dinsdag 3 april 2018

De Paashaas


Groep 1-2-3

Het is bijna Pasen.
We maken een tekening van de paashaas,
we zijn immers op een openbare school.



Wat hebben paashazen, eieren, kuikentjes en voorjaarsbloemen 
nu eigenlijk met pasen te maken?
Ook het paasfeest heeft zijn eigen symbolen en betekenis. 
Vooral het feit dat de aarde ontwaakt uit zijn winterslaap
en dat er snel weer nieuw leven komt wordt gevierd.


De paashaas blijkt onzichtbaar en heeft een gouden vacht.
Het is dus wel een beetje mysterieus dier.


Ik neem een speelgoed konijntje mee dat net echt lijkt.
Dat konijn geeft ieder kind een kusje en een knuffel,
De kinderen voelen hoe zacht de vacht is.


We gaan vandaag de vacht van de paashaas tekenen.
Een van de leerkrachten had de opdracht gevonden op internet.
De opdracht past in deze manier van werken
dus we gaan hem gewoon doen.


De haas is al getekend en er staan lijnen in zijn kop.
Binnen die lijnen gaan we streepjes tekenen.
We beginnen bij de boven lijn en stoppen bij de onder lijn.
Hoe regelmatiger de streepjes 
en hoe preciezer er gewerkt wordt hoe beter.
Het is een arceeropdracht voor de op en neerhalen.
De op en neer halen zijn de belangrijkste letter onderdelen.


We gaan werken met een fineliner.
De kinderen mogen niet kleuren met de fineliner en niet hard drukken.
We werken wel vaker met een fineliner en dat gaat meestal goed.
Op een enkel kind na dat motorisch zwak is die krijgt een gewone viltstift..


De streepjes hoeven niet te dicht naast elkaar te staan
dan duurt het werkje te lang,
maar te ver uit elkaar is ook niet helemaal de bedoeling:


We tekenen ook streepjes rond de ogen
en rond de mond:


Hier en daar kreeg de haas snorharen:


Er waren verschillende variaties op de streepjes:



Er ontstond in 1 klas nog een andere variatie.



Werk van hele jonge kinderen:


Als er tijd over is mag er natuurlijk wat bij getekend worden:



In groep 3 gingen een paar kinderen
 spontaan andere arceer motiefjes gebruiken:





Hier zijn dubbele kleuren gebruikt 
dat gaf een apart effect: