groep 1-2
We beginnen al aan het thema van de kinderboekenweek:
Het thema is: Sport en spel.
Omdat de klas de letter B leert van BAL
is er vandaag een bijpassend verhaal en opdracht.
In mijn verhaaltje spelen Manon en Joris buiten met de bal.
Ze laten de bal zoveel en zolang mogelijk stuiteren.
Het lukt steeds beter,
Manon krijgt er lol in.
Eerder die dag, op school, lukte het stuiteren niet.
Manon werd uitgelachen.
Het liefst wilde ze zich verstoppen op een onzichtbaar plekje.
Joris, de leukste jongen van de klas, wilde Manon wel helpen.
Zo komt het, dat ze nu samen buiten spelen.
"Je zit op school om te leren en van proberen kan je leren!"
Dat wordt de kinderen regelmatig voorgehouden op deze school.
In het verhaaltje komt naar voren dat
als je oefent het uiteindelijk wel gaat lukken..
We gaan vandaag sporten op papier.
We tekenen het stuiteren van de bal en we tekenen de bal.
Het zijn bekende opdrachten.
We tekenen de bal 20x in de richting van het pijltje: links om.
Het is een oefening voor de letter O.
Als de kinderen tellen stoppen ze heel even bij het pijltje.
Het stuiteren is een oefening voor de letter M
We trekken de lijnen precies over.
De kinderen die het moeilijk vinden worden geholpen.
Als de oefeningen zijn gedaan
mogen de kinderen de tekening afmaken zoals ze zelf willen.
Ik geef een voorzetje door als voorbeeld twee kinderen te tekenen.
Dat voorbeeld wordt door veel kinderen overgenomen.
De kleuters zijn aan het begin van het schooljaar nog erg jong.
Er verschijnen dan ook nog veel koppoters op papier.
Hier volgen een paar mooie voorbeelden:
Aan het begin van het verhaal is één van de vragen
of de kinderen verschillende soorten ballen op kunnen noemen.
Voetballen, strandballen, stuiterballen
Deze 2 tekenaars tekenden een paar kinderen
én een heleboel verschillende ballen:
Buiten met de bal spelen tussen de bloemen en onder een regenboog:
Hier en daar hangen ook feestelijke vlaggetjes boven het grasveldje:
Een vrolijke kras tekening:
Een grasveldje met bomen en vogelnestjes met eitjes: