De discussie is nog niet afgelopen.
De schrijf en rekenmethodes in groep 3
zijn erop gebaseerd dat er in de kleutergroepen gemiddeld
De schrijf en rekenmethodes in groep 3
zijn erop gebaseerd dat er in de kleutergroepen gemiddeld
15 letters en cijfers aangeboden worden.
Kleuters leren spelenderwijs en als je daar rekening mee houd
dan kunnen letters en cijfers best bij kleuters.
Geef de kinderen een stempeldoos
en een vel papier zonder opdracht
en observeer wat er gebeurt.
Welk kind herkent al wat letters?
Welk kind probeert al woordjes te vormen?
En wie maakt van de letters een prachtig kunstwerk?
Ga ipv buiten spelen een rondje lopen met je groep
en kijk of je, je eigen letter of leeftijd onderweg tegenkomt.
Denk daarbij aan de huisnummers
(eventueel met een foto-speurtocht...)
Denk ook aan kentekenplaten van auto's
en logo's van bedrijven.
Wie herkent zijn eigen letter?
Laat het kind een eigen naambordje maken.
Maak de letters van je naam in klei.
Beschilder een plankje
bevestig er een paar haakjes aan of boor gaatjes...
Zo hebben de kinderen een mooi naambordje
Vernis het geheel en strooi glitters in de natte vernis.
Juf Inger doet een letter-speurtocht in de school.
Weliswaar met groep 3
maar misschien kan je hem ook gebruiken
voor die kinderen die aan letters toe zijn in groep 2
Wat kan je allemaal doen met deze muizenfamilie
die net op school is komen wonen?
De aanleiding voor deze blog
is een artikel over wat er gebeurd
als je kleuters letters aanbied.
De 2de aanleiding voor deze blog
is het artikel over Finland versus Amerika.
In Finland gaan ze heel anders met letters en cijfers om
dan in Nederland en zeker heel anders dan in Amerika.
"Wanneer kinderen spelen, ontwikkelen ze
taal, rekenen en sociale vaardigheden.
Zowel op korte als lange termijn biedt spelen grote voordelen
bij de ontwikkeling van cognitieve,
sociale en emotionele vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling"
aldus de Finnen.