donderdag 27 september 2012

Nieuwe vrienden


groep 1-2

Voor het eerst naar school.
Dat is leuk en spannend
Hopelijk krijg je een leuke vriend of vriendin in de klas.
Vriendschappen die zo jong beginnen
kunnen soms een mensenleven blijven bestaan.


Op school is alles anders dan thuis.
Je gaat nieuwe dingen leren...
Je komt in een groep nieuwe kinderen.


Het verhaaltje gaat over de nieuwe dingen die je gaat leren op school.
Over nieuwe vrienden en wat je met je nieuwe vrienden doet.
Over hoe je ruzies weer goed kan maken.


De opdracht is:
teken jezelf met je vrienden
of met degene waar je bevriend mee wil zijn.

Er is geen speciale oefening bij deze tekening.
Gelukkig had iedereen een vriend(in).
Eén kind tekende de juf als vriend,
dat mag ook natuurlijk. 


Er zijn een leuke tekeningen gemaakt.
Er ontstonden hier en daar ook wat regenbogen.




woensdag 19 september 2012

Aan de waterkant

groep 3


Na de letter M en de R is de V aan de beurt.
De V is ook één van de eerste letters die geschreven wordt.


De volgende opdracht is helemaal nieuw.
Het is altijd een beetje spannend hoe de resultaten zijn 
en of het verhaaltje leuk uitvalt.


In het schrijfschriftje staat als eerste oefening voor de V een soort vishaakje 



De illustratie in het schrijfschriftje is een kat die zit te vissen met een hengel.
Die hengel wordt het uitgangspunt van het verhaal:



2 Kinderen zitten de hele middag te vissen aan de slootkant.
Ze halen geen enkel visje uit het water...
Maar wel andere dingen.



Hoe kan dat toch??

 

In het water zwem een slim visje.
Het visje knabbelt voorzichtig het stukje brood van het haakje.
Hij wil ook een grapje met de kinderen uithalen
daarom duwt hij een oud geroest blikje zo 
dat het scherpe haakje achter een randje blijft hangen.


 De kinderen vissen het blikje op en later ook nog een oude schoen, 
waterplanten en een speelgoed eendje.

een volle sloot

We gaan vandaag een stripverhaal tekenen.
Op het blaadje staan 4 vakjes.
In ieder vakje staat al een vishaakje getekend.

 
De vishaakje moeten 10x over getrokken worden.
Daarna mogen de kinderen het visje tekenen,
waterplanten, water
en wat er uit de sloot gehaald wordt.
Ze mogen zelf weten wat er opgevist wordt.


De resultaten waren leuk. 




 




















zondag 16 september 2012

Vis

groep 3

Eén van de eerste woordjes die de kinderen in groep 3 leren is Vis .
De letter r is al snel aan de beurt met schrijven.
Het golfje van de r is lastig en daarom oefenen we het golfje best vaak.
 

Deze opdracht komt regelmatig voorbij 
en is inmiddels ook al aangepast.
De tekeningen zijn te leuk om niet te laten zien. 


Het verhaal gaat over een bijzonder visje  in een donkere boerensloot.


Het visje wil de wijde wereld in.
Op een dag komt hij, op zijn zwerftochten, bij een donkere buis.
Zijn nieuwsgierigheid wint het van zijn angst 
en hij zwemt erdoor.


De buis komt uit in de rivier,
de rivier in de zee.
Het visje komt in een andere wereld.
Onderweg beleeft hij allerlei avonturen.


Hij komt bij een gezonken piratenschip:


Hij ontmoet een echte zeemeermin en een krab:


Een zeepaardje en een orka:


En nog veel meer...


De golfjes bovenaan het papier worden 3x over getrokken.
Een bijdehand ventje met veel praatjes maakte er op papier niet zo heel veel van:


Daarna is de opdracht vrij
en levert vaak leuke tekeningen op.
We laten er nog een paar zien.


Een regenboogvis


 Vrolijke visjes in de sloot:







donderdag 13 september 2012

Golf beweging?




De methode Pennenstreken begint in groep 3
lekker moeilijk met de letter m en met de letter r.
De letter m en het golfje van de r
oefenen we daarom regelmatig in groep 1-2.


Het golfje komt al jaren terug in de tekenopdrachten.
Eerst als lang schrijfpatroon,
later als een klein kort golfje.

  
Om de letter r goed aan te leren.
werd uiteindelijk het golfje uit Pennenstreken gekopieerd in de tekeningen

 

Ondanks al het oefenen blijft het een lastige letter
daarom keken we deze week nog eens goed naar de pagina met de r.

Wat blijkt:


De golf die Pennenstreken eerst laat oefenen 
is anders dan de uiteindelijke golf van de r.


We gaan het golfje maar weer aanpassen.
Het is een beetje zonde om de kinderen verkeerde dingen aan te leren.


Hieronder volgen nog een paar leuke tekeningen met het nieuwe golfje.
Het verhaal gaat over een bijzonder visje.
Het visje is nieuwsgierig en gaat de wijde wereld in.
Kennelijk ontmoet hij deze keer verschillende zeemeerminnen.





Een gezonken schip op de zeebodem
 en een school vissen en een krabbetje









maandag 10 september 2012

Huppelen

Groep 3

Vorige jaren begonnen de eerste tekenlessen in groep 3 met de cijfers.
Omdat er dit jaar een andere rekenmethode wordt gebruikt
 beginnen we met de eerste letters van Pennenstreken.
Als eerste letter is de M aan de beurt.

  
In groep 1-2 worden de huppels regelmatig geoefend.


Op het blaadje staan de huppels die we gaan overtrekken.
Het bovenstaande is van een ventje die van een andere school komt 
en de oefeningen in groep 1-2 niet gehad heeft.


 

Het verhaaltje is hetzelfde als bij het cijfer 3. 
We gaan naar het bos en daar zien we een groep konijntjes.
Een jong konijntje kan heel goed huppelen.


De kinderen laten in de klas zien dat ook zij heel goed kunnen huppelen.
Vooruit huppelen gaat heel goed.
Naar links en naar rechts is ook een makkie
maar ondersteboven en achterstevoren wordt wat moeilijker.


Na het tekenen van de huppels
worden de konijntjes ingekleurd.


Alleen huppels tekenen leek me te weinig voor groep 3
Het kopieerapparaat pakte per ongeluk? papier op A3 formaat 
en daardoor was er genoeg ruimte voor een eigen tekening.


De tekening mag worden afgemaakt met een mooi bos...
 bloemen, vlinders, wolken, de zon....
Maar een konijnenheuvel mag natuurlijk ook: 




De regenboog:


één van de meisjes tekende het konijntje na: