Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 november 2011

De boot van Sinterklaas

groep 1-2-3

Sinterklaas reis niet met de supersnelle pakjes trein...
Hij vliegt ook niet even easy naar Nederland... 
Nee...Sinterklaas reist ouderwets en langzaam.
Hij reist met de stoomboot en te paard.

groep2

Sinterklaas houd van de zee.
De zee is altijd anders. 

                                                                            
Sinterklaas is de patroonheilige van de zeelieden en vissers.
Hij heeft veel van de Griekse zeegod Poseidon.
Poseidon is ook de god van de paarden!


Het verhaal gaat niet alleen over de zee 
maar ook over de aankomst van de Sint op TV.
Dat is natuurlijk ieder jaar weer een belevenis.


Er gaat natuurlijk ieder jaar wat mis.
Maar uiteindelijk komt alles weer goed.


De opdracht is: teken de zee met licht blauw.
 Er staan twee rijen golfjes op het blad.
We trekken de golfjes 1x over.


De kinderen mogen de tekening verder afmaken met:
de stoomboot natuurlijk, Sinterklaas en veel Pieten,
het paard, vlaggetjes, cadeautjes en patrijspoorten
.

Een paar tekeningen van groep 1




Het golfje is lastig.
In groep 3 komt het golfje al vroeg in het schooljaar aan bod 
bij de 2 en de letter r .
Sinterklaas is de eerste gelegenheid 
in het schooljaar de golfjes te oefenen.
We oefenen ze regelmatig.

groep3

De meeste kinderen doen het goed.
Aandachtspunten bij het golfje zijn:
teken van links naar rechts ipv andersom.
en er zijn kinderen die draaien het blad een kwartslag
 omdat hij/zij de middellijn nog niet kan kruisen.
Zie onder:


 groep 3 krijgt dezelfde opdracht.


Deze opdracht levert vaak leuke tekeningen op.








woensdag 16 november 2011

Huis-weg-bos-tak-hut


Groep 3

Het verhaal gaat over oma die op pad gaat met haar oppaskinderen.
Computeren en achter de tv hangen is helemaal niet leuk, volgens oma.

Op avontuur gaan in de buitenlucht is veel leuker?
Uiteindelijk wordt het uitstapje ook nog een echt avontuur.



Buiten in de eigen straat is al van alles te beleven.
Wat zie je allemaal op straat?



Voetgangers, fietsers, auto's honden, katten, gras en bloemen en bomen.
Op het blaadje staat een weg getekend.
De opdracht is: teken je eigen huis en teken wat je ziet bij je huis.
We hebben het ook nog over voorgrond en achtergrond.


De weg is de rode draad in alle tekeningen.
Aan het eind van de les hebben we de tekeningen opgehangen op het prikbord.
Er is een lange straat ontstaan.


Dit was een mooie gelegenheid voor een huizentekening



maandag 14 november 2011

Naar het bos


 groep 3

Het is droog en heel zacht weer  
het eerste weekend van November 2011.
Het is prachtig in het bos.
Oranje blad hangt nog voldoende aan de bomen
 op de grond ligt een dikke laag oranje, bruine bladeren.
Als kind moet je een keer 
door zo'n dikke laag herfstbladeren hebben gelopen en gerold.


Het verhaaltje gaat over een herfstwandeling in het bos.
Het bos wordt steeds geheimzinniger.



De opdracht is: teken een boom 
en maak er een herfst tekening van.


De kinderen worden al een beetje zenuwachtig voor 5 december.
Ze mochten deze keer echt niet praten tijdens de les.
Zelfs de drukste kinderen hebben heel goed zitten werken
er zijn mooie boom tekeningen uitgekomen.






zaterdag 12 november 2011

Slakken



Slakken zijn goeie opruimers in de natuur.
Ze ruimen veel afgevallen blad en andere herfstafval op.


De slak is een leuk herfst onderwerp
en een mooie gelegenheid om een spiraal te tekenen met de kinderen.

                                                         Slakken met herfstblaadjes

De spiraal is een oersymbool.
In het mandala tekenen wordt de spiraal veel gebruikt.
Kinderen gaan op een gegeven moment de spiraal ook vanzelf tekenen.


De spiraal komt veel voor in de natuur
oa. in slakkenhuizen, schelpen, kruinen, vingerafdrukken,  
                       de ontwikkeling van het embryo, het oor en in planten.                       
De melkwegstelsels in het heelal zijn spiraalvormig. 
De spiraal staat in direct verband met ons DNA en de Gulden Snede.
In de schepping vinden we overal de verhoudingen van de Gulden Snede. 


 Een spiraal heeft een begin en een einde, in tegenstelling tot de cirkel.  
                           Daardoor speelt de tijd ook een rol.                                            
 Als je de spiraal tekent kun je in het centrum niet verder.
Dat is het eindpunt; het veranderpunt en dus ook een nieuwe begin.   
  
 
       
Daar begint de weg naar buiten.     
 De spiraal vertelt iets over de weg tussen het begin en het einde.         
De ervaring die is opgedaan draagt bij tot persoonlijke ontwikkeling en groei.
Het gaat over innerlijke kracht en persoonlijke vrijheid. 
De spiraal is daarom het symbool voor groei en beweging.
     
***
 

Gewapend met een doosje gevonden slakkenhuizen 
en wat 'hulp' zijn de vragen:
 
    

Wat is er zo bijzonder aan een slak? 
Wie zoekt en spaart er slakkenhuizen?  
   

De opdracht is: teken de spiraal in het slakkenhuis,
Kleur de slak in met kleine rondjes en maak de tekening af.
 

De opdracht is nog best lastig. 
Maar vandaag werd er goed gewerkt.
Het onderwerp spreekt de kinderen ook aan.


Het slakkenhuis rechts is samen geoefend
             

Slakken met slijmsporen... en grassprieten:


   

   

Hier is iemand creatief met slakkenhuizen geweest.

Kunstzinnige slakkenhuizen | Paradijsvogels Magazine





woensdag 9 november 2011

Vogeltrek


groep 1-2

Een bijzonder natuurverschijnsel n de herfst is: de vogeltrek.
Ik vond een spectaculair filmpje (vanaf 00:17 min.) 
over een zwerm vogels 
die een prachtige choreografie dansen in de lucht.


Het verhaaltje gaat over een jong vogeltje
dat voor het eerst mee mag op de grote reis.
De vogels verzamelen zich in de hoogste boom.
De meest ervaren vogel vliegt voorop.


Op het blad papier zitten 2 vogeltjes op een tak.
Ze wachten op de rest. 
De opdracht is:
Tekenen eerst de wolken met licht blauw 
en een zwerm vogels in de lucht met zwart potlood.
Daarna mogen de vogeltjes op de tak ingekleurd worden.



Ik zocht al langer een gelegenheid om wolken te tekenen.


Maar....wolken tekenen valt dus nog niet mee
en vogels ook niet.


De oudste kleuters kregen het wel voor elkaar
maar de jongste kleuters hadden er moeite mee.
De opdracht is inmiddels veranderd.