Totaal aantal pageviews

maandag 7 maart 2022

Mikail Akar



Sommige kinderen beginnen al erg jong aan een carriere als kunstenaar
waarbij ze volwassen prijzen kunnen rekenen voor hun werk.

Hij is geboren op 9 oktober 2012 in Keulen, 

Hij is nu 10 jaar oud en wordt beschouwd als de jongste abstracte kunstenaar.
Zijn werk is wereldwijd in trek.
Mikail had zijn eerste tentoonstelling op 4-jarige leeftijd
in de SBK in Keulen Longerich. 


Voor zijn vierde verjaardag kreeg Mikail van zijn ouders  
een schilderdoek en vingerverf in plaats van Lego.
 Mikail begon te schilderen en zijn werk viel gelijk op.
Zijn vader dacht aanvankelijk dat zijn vrouw het doek had geschildert.
Hij plaatste een foto van het werk op facebook
en daar reageerden een paar mensen op die het doek wilden kopen.
Toen begon het balletje te rollen...

De inzet van zijn vader was en is belangrijk voor het succes van Mikail.
De man stopte met werken om de kunst van zijn zoon 
fulltime en professioneel te promoten.
Het gezin kan leven van de opbrengst van de schilderijen van Mikail.
Mikail had in het begin een werkruimte in de kelder van het ouderlijk huis.
Daar kan je van alles van vinden...

Mikail knijpt de verf zo uit de fles op het doek:

Mikail kon in het begin van zijn carriere nog niet schrijven  
maar moest natuurlijk wel zijn werk ondertekenen
Dat deed hij met de initialen van Mikail:

Inmiddels heeft de jonge kunstenaar een eigen atelier.
Zijn werk wordt voor flinke prijzen verkocht.
Hij werkt soms samen met andere moderne kunstenaars.



woensdag 2 maart 2022

Kindertekingen over de coronatijd

De coronavirus lijkt op z,n retour
en we gaan weer richting normaal 
maar wat was de impact van deze crisis op onze kinderen?
Dat wilde een onderzoeksteam uit Leiden weten. 
Ze hebben daarom tekeningen van kinderen van 4 tot 12 jaar 
verzameld en bestudeert.


Omdat jonge kinderen verbaal nog niet zo sterk zijn
is gekozen voor het bestuderen van tekeningen.
Tekeningen van nederlandse en chinese kinderen. 

Waar keken de onderzoekers naar?
Is er angst voor verlies of de dood, afzondering van vrienden, 
verstoring van het schoolwerk en het normale leven enz. 


Tekenen ze zichzelf of juist anderen – en welke anderen in welke rollen? 
Komen de landelijke maatregelen terug op de tekening 
(handen wassen, mondkapjes) 
of zijn dat juist niet de dingen die voor kinderen belangrijk zijn?”

                                                      
 “De tekeningen bieden een unieke kans 


Daarnaast wilden ze ook kijken 
in welke mate de leeftijd en het geslacht van de kinderen een rol spelen, 
en factoren zoals bv een stedelijke buurt tov een landelijke omgeving.” 
De studie loopt nog.


Ook in China, waar corona uitbrak, werden kindertekeningen bestudeerd. 
“De manier waarop daar met de uitbraak is omgegaan, is anders dan in Nederland. 
of zijn er juist veel overeenkomsten?”
Resultaten worden verwacht in februari of maart.


Een ander initiatief in coronatijd wat betreft tekenen 
was het tekenen voor eenzame ouderen.


Gelukkig red dit kind zich wel ook al is de coronatijd raar...

Een fee die het virus verjaagt:




Je kan natuurlijk je eigen onderzoekje doen in de klas.
Laat de kinderen een tekening maken over corona.




vrijdag 25 februari 2022

Tekenen en taal



Tijdens de tekenlessen wil ik het graag stil hebben in de klas.
Als je stil bent kom je nl. makkelijker in je rechterhersenhelft,
het creatieve deel van je hersenen.

De gesprekken aan een tafeltje
gaan vaak over wie er op wiens feestje mag komen
en wie er na schooltijd mag komen spelen,
of dat er iemand zit te krassen of iets fout doet ed.
Om dit soort ruis te voorkomen vind ik de stilte belangrijk
zodat de kinderen zich, in het half uur dat we tekenen,
op hun werk kunnen concentreren.

Nou is stil zijn moeilijk voor kleuters
en het lukt natuurlijk ook nooit echt ...

Maar wat als het gesprek wel belangrijk is?

Hanneke Saaltink heeft onderzocht 
hoe taal en tekenen elkaar beinvloeden.

Dit is haar definitieve reportage.

Haar observaties in het kort:

Bijna alle jonge kinderen tekenen. 
De eerste krabbels ontstaan soms tegelijkertijd met de eerste woordjes.
Wie jonge kinderen observeert, 
merkt al snel dat zij nog vaak hardop uitspreken wat zij denken.
Dat wordt private speech genoemd.

 De kinderen praten dan zonder dat zij de bedoeling hebben te communiceren. 
Dit in tegenstelling tot kinderen die met elkaar in gesprek zijn. 
Dialoog en private speech verschijnen in dezelfde situatie en lopen in elkaar over.


Wat leren kinderen van samen tekenen?
 Uit de analyse van de film- en geluidsopnamen blijkt 
hoe nauw tekenen en praten met elkaar verbonden zijn. 
Het zijn twee simultaan lopende processen 
die elkaar voortdurend en wederzijds beïnvloeden en aanvullen, 
vaak ondersteund met gebaren, bewegingen en klanken. 


Het praten helpt het kind met het zich eigen maken van tekenvaardigheden, 
maar andersom ondersteunt het tekenen ook de taalontwikkeling. 
Daarbij leren de kinderen plannen maken, problemen oplossen,
 reflecteren over hoe je iets kunt afbeelden, 
complimenten geven en ontvangen 
en ze spelen met elkaar verhalen uit.

 

 Kinderen creëren tijdens het tekenen in lijn en kleur én ook in woorden 
 En het is opvallend hoe graag en goed ze met elkaar samenwerken.
Jonge kinderen blijken hun ideeën en ervaringen ruimhartig te delen. 
 Zij zoeken interactie en het samen praten scherpt hun ideeën en intenties
 ten aanzien van hun tekening.






zondag 20 februari 2022

De medailles

 


Met hoeveel medailles onze Olympische sporters thuis komen
weet ik nog niet als ik dit schrijf.
De voorspellingen zijn goed, uitstekend zelfs.


Voor kinderen is de avondvierdaagse is eén van de eerste mogelijkheden


De opdracht is:
Begin in het midden van je blad bij de stip en draai linksom rondjes
Maak de medaille steeds een randje groter.


 

Waarom links om tekenen?.
 De nul en de letter O worden ook linksom geschreven.
De letter O is één van de eerste letters 
die de kinderen in de methode Pennestreken leren. 



 De opdracht komt uit het mandala tekenen.
Het is een oefening om controle te krijgen over je potlood..
 We gaan vanuit een centraal punt linksom, rondjes draaien, 
dan gaan we langzaam het rondje vergroten.
De kinderen krijgen allemaal een goud of geel potlood en gaan aan de slag.
De tekening kan afgemaakt worden met het lint wat bij een medaille hoort.
De tekening mag verder versierd worden.






De dochter van Sven Kramer maakte een medaille voor haar vader.






dinsdag 15 februari 2022

De slalom



groep 1-2

De slalom is een olympische sport.
Het is een hele snelle sport.
De landen met bergen en sneeuw zijn 
goed vertegenwoordigt voor dit onderdeel op de spelen.


De slalom is een race waarbij de 
 nadruk ligt op de technische kwaliteiten
 van de racer om bochten te combineren.


Het parcours is met stippellijntjes uitgezet uit op papier:


Die lijnen gaan we een heleboel keer volgen. 
Als je mee wilt doen met de olympische spelen 
moet je natuurlijk veel oefenen.


We hebben de tekening eerder gemaakt bij sneeuwpop


Er mag wat bij getekend worden, 
bv. sneeuwvlokjes:


Een sneeuwpop:


Er ontstonden een paar variaties op de opdracht:
Tussen de stippen door een slingerlijn tekenen:


 Niet op de lijn blijven maar er lijnen naast tekenen.


De werktekening:





donderdag 10 februari 2022

De Bobslee


groep 1-2

Eén van de sporten op de winterspelen is het bobsleeën.
Met grote snelheid gaan de sporters 
in een speciale slee naar beneden.


De sporters moeten de slee eerst aanduwen
Als de slee vaart heeft springen ze in de slee.
Wie het snelst beneden is heeft gewonnen. 


Op het blaadjes staat een grote spiraal.
Die spiraal gaan we maken van binnen naar buiten en anders om.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.



De sporters op de slee mogen worden ingekleurd
en er mag wat bij getekend worden.
bv Sneeuw, een sneeuwpop en publiek:

 



De werktekening: