De aanleiding voor deze blog is de onderstaande kleurplaat.
Een kind ging doelbewust buiten de lijntjes kleuren
en kreeg alle ruimte van de leerkracht.
Er werd heel netjes gekleurd...
Altijd leuk als een kind eigen initiatief vertoont.
Laten we dat vooral koesteren.
In mijn zoektocht naar meer informatie over "buiten de lijntjes kleuren"
vond ik deze illustratie (van mijn eigen blog;)
bij twee verschillende artikelen over buiten de lijntjes kleuren.
Bij deze tekenopdracht moeten de kinderen de indiaan in het gras verstoppen
De indianen zijn op buffeljacht en die jacht luisterd erg nauw.
Indianen moeten juist de aanwijzingen van de ervaren jagers opvolgen
want bij het minste of geringste slaat zo,n kudde op hol
en dat betekent geen eten in de winter.
Het is een kwestie van leven of dood.
Op eigen houtje te werk gaan
werd bij de buffeljacht niet getolereerd en zelfs bestraft...
Het gezegde: binnen de lijntjes kleuren, gebruiken we als we in de pas lopen
als we doen wat er gezegd wordt door iemand met gezag.
Als we netjes handelen, als we niets doen wat niet mag.
Op school leren we de kinderen om netjes binnen de lijntjes kleuren
niet alleen letterlijk ook figuurlijk:
We willen dat ze luisteren en doen wat de leerkracht zegt...
We willen de kinderen namelijk een goede basis mee geven
en ze goed terecht komen.
Sommige kinderen zijn zo gevoelig voor het binnen de lijntjes kleuren
dat het op volwassen leeftijd een hele klus wordt om uit te breken.
Overigens vraag ik tijdens de tekenlessen
aan de kinderen om rondjes te kleuren.
Door rondjes te kleuren leer je mooier inkleuren,
je schiet niet uit en je blijft dus makkelijker binnen de lijntjes.
Het is een goede voorbereiding voor het schrijven.
De kinderen doen hun best
maar heen en weer kleuren lijkt ze makkelijker af te gaan.
Buiten de lijntjes kleuren gaat ook over creativiteit.
Dit boek legt uit dat jonge kinderen
over het algemeen niet twijfelen aan hun eigen creativiteit,
volwassenen zijn vaak minder zeker van zichzelf.
Wat verandert er tijdens het volwassen worden?
Organisaties hebben behoefte aan creatieve mensen
maar kunnen die niet vinden.
Waar zijn ze?
In dit boek beantwoordt Robinson 3 essentiƫle vragen:
Waarom is creativiteit belangrijk?
Wat is het probleem?
En wat kunnen we eraan doen?
Ken Robinson legt helder uit hoe het komt
dat het onderwijssysteem van vandaag is wat het is.
Dat er veel werk aan de winkel is om oude patronen
binnen dit systeem te doorbreken.
Gelukkig is hij zeer hoopvol.
Gelukkig is hij zeer hoopvol.
Wil even lekker krassen?
Verstop dan de indiaan in het gras.
Krassen is grenzeloos tekenen.
Het kind herbeleeft de periode van de zwangerschap.
De opdracht kan je gebruiken bij kinderen
die nog niet veel getekend hebben.
De opdracht komt uit het mandala tekenen
en is bedoelt om op te starten