“Alle kunst gaat in de eerste plaats over de maker zelf.”
Maria Lassnig, Oostenrijk, 1919
Betty Edwards verteld in haar boeken duidelijk
en zonder te veel omhaal van woorden hoe het creatieve proces verloopt.
en zonder te veel omhaal van woorden hoe het creatieve proces verloopt.
Het creatieve proces verloopt in 5 fasen.
In fase 1 wordt dé vraag geformuleerd.
In fase 2 ga je eerst alle bestaande informatie verzamelen over het onderwerp.
In fase 3 gooi je tenslotte teleurgesteld de opdracht aan de kant
omdat het toch niet lukt
en krijgt de rechterhersenhelft de kans aan het werk te gaan.
In fase 4 krijg je, vaak na een ontspannen moment, een ingeving.
In fase 5 worden de inzichten uitgewerkt
tot een bruikbaar concept met de linkerhersenhelft.
De rechterhersenhelft staat in contact met het (collectief) onderbewuste.
Het communiceert met beelden, symbolen,
synchroniciteit, toevalligheden en dromen.
Vaak negeren we de signalen of (her)kennen ze niet.
In fase 2 ga je eerst alle bestaande informatie verzamelen over het onderwerp.
In fase 3 gooi je tenslotte teleurgesteld de opdracht aan de kant
omdat het toch niet lukt
en krijgt de rechterhersenhelft de kans aan het werk te gaan.
In fase 4 krijg je, vaak na een ontspannen moment, een ingeving.
In fase 5 worden de inzichten uitgewerkt
tot een bruikbaar concept met de linkerhersenhelft.
De rechterhersenhelft staat in contact met het (collectief) onderbewuste.
Het communiceert met beelden, symbolen,
synchroniciteit, toevalligheden en dromen.
Vaak negeren we de signalen of (her)kennen ze niet.
Dr. Carl Jung tekende dagelijks een mandala in zijn dagboeken
om inzicht te verkrijgen in zijn eigen psychische processen.
om inzicht te verkrijgen in zijn eigen psychische processen.
Hij ontdekte dat mensen gaan tekenen als ze in een verwarrende periode zitten.
Ze hebben de behoefte om non-verbaal hun gevoelens en gedachten uiten.
Jung onderscheidt twee thema's in de mandala's.
De individuele mandala's, die iets uitdrukken van de maker
op dat moment, waarin ook universele motieven en symbolen
gebruikt kunnen worden.
op dat moment, waarin ook universele motieven en symbolen
gebruikt kunnen worden.
De individuele mandala's zijn zeer gevarieerd.
De gebruikte symbolen hebben niet alleen een universele betekenis
maar ook een hele persoonlijke betekenis.
maar ook een hele persoonlijke betekenis.
Naast de individuele mandala's zijn er de cultische mandala's
deze hebben een eigen bijzondere stijl
en vaak vaste motieven als uitgangspunt.
deze hebben een eigen bijzondere stijl
en vaak vaste motieven als uitgangspunt.
Mandala is Sanskriet voor cirkel.
De cirkel is een symbool zo oud als het heelal, de wereld en de mens zelf.
De cirkel is een symbool zo oud als het heelal, de wereld en de mens zelf.
Mandala’s maken is een vorm van mediteren,
van bezinning door een creatief proces.
Daardoor kom je dichter bij je zelf en in diepere lagen van het bewustzijn.
van bezinning door een creatief proces.
Daardoor kom je dichter bij je zelf en in diepere lagen van het bewustzijn.
Tekenen gebeurt voor een groot deel onbewust.
Hoe rationeel je ook denkt te zijn,
in feite gebeurt er tijdens het tekenen nog iets anders.
in feite gebeurt er tijdens het tekenen nog iets anders.
Je maakt zichtbaar wat er onbewust in je leeft en wat je wil.
Dat gaat buiten jezelf om.
Dat gaat buiten jezelf om.
Het is een mooie manier om je te laten zien wat je in je heb
t en waar je naartoe wilt, terwijl je,
toch helemaal in het hier-en-nu bent tijdens het tekenen.
t en waar je naartoe wilt, terwijl je,
toch helemaal in het hier-en-nu bent tijdens het tekenen.
Je kan een mandala tekenen over de toekomst.
Teken wat je wil bereiken en hoe het er uit ziet.
Teken wat je wil.
Teken wat je wil.
Visualiseer je ambities voor de toekomst op een creatieve manier
en trek ze naar je toe.
en trek ze naar je toe.