Totaal aantal pageviews

woensdag 6 maart 2019

Dino ideeen



Het dino thema is vaak erg interessant voor de kleuters.
Dinosauriers spreken erg tot de verbeelding. 
Er worden nog steeds skeletten ed gevonden. 


Introduceer het thema met een groot ei.
Maak er een nest voor en broed het uit.
De kinderen zijn gelijk helemaal betrokken.
Er zijn van piepschuim eieren te koop die je kan verven
maar zelf maken van een ballon en papier-maché is goed te doen.


Als je toch papier-maché hebt 
dan is een vulkaan als groepswerk ook zo gemaakt
of een dinolandschap:



Dinosaurussen maken van kosteloos materiaal.
 Laat je, je leiden door het materiaal
of kies je het materiaal bij je idee?
Daarna gaat er papier-maché overheen en wordt er geschilderd. 
Er ontstaat een dino museum.
De kinderen hebben vast ook allerlei ideeën 
over kaartjes, posters en speurtochten in hun nieuwe museum. 



Je kan van de poppenhoek een dino-eiland maken
door alle meubels op te stapelen 
en er een groen/ bruin laken over heen te draperen.

Afbeeldingsresultaat voor zandtafel als dino hoek

met (kippen) botjes, mini schepjes van de action, 
zeefjes, tandenborstels, bakje water, stukjes hout, oude scherven,
en misschien is er ergens een dinoskelet te vinden in een speelgoedzaak.
Misschien kan je bij een slager verschillende botten vragen en uitkoken.
Daarna begraven in de zandtafel.
De kinderen kunnen de botten opgraven en schoonvegen met kwastjes. 
Je kan de botten ook opmeten met een liniaal 
en van groot naar klein sorteren.


Er wordt natuurlijk van alles geknutseld





Van papier mache met een ballon als basis







Je kan op verschillende manieren een dinoskelet maken: 






















De dinosaurus eier-race. 
Je legt een plastic ei op een lepel 
en loop een parcour zonder het ei te laten vallen. 
als het ei valt dan moet je weer opnieuw beginnen. 
Maak van lege tissue boxen of doosjes twee dino poten
voor de extra Dino beleving, 
Je kan er een estafette van maken tussen 2 groepen  
of je neemt de tijd op van ieder kind en kijkt wie het snelste is.


en een (vreselijk/leuk?) dino-liedje:


Historyland in Hellevoetsluis is een uitje voor schoolreisjes ed.
en in naturalis in Leiden vind je mooie skeletten uit de dino tijd.


Het thema kan je spectaculair afsluiten
Maak van klei een vulkaan met een gat in het midden.
Doe er bakpoeder in. 
Zet een maatbeker klaar met azijn en een scheutje rode ecoline.
Giet de azijn op het bakpoeder en de lava stroomt uit de vulkaan.
Na de uitbarsting zijn alle dino's uitgestorven.

Er zijn een paar opvallende prentenboeken over dino,s

Dino's bestaan niet


en gigantosaurus is erg leuk.

Gigantosaurus

daarmee kan je een filmpje maken 
in je klas om het thema in te leiden.

Teken je mee? teken de punten op de stegosaurus




Tot slot een filmpje van alle? dino's in verhouding tot de mens



maandag 25 februari 2019

O.. o.. Octopus 3



groep 1-2

Er steekt een gevaarlijke staart 
uit de opening van het appartementje van Octopus.
Octopus gaat ten einde raad naar het vreemde beest
om te vragen wat hij kan doen.
Dan hoort hij een zacht stemmetje.
 De stem vraagt of Octopus aan zijn staart wil trekken.


Octopus gaat zijn vrienden halen.
Samen trekken ze aan de staart.
De staart komt los...
Het blijkt een mooie zeemeermin te zijn
en Octopus is op slag verliefd.


We gaan de schubben overtrekken
en we gaan meer schubben tekenen
in de staart van de zeemeermin.
De oefening lijkt op de letter u.
Er kunnen streepjes in de vinnen getekend worden
en de haren mogen worden afgemaakt.
Groep 2 doet de opdracht redelijk goed:




Deze opdracht blijkt voor de jongsten te hoog gegrepen
 Toch zijn een paar leuke tekeningen uit die groep:



De zeemeermin mag worden ingekleurd:


Er werden hartjes getekend:


en extra zeedieren:



Het appartementje van Octopus op de achterkant van het blaadje:








woensdag 20 februari 2019

O..o.. Octopus 2


groep 1-2

Octopus maakt elke dag een zwommetje.
Op een dag vindt hij de opening van zijn appartementje
 verstopt door een grote verschrikkelijke staart.
Hoe moet dat nou??


Zijn vrienden wuiven het probleem weg
 en geven geen echte oplossing.
Uiteindelijk vraagt Octopus aan de zee 
wat hij moet doen om de staart weg te krijgen.
De zee, op haar beurt, vraagt hem wat hij zelf zou doen.


We zien een radeloze Octopus op het blaadje staan.
Boven hem zien we de golven van de zee.
Het eerste deel van de opdracht wordt: 
trek de golven van de zee over.
Het is een oefening voor het golfje voor de letter R en het cijfer 2.


Het 2de deel van de opdracht is:
Kleur Octopus in en teken de vrienden van Octopus.




Met zeemeermin:



en met diep zeemonsters:


 \