Totaal aantal pageviews

dinsdag 4 september 2018

Kandinsky

Premium poster Kleurenstudie, vierkanten met concentrische cirkels
groep 1-2

Kandinsky (1866- 1944) is een Russische schilder.
De concentrische cirkels is een bekend schilderij van hem
en het wordt vaak aangeboden bij de kleuters in het thema kunst.


Veel kunstenaars in die periode 
zochten andere manieren om te schilderen
na de ontdekking van het fotografie.
Kandinsky was één van de eerste kunstenaars
 die er in slaagde om abstract te gaan werken.


Hij liet zich inspireren door muziek.
Hij ontwikkelde een eigen klank-kleur-theorie 
waarin iedere kleur een eigen taal, expressie en ziel heeft.
Als hij muziek hoorde dan zag hij kleuren en vormen 
en dat probeerde hij op doek weer te geven.


De leerkrachten hebben me gevraagd
 om een les over Kandinski te doen
want de kleuters gaan op het verfbord de cirkels schilderen.


Bij het thema kunst is het uitgangspunt
vaak een bekend schilderij van een bekende kunstenaar.


Voor de les van Kandinsky gaan we gewoon de concentrische cirkels tékenen.
Het effect is natuurlijk wel anders dan de geschílderde cirkels.
Achteraf had ik de cirkels nog in een vierkant kunnen plaatsen.


Er staan 4 cirkels op het blaadje met een stip en een pijl.
We gaan de cirkels op de rand 5x natekenen in de juiste richting.
Het is de bekende oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna mogen de cirkels ingekleurd worden.





En er mag wat bijgetekend worden:



Dat gebeurde eigenlijk niet, 
wel werd er op de achterkant getekend:






donderdag 30 augustus 2018

Mondriaan


Afbeeldingsresultaat voor mondriaan
groep 1-2

We gaan 3 weken over Kunst werken.
De school doet mee met een project  van de kunstweken.



Piet Mondriaan (1872-1944) 
leerde al jong tekenen van zijn vader die tekenleraar was.
Hij haalde tekenactes om les te kunnen geven.
Hij is sterk beinvloed geweest door de Theosofie.


We kennen Mondriaan vooral door de schilderijen 
met zwarte lijnen en vlakken met primaire kleuren.
In 1917 richtte Theo van Doesburg 
 met oa Mondriaan het tijdschrift De stijl op.
Dat werd een weinig verkocht maar invloedrijke blad.

 

Het werk van Mondriaan is voor de kleuters
 een mooie introductie in de moderne schilderkunst.


Er staan dikke zwarte lijnen op het blaadje.
Ik heb geen schilderij van Mondriaan nagemaakt
maar zelf lijnen getrokken.
De kinderen gaan de vlakken zo netjes mogelijk inkleuren
 met de primaire kleuren en grijs.



Het werk van Mondriaan gaat erg over compositie.
Waar zet je de lijnen en waar komen welke kleurvlakken.
In de eerste klas heb ik daar gaan aandacht aan besteed
en daar gingen veel kinderen gewoon alle vlakken inkleuren:



In de andere klassen ging het anders:





Het is leuk om te zien
hoe de tekeningen bij iedereen anders worden:





Werk van jonge kunstenaars:




dinsdag 21 augustus 2018

Kareem Waris


Waris Kareem werkt vanuit een geïmproviseerde studio in Lagos

Een andere jonge kunstenaar is Kareem.
Hij woont en werkt in Nigeria.
Hij maakt hyperrealistische kunst.

Hij begon met tekenen toen hij 6 jaar was.
Hij werd een professioneel kunstenaar toen hij 8 was.
Zijn inspiratiebron is zijn familie en alles wat er om hem heen gebeurd.

Daily bread.

Deze tekening symboliseert 'the struggle for life'. 
Het zweet en de tranen zijn het symbool voor hard werken.
De lepel is het symbool voor het voedsel dat er is dank zij het harde werken.
De BBC maakte een documentaire over hem





donderdag 16 augustus 2018

Advait Kolarkar



Advait Kolarkar is 4 jaar oud en 
 is de jongste professionele kunstenaar van dit moment .
Hij woont in Canada, zijn ouders komen oorspronkelijk uit India. 


"Advait maakt fantasierijke werelden van sterrenstelsels en draken."
Volgens het verhaal was hij, toen hij 3 maanden oud was
 al gefascineerd door kunst.
Toen hij 8 maanden was gaf zijn moeder hem kleurtjes, 
vanaf die tijd ging hij spelen met kleur.
Veel jonger kan je niet beginnen met kunst, toch?


Zijn eerste solo show was uitverkocht 
en de Telegraph Journal en Times of India 
hebben hem uitgeroepen tot wonderkind.



woensdag 1 augustus 2018

Jongens in het onderwijs


Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

Al sinds de jaren 70 
zijn er zorgen om jongens in het onderwijs.
Jongens komen niet goed mee
 Komt het door de verjuffing in het huidige onderwijs?
Daardoor missen de jongens (soms ook thuis
een rolmodel voor de klas.

Hoe kan het dat jongens slechter presteren?
Komt het omdat de competitie 
in het onderwijs vervangen is door samenwerking? 
Komt het omdat het onderwijs taliger geworden is? 
Komt het omdat we meer zelfsturing van leerlingen verwachten?
Komt het omdat we jongens en meisjes toch anders opvoeden?

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

De clichés kloppen, meisjes maken braaf hun huiswerk
terwijl jongens liever buiten voetballen of skaten 
Meisjes doen vaker de havo of vwo
en doen vaker een opleiding in het hoger onderwijs
en studeren sneller af.
Jongens hebben vaker leerproblemen.

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

In Amsterdam zijn er ideeën voor een vmbo jongens school
waar overigens ook meisjes naar toe mogen
want ook meisjes vallen uit in het huidige onderwijs systeem,
De school houd rekening met de manier waarop jongens leren.

Afbeeldingsresultaat voor jongens in het onderwijs

Als de jongens gaan werken dan verdwijnen de verschillen
en verdienen mannen als snel meer.
Dat komt omdat ze vaker full time werken.
Maar...
als vrouwen full time werken hebben ze net
zo vaak als mannen een leidinggevende functie.


vrijdag 27 juli 2018

Je vinger opsteken



Om een klas te organiseren
zijn er regels nodig die de kinderen gaandeweg leren.
Een paar van die regels zijn:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Een andere regel is deze:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Het is zo vanzelfsprekend dat kinderen op school hun vinger opsteken
als ze iets willen zeggen of vertellen. 
Dit is vooral om te voorkomen dat iedereen door elkaar praat 
en het is voor de leerkracht handig om het overzicht te bewaren.
Juf Linda introduceerde nog meer handgebaren in de klas.


Ellen Emonds schreef
 er een blog over
We gebruiken het vinger opsteken alleen op school.
Thuis moedigen we het praten en vragen stellen juist aan als ouders 
en tot 4 jaar redden alle kinderen zich uitstekend 
zonder hun vinger op te steken.
Ze mogen praten wanneer ze willen
 en ze hoeven niet stil te zijn.


Wat willen we de kinderen eigenlijk leren met het opsteken van de vinger?
Leren we ze beter naar anderen te luisteren?
Of leren we de kinderen dat iedereen wat mag zeggen?
Of leren we ze stil te zijn als een ander iets wil zeggen?


Kinderen die hun vinger opsteken 
denken vanaf dat moment alleen nog aan hun vinger. 
Want bij die vinger hoort een vraag of een opmerking.
Vaak krijgen kinderen die hun vinger opsteken niet direct een beurt. 
Ze moeten wachten én onthouden wat erbij hun vinger hoort. 
Ze volgen het gesprek niet goed meer, 
horen niet wat de ander zegt of vraagt.
Het is ook niet meer nodig om op te letten. 
De leerkracht bepaalt namelijk wie er wanneer de beurt krijgt. 


Het is pas echt frustrerend wanneer een kind eindelijk wat kan zeggen,
 en de opmerking die hij wilde maken niet meer relevant is 
of als hij zijn opmerking vergeten is…
Je vinger opsteken is dan eerder belemmerend
dan stimulerend.


Je kan met elkaar afspreken 
dat er alleen nog vingers opgestoken mogen worden 
bv als er ergens over gestemd wordt
 of wanneer je niet goed kan zien of een ander al klaar is met praten 
of op het punt staat iets te zeggen. 
De kinderen leren (zonder vinger) een gesprek te voeren
zoals dat gaat in het dagelijkse leven
 en ze leren al doende naar elkaar te luisteren.
De ervaring is dat kinderen elkaar ook gaan corrigeren.


Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken


Er zijn eigenlijk best veel handgebaren mogelijk met 1 vinger...

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Kinderen die hun vinger opsteken, 
weten het antwoord vaak en zijn snel. 
Het zijn leerlingen die graag hun best willen doen. 
Degenen die niet zo gretig zijn, weten het antwoord niet, 
of ze zijn bang om fouten te maken, 
of ze willen niet de wijsneus zijn 
of blijven liever op de achtergrond. 
Voor alle leerlingen geldt dat ze het meest leren als ze actief meedenken.

Er zijn meer manieren om kinderen een beurt te geven.