Totaal aantal pageviews

dinsdag 14 februari 2017

Valentijnsdag


Afbeeldingsresultaat voor valentijnsdag
groep 1-2

Het is vandaag Valentijnsdag.
Er staat een rotan bankje in de klas
waarop 2 kinderen naast elkaar kunnen zitten.
 Er liggen kussentjes op in de vorm van een hart
en er staan grote rode rozen naast.


Als je op het bankje zit mag je 
alleen lieve en positieve dingen zeggen tegen de ander.


Als ik binnen kom mag ik gelijk op het bankje zitten.
Er worden allemaal lieve dingen tegen me gezegd
en ik krijg een kus.
Ik hoop dat het bankje me houd
 en dat ik weer overeind kan komen
want ik ben geen 6 jaar meer.


Wie is er wel eens verliefd geweest en op wie?
Wat voel je als je verliefd bent?
Dat zijn natuurlijk de vragen op deze dag.


We gaan vandaag de verliefde vlinder maken.
Want als je verliefd bent heb je vlinders in je buik... toch?
De vlinder heeft vleugels in de vorm van een hart.
Bij het tekenen van de vleugels moeten de kinderen spiegelen.
Spiegelen is een goeie oefening voor de linker en rechterhersenhelft.



De kinderen mogen zelf weten hoe ze de vleugels versieren
en hoeveel werk ze ervan maken.




Er waren kinderen die alleen kleurden
maar dat was niet de bedoeling.


Werk van hele jonge kunstenaars:




zondag 12 februari 2017

Wat doe je met je vrienden



Afbeeldingsresultaat voor kleuters spelen met vrienden
groep 1-2

Het thema is vrienden
 en het is een opmaat naar Valentijnsdag.
Op mijn vraag of de kinderen vrienden of vriendinnen hebben
 gaan gelukkig veel vingers de lucht in.


Als je een vriend of vriendin hebt dan doe je vaak samen iets.
Op voetbal heb je andere vrienden dan op school.
Thuis kan je andere vrienden hebben dan op zwemles.


De tekening gaat over: wat DOE je met je vrienden.
Er verschenen veel zwembad, schommel en buiten-speel-tekeningen.
Het is leuk om te zien hoe verschillend die werden.
Zwembad tekeningen:






Buiten spelen, schommelen:



Zingen en dansen:



Paardrijden:


Samen in de wind lopen:


Blije tekeningen:




Blij met een nieuw broertje:



woensdag 8 februari 2017

Klein mannetje bezoekt een kasteel 4


Groep 1-2

Klein mannetje gaat met klein vrouwtje een dagje uit.
Ze gaan naar een kasteel.


Sommige kinderen zijn wel eens in een kasteel geweest.
Ridders en harnassen spreken tot de verbeelding.
De leerkracht heeft een mooi boek over een kasteel
en dat nemen we voor de les ook nog even door
want we gaan een kasteel tekenen.


We gaan de kantelen van het kasteel tekenen
en de muren en de toren van het kasteel afmaken.
Het is een opdracht die een enkele keer  voorkomt in groep 1-2.


Als de muren staan 
mag de poort en de ophaalbrug getekend worden.
en er horen raampjes in het kasteel:


Er mogen ridders getekend worden:



én klein mannetje 


met zijn vrouwtje in het zonnetje:


 Een kasteel in wording:







zaterdag 4 februari 2017

Klein mannetje gaat naar een molen 3


groep 1,2

Klein mannetje zoekt verder naar een huis. 
Hij ontmoet uiteindelijk klein vrouwtje en hij trekt bij haar in.
Het boek eindigt met een groot feest 
voor alle vrienden van klein mannetje.



In de tekenlessen gaan we ook nog naar hele andere huizen kijken.
Klein mannetje en klein vrouwtje bezoeken samen een molen.


Er zijn veel molens waar je een kijkje in kan nemen.
Monumentendag is een prachtige gelegenheid.
Een molen is ook een ingenieus stuk oude techniek.


Als de molen draait dan kan je de molen vaak wel bezoeken.
Een molen moet regelmatig draaien anders gaat hij achteruit.
Nog steeds heeft een molen windrecht.


Wij hebben een mooie molen in onze stad.
Hij staat op een prominente plek.
Je komt er altijd langs als je de stad in of uit wil.
Je kan er ook lekker eten. 
De kinderen kennen de molen wel.


Op het blaadje staat de molen met lege wieken.
We gaan de latten in de wieken tekenen.



Het is een oefening met dwars lijnen.
De oefening sluit aan bij de normale tekenontwikkeling van een kind.

Kruisingen: 
Kruisingen geven aan dat het kind een eigen weg gaat.
Dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen.
Er dwars tegen in gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.


Als de wieken zijn gedaan mag de tekening worden afgemaakt
met ramen en deuren:


We hebben het over de grote molenstenen gehad
waar tussen het koren gemaald wordt.
Die horen er natuurlijk ook bij:



Klein mannetje staat op de tekening:


en je mag jezelf en je familie tekenen bij de molen.




De resultaten waren erg leuk 
voor het begin van het schooljaar.