Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 oktober 2012

De totempaal


groep 1-2

De indianen die niet rond trekken maken een totempaal.
De paal staat aan de rand van het dorp
en beschermt de families tegen kwade geesten.

 

Een totempaal verteld een verhaal.
Hij verteld het verhaal van het ontstaan van de aarde 
én hij verteld het verhaal van de bewoners van de stam en de families.

 
 
Een totempaalmaker krijgt een opleiding 
die te vergelijken is met de opleiding van de sjamaan.
Het maken van de totempaal is precies werk. 
Het verhaal moet goed verteld worden.



Een totempaal is gemaakt van een lange rechte rode ceder.
De paal is versierd met totems van planten, dieren en mensen
en beschilderd met natuurlijke kleuren verf.
Een totempaal gaat ongeveer 60 jaar mee.
                          Er wordt een jaar aan gewerkt.                               
Als de paal klaar is komt het hele dorp kijken.
Alle mannen helpen mee de paal recht op te zetten.
Als de paal staat is het feest. 


 We gaan vandaag een totempaal versieren.
Op het blaadje staat al een totempaal, hij is nog niet af.
Wij gaan eerst de driehoeken over trekken.

 

En het liefst maken we nog extra driehoekjes...



Driehoeken gaan kinderen tekenen met ongeveer 6 jaar.
Daarna mag de totempaal worden ingekleurd...

 
 
en versierd met mens, dier en bloemfiguren.
De kinderen maken hun eigen totempaal.
 


 De kinderen hebben allemaal indianennamen.
Dat kan een aanknopingspunt voor de versiering zijn.
Kleine kat heeft kattengezichten op de totempaal getekend:



we zien hier en daar gezichten verschijnen:




De tekening mag nog worden versierd met indianen motieven.

 
De opdracht leverde leuke tekeningen op.


De traditie van het totempalen maken leek te verdwijnen
maar is gelukkig weer opgepakt door moderne kunstenaars.




woensdag 10 oktober 2012

Op bizonjacht


groep 1-2

De bizons zijn voor de indianen van levensbelang.
In de zomer trekken de stammen achter de bizonkuddes aan.


 De jacht is gevaarlijk en opwindend.
De voorbereidingen voor de jacht zijn aan strenge regels gebonden.
Zo mag niemand op eigen houtje op pad gaan.
Als de kudde op hol slaat dan is dat een gemiste kans.

 

Een geslaagde jacht maakt het verschil tussen 
overleven in de winter of juist niet. 


De indianen gebruiken alles van de bizon.
Er wordt niets verspild.


Het verhaal gaat over grijze wolf 
Grijze wolf is 15 jaar en gaat voor het eerst mee op jacht.


Hij ligt verstopt in het hoge gras.
Een grote bizon staat vlak naast hem.
Hij kan de bizon bijna aanraken.
 Hij kan hem ruiken,
en horen snuiven 


We zien grijze wolf op zijn buik liggen.
We gaan hem verstoppen in het gras.

 

Daarna mag grijze wolf worden ingekleurd met kleine rondjes.


Als dat klaar is mag er een echte indianen tekening van gemaakt worden.
bv met een kano, een tipi en andere indianen... 


een totempaal en een bizon...

 

bloemen...


en een paar bizons.


 De opdracht lijkt op deze opdracht 
 en is geschikt voor de jongste kleuters.
De oudere kinderen kunnen zich uitleven op de rest van de tekening.


zondag 7 oktober 2012

De dromenvanger


Groep 1-2

Op de scholen waar ik kom 
wordt tijdens het Kinderboekenweek-thema:
Hallo Wereld...gewerkt over Indianen.


Er is veel te vertellen over indianen.
De lesjes van de vorige keer liggen nog klaar.
Er zijn een paar lessen al uitgetest en een paar nog niet.

 

Deze les over de dromenvanger heb ik al eerder gegeven.
Het is een leuke les...


Ik heb een dromenvanger bij me om te laten zien.

 

Sommige kinderen hebben zelf een dromenvanger op hun kamer hangen.
Ze weten ook waar hij voor is.
  

Indianen maken voor een nieuwe baby een dromenvanger.
Ze maken hem van wilgenhout.
In het midden maken ze van draad een soort spinnenweb 
en ze versieren de dromenvanger 
met kralen, veren en andere dingen uit de natuur 
die ze belangrijk vinden.


De indianen hangen de dromenvanger boven het bedje van het kindje
De dromenvanger houd de kwade dromen tegen
en de goede dromen laat hij door.
Ze denken dat de dromenvanger het kindje helpt op zijn weg door het leven.
Een mooie gedachte...toch?


We gaan de cirkel om de dromenvanger 10x linksom tekenen.
Daarna mag de dromenvanger versierd worden met veren, kralen ed.
Ik doe voor hoe je het beste een veer kan tekenen.

Als er dan nog tijd over is kan er een indiaantje bij getekend worden








donderdag 4 oktober 2012

Hand in hand.


Groep 1-2

Met het thema vrienden wordt 3 weken gewerkt.
Handen bij elkaar zijn een mooi symbool voor vriendschap.

Het verhaaltje gaat over echte vrienden.
Tegen echte vrienden kan je alles vertellen.
Ze staan altijd voor elkaar klaar.
Echte vrienden helpen elkaar een handje.

                                                                                                                       
De opdracht komt uit het mandala tekenen.
We tekenen in de cirkel om de opdracht te beperken.


De opdracht is: trek je hand 2x om.
Teken de 2 handen door elkaar heen zodat ze overlappen.
Teken ze in de cirkel en kleur de achtergrond met kleine rondjes in.

Zou het lukken met een volle klas om deze opdracht te maken?
Af en toe tekenen de kleuters spontaan hun handen na.
Maar het was toch lastig, zeker voor de aller jongsten.
De kinderen geven niet genoeg druk op het potlood.
Of ze bewegen hun hand tijdens het omtrekken.
De handen worden daardoor te vaag en onduidelijk.

     Net op school

Met een beetje hulp kregen we alle handen op papier.
               Onduidelijke handen zijn extra omgetrokken.                       
Bij kinderen die helemaal niets op papier krijgen 
kan je zelf de handen om trekken.
Uiteindelijk was iedereen aan het werk.

rondjes kleuren?

Het 2de deel van de tekening is de achtergrond inkleuren.
Eerst wordt uitgelegd wat de achtergrond is. 
Een enkeling kleurde de hand en de vingers in en liet de achtergrond wit...

De tekening wordt zo mooi mogelijk afgemaakt. 
De meeste kinderen hebben de opdracht goed begrepen.
Hieronder staan serieuze pogingen 
de achtergrond in te kleuren met kleine rondjes:

  





dinsdag 2 oktober 2012

Vrienden!



Groep 1-2

Het onderwerp is nog steeds vrienden.
Deze opdracht komt uit het mandala tekenen.
We tekenen vandaag ook in een cirkel
omdat de opdracht anders te groot en te veel wordt. 


Het thema is oeroud nl:
De mannelijk en de vrouwelijk energie.

Het zijn twee tegengestelde energieën.
Ooit waren ze één geheel.
Lang geleden gingen ze uit elkaar.
en kwamen ze tegenover elkaar te staan.
Het lijkt of ze niet met en niet zonder elkaar kunnen.


De mannelijke energie wordt verbeeld als hoekig.
De vrouwelijke energie als rond.       
De vormen komen elkaar op een gegeven moment tegen in de tekening.       
Gaat het botsen of wordt het een harmonisch geheel?

Het verhaaltje gaat over een jongen en een meisje die heel verschillend zijn:
De een heeft een smal gezicht met stijl haar 
de ander een rond gezicht met krulletjes.
De één is druk, de ander rustig.


De opdracht is:
Kleur de gezichtjes in met kleine ronde bewegingen.
Er mag geen wit meer te zien zijn.
Teken de ogen, mond en haren: stekeltjes en krullen.

Trek lijnen rond de figuurtjes.
De lijnen rond het hoekige figuurtje moeten hoekig blijven.
De lijnen rond het ronde figuurtje moeten rond blijven.
De lijnen worden steeds een randje wijder getekend rond de figuurtjes.
Op een gegeven moment komen de lijnen bij elkaar.
De figuurtjes worden dan niet meer apart omlijnt maar gezamenlijk,
net zolang tot de cirkel vol is.


Daarna mogen de kinderen de tekening inkleuren en verder versieren.
De kinderen die moeite hebben met de opdracht
worden geholpen door samen de lijnen te tekenen.
Het is geen makkelijke opdracht.
De kinderen hebben heel erg hun best gedaan en dat was te zien.




donderdag 27 september 2012

Nieuwe vrienden


groep 1-2

Voor het eerst naar school.
Dat is leuk en spannend
Hopelijk krijg je een leuke vriend of vriendin in de klas.
Vriendschappen die zo jong beginnen
kunnen soms een mensenleven blijven bestaan.


Op school is alles anders dan thuis.
Je gaat nieuwe dingen leren...
Je komt in een groep nieuwe kinderen.


Het verhaaltje gaat over de nieuwe dingen die je gaat leren op school.
Over nieuwe vrienden en wat je met je nieuwe vrienden doet.
Over hoe je ruzies weer goed kan maken.


De opdracht is:
teken jezelf met je vrienden
of met degene waar je bevriend mee wil zijn.

Er is geen speciale oefening bij deze tekening.
Gelukkig had iedereen een vriend(in).
Eén kind tekende de juf als vriend,
dat mag ook natuurlijk. 


Er zijn een leuke tekeningen gemaakt.
Er ontstonden hier en daar ook wat regenbogen.