Totaal aantal pageviews

woensdag 10 mei 2017

Moederdag


Groep 1-2

Moeder is de allerliefste, toch??
We gaan een: zoen-te-goed-bon maken.
Het idee komt, niet zo orgineel, ergens van internet.


De kinderen weten niet wat een te-goed-bon is.
en wat dat in kan houden als ze de bon geven.
Mama kan natuurlijk elk moment om een zoen vragen.
Geen enkel kind had er problemen mee.


Thuis had ik al de nodige voorbereidingen gedaan.
De kinderen krijgen een soort boekje.
In het midden zit de eigenlijke bon.



We gaan lijntjes tekenen in de mond.
Zo lijkt het net een echte kus.
De letters kunnen worden ingekleurd
en de mond ook.



De rest van het boekje mag versierd worden:












De bon gaat in een envelop
Op de envelop komt te staan: Voor mama van....






zaterdag 6 mei 2017

Kindertekeningen slechter dan 20 jaar geleden?



Kinderen tekenen tegenwoordig schematischer 
en maken vaker afzonderlijke elementen 
van een tekenopdracht, meldt Trouw.
 Twintig jaar geleden verbeeldden kinderen 
vaker een heel verhaal, zegt de inspectie. 
Ze concluderen daarmee dat de tekeningen 
tegenwoordig van mindere kwaliteit zijn.

Net als in 1996 maakten 11 en 12 jarige leerlingen
nav een verhaal een tekening.
Kunsthistorici beoordeelden de tekeningen.
Ze keken of het verhaal overtuigend werd afgebeeld,
ze keken naar de volledigheid en de ruimtelijkheid.
De manier waarop handelingen werden weergegeven
en het handschrift.
Is het erg dat de tekenkwaliteit achteruitgaat
of verandert de manier van tekenen?

De Inspectie zegt dat de kwaliteit van het beeldend onderwijs
  achteruit is gegaan. 
Dat kan komen doordat er minder vakdocenten zijn
en omdat er ook op de pabo minder aandacht voor is.

Het rapport Peil kunstzinnige orientatie 
van het ministerie van onderwijs begint zo:
Iedere dag verrijkt onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie het leven van kinderen. 
Jezelf kunnen uitdrukken, technische vaardigheden ontwikkelen, 
van kunst leren genieten: dat geeft het leven kleur. 
Kinderen krijgen tijdens lessen beeldende kunst, 
drama, muziek, dans en lessen over cultureel erfgoed 
een breed scala aan mogelijkheden aangereikt 
om te communiceren en samen te werken. 
Werken aan creativiteit en expressiviteit 
is daarmee niet alleen een aangename afwisseling, 
het is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen.
 Je leert spelen, verbeelden en al je zintuigen gebruiken: 
vaardigheden en competenties die meer dan ooit nodig zijn. 

Dat is helemaal waar.
Het is alleen een beetje jammer dat het zelfde onderwijsministerie 
amper geld uittrekt voor kunstonderwijs.

dinsdag 2 mei 2017

Thomas Romain




Kinderen tekenen soms leuke fantastische figuren.
Als je vader een professionele designer is
en je tekeningen op zijn manier bewerkt 
dan kunnen je karakters zo meedoen
 in welke animatiefilm dan ook.
Vader en zonen inspireren elkaar.

Afbeeldingsresultaat voor Thomas Romain

Thomas Romain is een franse animator.
Hij heeft aan verschillende bekende series meegewerkt:
Hij woont en werkt in Tokyo, Japan.

Afbeeldingsresultaat voor Thomas Romain 

Afbeeldingsresultaat voor Thomas Romain

Afbeeldingsresultaat voor Thomas Romain



dinsdag 25 april 2017

Dušan Krtolica



 Dit is Dušan Krtolica
Hij is inmiddels 13 jaar oud 
en maakt prachtige gedetailleerde tekeningen
van dieren en planten.

4-year-old Serbian child prodigy artist Dusan Krtolica
4 jaar oud.
  Hij is geboren op 25 juni 2002 in Servië. 
Hij tekent al vanaf zijn 2de jaar. 





vrijdag 21 april 2017

Koningsdag


groep 1-2

Koningsdag komt er aan.
De koning viert dit jaar zijn 50ste verjaardag.
Hij viert dit kroonjaar met een etentje met mede jarigen.


De klas is inmiddels versierd met vlaggetjes.
De kinderen zijn het lied aan het instuderen 
voor de koningsspelen als ik binnen kom.
Kortom de stemming zit er al helemaal in.


Hoe heet onze koning en hoe heet de koningin?
Maxima kennen de kinderen wel, Alexander niet zo. 
Hoe de prinsessen heten...?


WA en Maxima staan met hun hoofd op het blaadje.
We gaan de koning en de koningin deftige kleren aantrekken.
Maxima heeft altijd mooie haren en een kroon of een hoedje op.



Een vergelijkbare opdracht is 
in het sprookje van Assepoester al een keer eerder gemaakt.
De prins was toen helemaal getekend en kon worden ingekleurd
de prinses kreeg een mooie jurk aan.
Ik was erg benieuw wat de kinderen 
van deze 2 hoofden zouden maken.
Kjk maar mee:






Met koninklijke mantel:



Met vlaggetjes:





Met een kasteel op de achtergrond:


Met hele mooie kroontjes:


en een moderne hoed voor Maxima:





donderdag 20 april 2017

Lotta verstopt eieren voor de paashaas 4


groep 1-2

De paashaas en kip Lotta 
hebben samen een heleboel eieren versierd.


De paashaas moet er weer vandoor
maar hij heeft een vraag voor Lotta.
De paashaas verstopt elk jaar veel eieren
maar zelf heeft hij nog nooit eieren gezocht.
Zou Lotta voor hem eieren willen verstoppen?
Dat wil Lotta wel.


Wat zijn goeie verstopt plekjes voor de paaseieren?
De kinderen kunnen er wel een paar opnoemen:


Versierde eieren in de boom of op het dak van je huis:




Bij het hek:


In een bloem:


Bij het huis of de schuur:



Bij de schommel:



Heel veel eieren in de boom:


De paashaas mag worden ingekleurd met kleine rondjes: