groep 1-2
Misschien neem je het zekere voor het onzekere dit jaar.
en blijf je deze zomer in Nederland?
Ook in ons eigen land is genoeg te beleven.
Misschien ga je een keer met een echte stoomtrein mee?
en blijf je deze zomer in Nederland?
Ook in ons eigen land is genoeg te beleven.
Misschien ga je een keer met een echte stoomtrein mee?
Stoomtreinen zijn een indrukwekkend stuk oude techniek.
Het is industrieel erfgoed dat door vrijwilligers
letterlijk op de rail gehouden wordt.
Stoomtreinen zijn imposant als je er dicht bij staat.
Het gesis van de stoom,
het harde geluid van de stoomfluit,
het geratel van de wielen
en het tempo van de reis
het harde geluid van de stoomfluit,
het geratel van de wielen
en het tempo van de reis
Wij hoeven niet ver weg als we stoomtreinen willen zien.
en hebben hun spullen goed voor elkaar.
Er zijn heel wat kinderen die inderdaad
al een keer met een stoomtrein mee geweest zijn.
Het onderwerp is ook onder te brengen
bij het thema vervoer maar ik gebruik het voor de zomer.
In de klas waar deze les gegeven wordt
zit een ventje die helemaal idolaat is van Thomas de trein.
Hij is een goeie tekenaar en vandaag doet hij nog eens extra zijn best.
Een jaar later zit hij in groep 3
en maakt hij een prachtige tekening van een stoomtrein.
Hij wil machinist worden:
We gaan vandaag de dwarsliggers tekenen die onder de rails liggen.
We gaan streepjes tekenen.
Streepjes zijn een arceeroefening.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen bij het schrijven.
Hoe regelmatiger de dwarsliggers zijn hoe beter.
De trein mag worden ingekleurd
en er mag van alles bijgetekend worden: bv.huizen en bloemen
meer rails:
Werk van een hele jonge tekenaar: