Totaal aantal pageviews

dinsdag 21 augustus 2018

Kareem Waris


Waris Kareem werkt vanuit een geïmproviseerde studio in Lagos

Een andere jonge kunstenaar is Kareem.
Hij woont en werkt in Nigeria.
Hij maakt hyperrealistische kunst.

Hij begon met tekenen toen hij 6 jaar was.
Hij werd een professioneel kunstenaar toen hij 8 was.
Zijn inspiratiebron is zijn familie en alles wat er om hem heen gebeurd.

Daily bread.

Deze tekening symboliseert 'the struggle for life'. 
Het zweet en de tranen zijn het symbool voor hard werken.
De lepel is het symbool voor het voedsel dat er is dank zij het harde werken.
De BBC maakte een documentaire over hem





donderdag 16 augustus 2018

Advait Kolarkar



Advait Kolarkar is 4 jaar oud en 
 is de jongste professionele kunstenaar van dit moment .
Hij woont in Canada, zijn ouders komen oorspronkelijk uit India. 


"Advait maakt fantasierijke werelden van sterrenstelsels en draken."
Volgens het verhaal was hij, toen hij 3 maanden oud was
 al gefascineerd door kunst.
Toen hij 8 maanden was gaf zijn moeder hem kleurtjes, 
vanaf die tijd ging hij spelen met kleur.
Veel jonger kan je niet beginnen met kunst, toch?


Zijn eerste solo show was uitverkocht 
en de Telegraph Journal en Times of India 
hebben hem uitgeroepen tot wonderkind.



woensdag 1 augustus 2018

Jongens in het onderwijs


Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

Al sinds de jaren 70 
zijn er zorgen om jongens in het onderwijs.
Jongens komen niet goed mee
 Komt het door de verjuffing in het huidige onderwijs?
Daardoor missen de jongens (soms ook thuis
een rolmodel voor de klas.

Hoe kan het dat jongens slechter presteren?
Komt het omdat de competitie 
in het onderwijs vervangen is door samenwerking? 
Komt het omdat het onderwijs taliger geworden is? 
Komt het omdat we meer zelfsturing van leerlingen verwachten?
Komt het omdat we jongens en meisjes toch anders opvoeden?

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

De clichés kloppen, meisjes maken braaf hun huiswerk
terwijl jongens liever buiten voetballen of skaten 
Meisjes doen vaker de havo of vwo
en doen vaker een opleiding in het hoger onderwijs
en studeren sneller af.
Jongens hebben vaker leerproblemen.

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

In Amsterdam zijn er ideeën voor een vmbo jongens school
waar overigens ook meisjes naar toe mogen
want ook meisjes vallen uit in het huidige onderwijs systeem,
De school houd rekening met de manier waarop jongens leren.

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

Als de jongens gaan werken dan verdwijnen de verschillen
en verdienen mannen als snel meer.
Dat komt omdat ze vaker full time werken.
Maar...
als vrouwen full time werken hebben ze net
zo vaak als mannen een leidinggevende functie.


vrijdag 27 juli 2018

Je vinger opsteken



Om een klas te organiseren
zijn er regels nodig die de kinderen gaandeweg leren.
Een paar van die regels zijn:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Een andere regel is deze:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Het is zo vanzelfsprekend dat kinderen op school hun vinger opsteken
als ze iets willen zeggen of vertellen. 
Dit is vooral om te voorkomen dat iedereen door elkaar praat 
en het is voor de leerkracht handig om het overzicht te bewaren.
Juf Linda introduceerde nog meer handgebaren in de klas.


Ellen Emonds schreef
 er een blog over
We gebruiken het vinger opsteken alleen op school.
Thuis moedigen we het praten en vragen stellen juist aan als ouders 
en tot 4 jaar redden alle kinderen zich uitstekend 
zonder hun vinger op te steken.
Ze mogen praten wanneer ze willen
 en ze hoeven niet stil te zijn.


Wat willen we de kinderen eigenlijk leren met het opsteken van de vinger?
Leren we ze beter naar anderen te luisteren?
Of leren we de kinderen dat iedereen wat mag zeggen?
Of leren we ze stil te zijn als een ander iets wil zeggen?


Kinderen die hun vinger opsteken 
denken vanaf dat moment alleen nog aan hun vinger. 
Want bij die vinger hoort een vraag of een opmerking.
Vaak krijgen kinderen die hun vinger opsteken niet direct een beurt. 
Ze moeten wachten én onthouden wat erbij hun vinger hoort. 
Ze volgen het gesprek niet goed meer, 
horen niet wat de ander zegt of vraagt.
Het is ook niet meer nodig om op te letten. 
De leerkracht bepaalt namelijk wie er wanneer de beurt krijgt. 


Het is pas echt frustrerend wanneer een kind eindelijk wat kan zeggen,
 en de opmerking die hij wilde maken niet meer relevant is 
of als hij zijn opmerking vergeten is…
Je vinger opsteken is dan eerder belemmerend
dan stimulerend.


Je kan met elkaar afspreken 
dat er alleen nog vingers opgestoken mogen worden 
bv als er ergens over gestemd wordt
 of wanneer je niet goed kan zien of een ander al klaar is met praten 
of op het punt staat iets te zeggen. 
De kinderen leren (zonder vinger) een gesprek te voeren
zoals dat gaat in het dagelijkse leven
 en ze leren al doende naar elkaar te luisteren.
De ervaring is dat kinderen elkaar ook gaan corrigeren.


Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken


Er zijn eigenlijk best veel handgebaren mogelijk met 1 vinger...

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Kinderen die hun vinger opsteken, 
weten het antwoord vaak en zijn snel. 
Het zijn leerlingen die graag hun best willen doen. 
Degenen die niet zo gretig zijn, weten het antwoord niet, 
of ze zijn bang om fouten te maken, 
of ze willen niet de wijsneus zijn 
of ze blijven liever op de achtergrond. 
Voor alle leerlingen geldt dat ze het meest leren als ze actief meedenken.

Er zijn meer manieren om kinderen een beurt te geven.







zondag 22 juli 2018

Handpop in de klas



In één van de scholen gebruikt de juf prachtige handpoppen in de klas.
Ze heeft verschillende poppen die allemaal een eigen rol hebben.


Poppen kunnen heel goed gebruikt worden op school maar ook thuis.
Kinderen praten vaak gemakkelijker tegen een pop dan tegen een volwassene.
Ze zien de pop als een gelijke.
Niets menselijks is de pop vreemd.



Bij handpop.nl zijn mooie poppen te koop.
Er zijn menspoppen en dierpoppen
in diverse maten en vormen en prijzen.
Er zijn grote poppen, poppenkastpoppen en vingerpopjes.Sokpoppen, eenvoudig maar zeer effectief


Hoe zet je de poppen in voor je les?
Hieronder staan wat voorbeelden van juf Linda:

De verzamelkabouter of de verzamel eekhoorn
Kan goed verzamelen, 
maar heeft de hulp van kinderen nodig bij het sorteren en tellen.

Sam en Pam
Zijn een tweeling en gericht op het zien van kenmerken van voorwerpen
. Ze vergelijken spullen en kijken naar overeenkomsten en verschillen.

De cijfer-fee
Is dol op cijfers, raadseltjes en telspelletjes.

Nol de meetmol
Een traag, lief dier, dat houdt van meten.

Willy Weeg
Een stoere en sterke jongen, die graag laat zien hoe sterk hij is. 
Hij tilt alles op en is dol op wegen. 
Hier gebruikt hij zijn weegkoffer voor.

Bestaat uit een gezin van tien 10 kinderen.
 Vijf zijn er gebloemd en vijf gestreept.
 Er is steeds een paar van twee muizen te maken op kleur en vorm.
 De staarten zijn verschillend van lengte. 
De muisjes zijn ondeugend en maken steeds van alles mee.

Ze gebruikt ook de Giraffe Timon Tijd.
Timon snapt helemaal niets van de tijd.
Hij kent de dagen van de week niet 
en hij snapt niets van de seizoenen.

In dit boek staan nog veel meer voorbeelden

Spelend rekenen




dinsdag 17 juli 2018

Thema weken?



Gerelateerde afbeelding

De tekenlessen worden gegeven op 2 scholen.
De ene school werkt heel strak met elke 3 weken een nieuw thema.
De andere school laat het thema net zo gemakkelijk 6 weken duren.
Op dit moment gebruiken beide scholen 
regelmatig thema's van de kleuteruniversiteit.



Thema's geven houvast.
Het is gemakkelijk om daar je lessen aan op te hangen.
Het werken met thema's gebeurd veel in de kleuterklassen
maar het kan ook in de hogere klassen.
De aanleiding kan zijn:
de interesse van de kinderen,


Of voor de planeten en de ruimte

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en ruimte

De seizoenen en de feesten

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Het kan iets zijn van de leerkracht. 
bv de juf gaat trouwen, ze is in verwachting
of ze moet naar het ziekenhuis...

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Er is een naderend schooljubileum  
of een gebeurtenis in de woonplaats
zoals bv de kermis:

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Het kan een actualiteit zijn
zoals het WK, de olympische spelen, de kroning.


Als een thema wordt geïntroduceerd 
komt er bij de kinderen thuis ook gelijk wat op gang.
Er worden boeken en speelgoed meegenomen
die met het thema te maken hebben.
De kinderen die wat meebrengen staan even in de belangstelling
Ze kunnen vaak wel wat vertellen over hun spulletjes.
Misschien pakken de ouders het ook op
en gaan ze met de kinderen naar een museum.


Het werken met thema's heeft zo zijn voordelen.
Maar het heeft ook wel wat nadelen.
Els Menu is onderwijskundige en pedagoog.
Zij pleit ervoor om voldoende weken in te plannen zonder thema.
Ze pleit voor meer rust.
Je leert je kleuter beter kennen.
 Ze schreef deze blog over het loslaten van thema's.

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en zomer

De school met het strakke thema rooster
 last ook wel eens een weekje rust in.
Ze kiezen dan voor het thema: Niks ;))

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en niks