Er is veel onderzoek gedaan
naar de betekenis van de mens tekeningen.
Theresa Foks geeft in haar boek:
Kinderen geven tekens, een uitgebreide uitleg.
Ieder onderdeel van het menselijke lichaam heeft een betekenis.
De ontwikkeling van een kind is te volgen in de menstekening.
De eerste tekeningen zijn achteraf tekeningen:
De koppoter komt uit de baby periode,
het hoofd en lijf worden nog als 1 ervaren.
het hoofd en lijf worden nog als 1 ervaren.
Kijken, proeven, horen, ruiken zijn de zintuigen die in het hoofd zitten.
De baby stopt alles in zijn mond, zo ontdekt hij zijn wereld.
De mond is belangrijk in deze fase.
Na de koppoter die op willekeurige plaatsen armen en benen heeft
komt de koppoter waar de benen verticaal naar beneden getekend zijn.
komt de koppoter waar de benen verticaal naar beneden getekend zijn.
Ook is duidelijk dat er iets tussen de benen zit.
Er is een buik en het hoofd heeft al veel details.
De armen en benen worden ook getekend.
Het is de fase waarin de baby steeds meer gaat bewegen.
Hij gaat zijn armen en benen steeds meer gebruiken en ziet ze ook.
Hij wordt zich ook bewust van zijn buik en een vol of leeg gevoel in die buik.
De buik wordt onderaan dicht getekend als het kind zindelijk is.
In de volgende fase wordt een hoofd met romp getekend.
Het kind wordt zich steeds meer bewust van zijn lichaam
en maakt nu onderscheid tussen hoofd, lijf en benen.
en maakt nu onderscheid tussen hoofd, lijf en benen.
Meisjes tekenen een rond lijf, jongens een vierkant lijf.
Er zijn in een klas altijd wel een paar zorgenkindjes.
Een tekening bied je vooral de mogelijkheid vragen te stellen.
Belangrijk zijn ook de dingen die nĂet getekend worden of 'fout' of vervormd.
De 'teken jezelf' tekening zit ook tussen de opdrachten,
niet om een hele analyse op een kind los te laten
maar om globaal te kijken of de kunstenaar lekker in zijn/haar vel zit.
niet om een hele analyse op een kind los te laten
maar om globaal te kijken of de kunstenaar lekker in zijn/haar vel zit.