Het is al een ouder artikel
maar ik kwam het recent tegen op facebook.
Het artikel gaat over het de theorie van Jean Piaget.
Hij stelt dat kinderen zich ontwikkelen in fasen.
Dat er een biologisch ontwikkelingsproces is
en dat kinderen pas iets nieuws kunnen leren
als hun hersenen daar klaar voor zijn.
Huidige pedagogen denken daar anders over
Zij denken dat de kennis die kinderen op doen,
geleidelijk wordt verzameld in de omgeving
en dat kinderen het leren begrijpen
door na te doen en door te oefenen.
De leeftijd speelt volgens deze wetenschappers geen rol.
Hoe eerder hoe beter, is tegenwoordig het devies.
Vandaar dat kinderen in tegenstelling tot vroeger,
in de kleuterklas vaak al lees en schrijfonderwijs krijgen.
De psycholoog Ewald Vervaet is niet blij met deze ontwikkeling.
‘Als je een kind dat biologisch gezien nog niet toe is aan lezen
toch al probeert te leren lezen vergroot je de kans
dat het dyslectisch wordt
of dat het andere lees- en schrijfproblemen krijgt.’
Moeten we terug naar de kleuterklas van vroeger,
waar het echt een taboe was
om al voor je zesde met leesonderwijs te beginnen?