groep 1-2
De 2de tekenles van het thema bouwen
gaat over de loodgieter.
De les is al eerder gebruikt bij het thema water.
Het lukt niet altijd om 3 nieuwe verhalen of opdrachten
te verzinnen voor een thema.
Dat hoeft ook niet, soms worden lesjes gerecycled.
te verzinnen voor een thema.
Dat hoeft ook niet, soms worden lesjes gerecycled.
De tekenopdrachten zijn leuk genoeg om nog een keer te gebruiken.
Dit is zo,n opdracht.
Het is een precies werkje.
De kinderen doen elke keer ook erg hun best op de opdracht.
In het verhaal spelen kinderen buiten met waterpistolen.
Het wordt een natte boel.
We krijgen hier zomaar water uit de kraan...
We kunnen net zo lang en net zo vaak onder de douche als we willen...
We kunnen zomaar gaan zwemmen en spelen met water als het erg warm is.
Maar wat gebeurt er als er geen water meer uit de kraan komt?
Dan moet de loodgieter er aan te pas komen.
Bob de Bouwer ...dus...
Bob de Bouwer gebruikt rechte stukken pijp
en voor de bochten kromme stukjes pijp: knietjes!
Hij legt de waterleiding aan.
Op het papier staat een ingewikkeld stukje leidingwerk.
Voor de opdracht kleuren we de rechte stukken pijp rood
Voor de opdracht kleuren we de rechte stukken pijp rood
en de gebogen stukken blauw (of andersom).
Er is voor ieder kind een extra scherp rood en blauw potlood.
De kinderen gaan aan het werk.
Het is best een hele klus.
Het is best een hele klus.
Het is de bedoeling dat ze de gebogen gedeelten
en de rechte gedeelten van elkaar kunnen onderscheiden
en dat de leidingen netjes met kleine rondjes worden ingekleurd.
en dat de leidingen netjes met kleine rondjes worden ingekleurd.
Na het inkleuren van de leidingen krijgt Bob een kleurtje
én er mag een water tekening gemaakt worden.
én er mag een water tekening gemaakt worden.
Het kleuren van de leidingen nam zoveel tijd in beslag
dat er van een vrije tekening niet zo heel veel terecht kwam.
Nog meer leidingen.
Een zwembad tekening met een bikinimeisje.
Een beetje vage tekening met een regenboog.
Een zwembad tekening.