Groep 3 heeft een boom getekend.
Omdat ik niets weet over de kinderen
heeft het voor mij weinig zin me erg te verdiepen
in de betekenis van kindertekeningen.
Toch zijn er altijd wel een paar kinderen waar wat mee is.
Voor dit soort kinderen is de boom opdracht
een mooi moment om eens extra naar de tekening te kijken.
Als je naar een tekening kijkt,
kijk je ook naar wat er niet getekend is.
In de tekening hieronder zijn geen wortels getekend,
In de tekening hieronder zijn geen wortels getekend,
geen appeltjes of ander fruit,
er zijn geen dieren.
Het ziet er allemaal een beetje kaal uit.
Het is niet levendig.
Het enige positieve is het ontbreken van een donker gat in de stam,
De boom oogt treurig door het afhangende groen.
Wat vooral opvalt is:
de rode lijn helemaal onderaan het blad,
en het eerste stuk van de stam is wit.
Als ik de tekening laat zien aan de leerkracht
verteld ze dat het kind bijna direct na de geboorte
in de steek gelaten is door de vader.
Dat kan de rode lijn verklaren.
Moeder en kind hebben de eerste 4 jaar tamelijk geïsoleerd geleefd.
Er waren geen andere kinderen in de familie,
het kind is niet naar een kinderopvang geweest.
Zijn eerste contact met andere kinderen was op de lagere school.
Dat kan een verklaring zijn voor het witte stuk stam.
***