Hoe kunnen we het werk van diverse kunstenaars
vertalen naar kunstopdrachten voor kleuters?
Hij schildert al vanaf zijn vroegste jeugd.
Hij is
de duurste en meest invloedrijke hedendaagse levende kunstenaar.
In 1949 begon hij met een opleiding als decoratieschilder in de DDR
Daar ging hij ook naar de kunstacademie,
Hij vluchtte in 1961 vanuit de DDR naar west duitsland.
Zijn vroegste werk is daarmee verloren gegaan.
Ook in west duitsland volgde hij lessen aan de kunstacademie.
Een keerpunt in Richters carrière kwam doordat hij werk zag
Vrijheid is een belangrijk thema in zijn werk.
Hij maakt stillevens, portretten en landschappen.
Zijn werk is zeer veelzijdig
en niet makkelijk in een hokje te stoppen.
Foto’s zijn een grote inspiratiebron voor Gerhard Richter.
Op zijn vlucht naar West-Europa nam hij één fotoalbum mee.
Een aantal foto’s daaruit vormden later de basis voor schilderijen.
Hij noemt zijn verzameling Atlas
Het gebruik van foto's in zijn kunst was een belangrijke stap voor Richter,
Het werk bestaat uit 4900 gekleurde vierkanten
die samengesteld zijn uit blokken van 5x5 vierkanten.
De blokken kunnen willekeurig samengevoegd worden
tot een groot blok van 100 gekleurde vierkanten
of kleinere blokken.
Toeval is belangrijk.
"Het meest mysterieuze is eigenlijk
waarom het werk blijft intrigeren"
Richter exposeert de vierkanten de ene keer los
de volgende keer worden ze weer anders aan elkaar gekoppeld,
waardoor je een eindeloos aantal
verschillende tentoonstellingen kunt organiseren.
Hoe kan je het werk van Gerhard Richter gebruiken bij de kleuters?
Je kan met de kinderen natuurlijk een foto overschilderen.
Juf Femke heeft een les gedaan over Gerhard Richter en zijn vierkanten:
Geef de kinderen een vel met vierkanten.
Laat het lot de kleur bepalen voor elk vierkant.
Gebruik een kleurendobbelsteen
of een gewone dobbelsteen waarbij elk cijfer een kleur heeft.
De kinderen kunnen zelf bepalen welk getal welke kleur heeft.
Zorg voor nieuwe viltsstiften/fineliners
Hoe mooier de vlakken worden ingekleurd
hoe mooier het gemeenschappelijke kunstwerk.
Zo kan je met de klas of met de hele school
bv bij een lustrum
een gezamelijk kunstwerk maken.
Je kan een kerkraam inkleuren:
Geef de vlakken van de dobbelsteen elk een andere kleur:
100 vlakken
of 25 Vlakken
Fotografeer de kinderen in een schilderskiel
voor het gezamelijke vierkanten kunstwerk
We hebben ooit voor een lustrumfeest
de saaie bakstenen muur in de gymzaal beschildert.
Ieder kind, die toen op school zat, heeft 1 steen beschildert.
Je kan als je weet hoeveel kinderen op school zitten
uittellen hoe groot het vlak wordt dat nodig is
en dat gedeelte afplakken.
Je kan de dobbelsteen gebruiken voor het toeval effect.