Als je de taal van kindertekeningen begrijpt
dan kan je als ouder en leerkracht
'zien' wat er in het hoofd van je kind omgaat
als het kind tekent.
Tekenen is een non verbale taal en dat kan handig zijn
als het kind (nog) geen woorden kan geven aan zijn emoties.
Als het allemaal teveel is.
Vandaag stond er op facebook
een mooi verhaal van Eveline Ruitenberg.
Eveline Ruitenberg houd zich bezig
met de betekenis van kindertekeningen.
Ze geeft ook een link naar een gratis e-book.
Zelf kan ik niets met dit aspect.
Opvallende tekeningen laat ik vaak wel even zien aan de leerkracht.
Ben je geïnteresseerd in kindertekeningen lees dan door.
Marieke geeft les aan kinderen in de leeftijd van 8-10 jaar.
Ook aan Sam. De moeder van Sam is ziek.
Dat geeft behoorlijk wat spanningen thuis.
In de klas komen deze spanningen dagelijks tot uiting.
Sam wordt dan plots erg boos.
Regelmatig vliegen er spullen door het lokaal
of worden er stoelen omver getrapt.
Marieke heeft geprobeerd met Sam te praten
Sam wil daar niks van weten; ‘ik ben nu eindelijk niet thuis
dus dan ga ik daar zeker niet over praten’.
Frustrerend, want Marieke wil hem graag helpen.
Ze verdiept zich in de beeldentaal van kindertekeningen.
Het lijkt wel alsof Sam dit aanvoelt
Twee weken na de start van haar training
staat hij in de deuropening van Marieke’s kantoor.
Met een tekening.
‘Deze is voor jou!’
‘Je hoeft er niks mee te doen.
Je hoeft hem alleen maar op te hangen.’
Deze tekening is een van velen.
Iedere week brengt Sam een tekening.
En Marieke hangt ze allemaal achter elkaar op.
Eveline heeft de tekeningen mogen zien.
De tekeningen laten een prachtige ontwikkeling zien.
In de eerste tekeningen is er veel onrust, dynamiek en ontlading.
Veel gebeurt er in de rechter-onderhoek van het blad,
dat met de moederfiguur geassocieerd wordt.
Felle, warme kleuren, tegenstellingen, vechten, verdedigen…
het zijn allemaal dingen die in de tekening tot uiting komen.
Na een aantal weken worden de tekeningen rustiger;
lijngebruik wordt ‘soepeler’, de kleuren verzachten,
de dynamiek neemt af
en het thema verandert voor het eerst sinds weken.
De tekeningen lijken een uitlaatklep te zijn voor Sam.
Hij voelt aan dat Marieke zijn tekeningen en hem beter begrijpt.
Marieke ziet beter hoe Sam de dingen ervaart
en waar hij behoefte aan heeft.
Het uitspreken van die behoeftes is voor Sam niet makkelijk.
Ook zijn gevoelens uiten is moeilijk.
Maar door de tekeningen begrijpt Marieke beter wat er in Sam omgaat
en heeft zij aanknopingspunten en richting voor gesprekken met Sam.
Ze kan beter inspelen op zijn behoeften.
Sam krijgt de mogelijkheid om zelfstandig naar een plek te gaan
waar hij tot zichzelf kan komen als hij daar behoefte aan heeft.
Hij krijgt meer zelfstandigheid
en een schetsboek waarin hij mag tekenen als hij dat wil.
Het helpt.
Sam’s boze buien in de klas nemen af.
Er vliegen geen spullen meer door de klas
en de leerkrachten ervaren meer rust en veiligheid in de klas.
Wil je meer weten over wat kinderen vertellen met hun tekeningen?
Download dan hier het gratis e-book :