Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 april 2012

Tot bloei komen


 Groep1-2

De les gaat over een zaadje in de grond.
Het zaadje wacht tot de zon gaat schijnen.
Dan komt hij langzaam overeind en groeit naar het zonlicht toe.


De groep is niet zo groot 
dus er is ruimte genoeg 
om met de kinderen het verhaaltje uit te beelden.



We beginnen in elkaar gedoken
zittend op de grond met onze ogen dicht.
Langzaam staan we op en strekken de armen naar de zon.
Het is weer eens een andere manier om de opdracht in te leiden.

 

Op het blaadjes staat een zaadje getekend.
We gaan vandaag een eigen bloem tekenen.
We tekenen die bloem zo groot mogelijk.

 

Er werden aparte bloemen getekend:

 

De kinderen noemden de bloem een gouden wonderbloem
en daarom is er ook met goud getekend:


Er werden prachtige bloemen gemaakt.
Een bloem met de regenboog...


Sommige kinderen hielden het niet bij één bloem 
maar tekenden er meer:





Een plantje heeft wortels in de grond
en er is zon en regen getekend om te kunnen groeien:


Bloemen met vogels:




donderdag 12 april 2012

Kom uit het ei, kleintje



Groep 1-2 werkt in het voorjaar met het boekje: 
Kom uit het ei, kleintje!
Het is een schattig boekje.
Moeder Hen heeft een ei gelegd
maar niet weet hoe ze het uit moet broeden.
Ze probeert een paar manieren maar het lukt niet.
Ik voeg er met mijn verhaaltje nog een manier aan toe.

 
Ze legt haar ei onder een kroel dekentje.
Het dekentje bestaat uit allemaal lapjes.
Ieder lapje heeft een ander patroontje.


Moeder Hen droomt weg bij de verschillende lapjes stof.
Ze ziet haar kuikentje al lopen tussen de bloemen
als ze naar een lapje met een bloemenpatroontje kijkt.


Op het papier staat al het dekentje getekend.
Als je goed kijkt zie je het ei onder het dekentje liggen.

 
De kinderen gaan de strepen trekken
 van boven naar beneden en van links naar rechts. 
Als ze dat gedaan hebben mogen ze de lapjes gaan versieren.


Kinderen gaan op een gegeven moment
 lijnen en dwars lijnen tekenen. 
Dat hoort bij de normale tekenontwikkeling.
Als een kind kruisingen gaat tekenen betekent dat, 
dat er een eigen wil ontstaat.
 De periode dat een kind dwars tegen andermans meningen ingaat
 noemen we wel de peuterpubertijd.


Een kind dat de middellijn niet kan oversteken
zal het tekenblad een slag draaien
om toch de dwars strepen te kunnen tekenen. 


Het dekentje mag de volgende keer wat kleiner.





zondag 8 april 2012

Paardenbloemen


Afbeeldingsresultaat voor kind paardenbloem
groep 1-2

In de klas zijn allerlei zaadjes en bolletjes geplant 
en die komen ook al boven.
De narcissen staan volop te bloeien.
 De klas ziet er heel lenteachtig uit.

Het thema is "Alles wat groeit"



Het verhaaltje gaat over paardenbloemen.
Half April kleurt het gras geel door de paardenbloemen.

De paardenbloem is de enige bloem
die de zon, maan en sterren vertegenwoordigt.
De gele bloem lijkt op de zon
De pluisbol lijkt op de maan
en de verspreidde zaadjes lijken op de sterren.
 
De paardenbloem opent zich om de ochtend te groeten
en sluit 's avonds om te gaan slapen.

Elk deel van de paardenbloem is nuttig:
wortel, blaadjes, bloem.
Het kan gebruikt worden voor voedsel, medicijnen en kleurstof voor kleuren.

 

De kinderen kennen de bloemen wel.
Ze kennen ook 'blaasbloemen'.
Ze hebben vaak niet door 
dat het dezelfde plant is in een ander stadium.


Ze weten ook dat je de pluizen weg kan blazen 
en dat je dan een wens mag doen.


De opdracht is: 
Teken de pluisjes van de Paardenbloem.


Pluisjes tekenen is een terugkerende opdracht.
Hij is niet makkelijk al ziet het er eenvoudig uit.
Kinderen van ongeveer 6 jaar zouden de pluisjes moeten kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.


Bovenaan het blaadje staan de pluisjes voorgetekend.
Ze worden ook nog voorgedaan in de klas.


Er zijn deze keer vrij veel kinderen 
die de pluisjes niet kunnen maken.

 
Eén van de kinderen vroeg 
of ze er een kusjesbloem van mocht maken.
Ze maakte heel netjes allemaal ++ plusjes...


Als kinderen moeite hebben met het pluisje 
dan doen we samen de oefening. 



Als alle pluisjes getekend zijn 
mag de rest van de paardenbloem worden ingekleurd.
 Daarna kan er nog lucht en gras ed bij worden getekend.



Paardenbloemen worden druk bezocht door hommels.
Ze zijn het eerste en beste voedsel voor deze dieren.
Laat ze dus lekker staan.




vrijdag 6 april 2012

Het gouden ei...


In groep 3 
vertel ik het zelfde verhaal:
De paashaas verstopt alle paaseieren 
en houd op het laatst het gouden ei over.
Hij wil een hele goeie verstop plek voor dit speciale ei.


Groep 3 krijgt geen blad meer met een oefening.
De kinderen zijn al volop aan het schrijven.
Ze hebben de oefeningen niet meer nodig.


De kinderen krijgen een leeg vel met de opdracht:
Teken de Paashaas, maak een lente tekening en
verzin een goeie verstopplek voor het gouden ei.


Het is leuk om te zien welke plekken de kinderen verzinnen om de eieren te verstoppen.

 

Je moet soms goed zoeken om de eieren te ontdekken.





dinsdag 3 april 2012

Wonderbloemen


Groep 1-2

De letters die deze week geleerd worden zijn:ui
Het verhaaltje haakt daarop in en gaat over een geheime tuin. 
In de tuin groeien wonderbloemen.

 
 
 
Het is één van de oudste en eerste verhalen.
De tekenopdracht is al een paar keer gewijzigd.

 

Omdat er 4 parallelgroepen zijn op deze school 
wilde ik in elke klas een andere variatie uitproberen.

 

 Ik wilde kijken welke opdracht het leukst uitpakte 
en welke opdracht het beste bevalt.

 

De opdracht is bijna hetzelfde 
maar ook een beetje anders.

 

Maar 
ik was aan het eind van de ochtend niet veel wijzer.
 

Op het papier staan al bloemen getekend.
In de eerste 2 klassen is het de bedoeling dat er rond de bloemen
een extra randje getekend wordt.
De vorm van de bloemen blijft, als het kan, behouden.
De bloemen staan op een rij of in een cirkel:


Sommige kinderen hadden moeite met deze opdracht.
Ze kwamen er niet echt uit:



Terwijl er ook goeie tekeningen tussen zaten:

 

De andere tekenopdracht is net een beetje anders.
vanuit het midden maken we de bladeren van de bloem een randje groter:
 

De kinderen hadden hier minder moeite mee.


De bloemen verdeeld over het blad en in de cirkel:


De bloemen op een rij:


Wat viel er nog meer op in de onderstaande tekening:
 De bloemen zijn niet groter gemaakt maar wel mooi gekleurd
en er is een poging gedaan om andere bloemen te tekenen:


De middelste blaadjes zijn versierd met streepjes:


 Er zijn sneeuwklokjes getekend!!: 

 
Gras aan de randen van de cirkel:


De cirkel is ingekleurd:



Deze tekening verscheen 
 op de achterkant van het blad: