Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 februari 2019

O..o..Octopus 1



groep 1-2
We nemen de komende weken een duik onder water.
 O, o Octopus is een boek over Octopus 
wiens rustige leventje ineens op z,n kop staat.
De juffen zijn enthousiast over het boek.


Octopus heeft een mooi appartementje in de zee.
Hij geniet van het uitzicht en van zijn vrienden.


Octopus heeft een prima leventje.
Tot dat...
Maar... zover kom ik vandaag niet.


Wat wordt de opdracht?
Octopus heeft een schelpengordijn in zijn huisje hangen.
We gaan streepjes zetten in de schelpen:


Octopus mag netjes ingekleurd worden:


We gaan het huisje van Octopus verder versieren of inrichten.
Met een keukentje in de grot:


met een tafel en stoelen:



Met extra vissen:


De koffervis:


 Met kwallen rechts:



Het appartementje met afweergeschut:








dinsdag 12 februari 2019

Ridders en draken


groep 1-2,

Het is bijna Valentijsdag en we werken over Ridders.
We gaan die twee thema's vandaag met elkaar verbinden.


Een ridder kon niet zomaar daten met de vrouw die hij leuk vond
 Tinder bestond natuurlijk helemaal nog niet.
De ridders waren gebonden aan allerlei gedragscodes.
De hoofse liefde ontstond als ideaalbeeld.


Een ridder vecht tijdens de tournooien voor zijn jonkvrouwe.
Natuurlijk wil hij winnen voor de vrouw van zijn hart.


Hij moet soms ook een gevaarlijke en onmogelijke opdracht doen
om te kunnen trouwen met de dame van zijn keuze.
Zo,n opdracht is bv. de draak verslaan.


De draak is ook een fabeldier.
Hij komt uit het boek: de ridder die niet wilde vechten.


De draak staat op het blaadje en er komt rook uit zijn neus.
Bij de rook staat bijna onzichbaar een hart.
We gaan de rook in de vorm van een hart tekenen.
We gaan rondjes tekenen en 'lopen' over het papier.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
Je begint ergens en je bouwt een figuur op vanuit het midden.


De oefening is vaker gedaan maar de resultaten waren nooit erg leuk
in deze vorm verloopt de oefening nog het beste.


De draak mag worden ingekleurd


en er kan een ridder bijgetekend worden en een jonkvrouw
en natuurlijk een kasteel.












donderdag 7 februari 2019

De Griffioen



groep 1-2

Ridders moeten vaak een onuitvoerbare opdracht doen
als ze met een mooie jonkvrouw willen trouwen.
Ze moeten dan draken verslaan of andere mytische wezens.


Mytische wezens zijn wezens die eigenlijk niet bestaan.
Vaak zijn ze opgebouwd uit 2 verschillende dieren
of ze hebben 7 koppen en 3 staarten of iets dergelijks.


De griffioen heeft het bovenlijf van een adelaar 
en het onderlijf van de leeuw.
Hij is de koning van de dieren in de lucht 
en van de dieren op de aarde.
Het is een trots dier.


komt ridder Leo verschillende mythische wezens tegen.
De draak, een trol en een griffioen.


Ridder Leo leest liever dan dat hij vecht
maar zijn ouders sturen hem op pad om de draak te temmen.
Hij neemt, voor onderweg, natuurlijk een stapeltje boeken mee
en met die boeken maakt hij vrienden.
Hij temt er ook de draak mee.


De kinderen luisteren goed naar het verhaal.
Het boek is een leuke aanvulling op de gewone les.


We gaan vandaag een opdracht doen 
We gaan kleuren mengen.
Omdat de griffioen een toverdier is 
gaan we vandaag toveren.


Alle kinderen krijgen een geel, donkergeel,
een licht blauw en een donker blauw potlood.
We gaan kleuren mengen.


De kinderen vinden het fascinerend 
en zijn er een hele tijd zoet mee.


Natuurlijk mag er ook een ridder bij getekend worden:








zaterdag 2 februari 2019

Ridders en schilden


Afbeeldingsresultaat voor ridder in harnas
groep 1-2

Een ridder draagt een harnas om zich te beschermen tijdens het gevecht.
Omdat je door de helm zijn gezicht niet kan zien
ontstonden er in de middeleeuwen symbolen op de wapenschilden
waarmee de ridder zich kenbaar kon maken.


Dat symool is belangrijk voor de ridder.
Ook de vlaggen en bedekking voor het paard 
kregen dezelfde kleuren en symbolen.
Hier komt het gezegde vandaan: kleur bekennen.
De familiewapens zijn ontstaan uit de wapenschilden.


Vandaag gaan we een wapenschild maken.
De opdracht is in groep 3 gegeven



Het gegeven van de wapenschilden met hun symbolen
is lastig uit te leggen aan de kleuters
bovendien was er een digibord kapot 
waardoor we geen voorbeelden konden laten zien.


Ik geef een paar eenvoudige symbolen als voorbeeld 
Harten als je veel van mama houd
of water als je dicht bij water woont
bloemen (de lelie) die veel voorkomt in de wapenschilden
of een zwaard of een toren
maar er worden ook stippen, kruisen
sterren en andere symbolen gebruikt.


Wat opvalt is dat er veel werk gemaakt is van de schilden
en dat de ridders een beetje minder uitwerkt werden.




 Een meisjes ridder:


 Een ridder met een pluim op zijn helm en een paard:


Deze helm is erg leuk: