Totaal aantal pageviews

maandag 18 januari 2016

De tanden van de haai 3



groep 1-2

We gaan verder met het verhaal van Kay.
Kay doet de gevonden haaientand in zijn doosje.
De schelp legt hij op zijn nachtkastje.


Als hij 's avonds gaat slapen 
houd hij de schelp nog even tegen zijn oor.
Dan hoort hij een zachte stem zeggen:
Er ligt een schat in de zzee...
zzoek de schat.


Opgewonden gaat Kay slapen.
Hij droomt dat hij onderwater zwemt
 en op zoek is naar de schat.
Hij vind inderdaad iets...
maar...
het lijkt erop dat het bewaakt wordt door een grote haai.


De haai komt dreigend op Kay af.
Als hij toch durft te kijken ziet Kay 
dat de haai geen tanden meer heeft.


Een haai zonder tanden is erg vreemd.
Als de voorste tanden afbreken of slijten 
dan worden ze vervangen door een andere tand uit de volgende rij.
In de loop van zijn leven verslijt een haai meer dan 1000 tanden.

Afbeeldingsresultaat voor haaien met tanden

De haai verteld dat al zijn tanden afgebroken zijn
omdat hij de schat wilden openen.
Kay bedenkt een goeie oplossing.
Hij wil ruilen: de schat voor de haaientanden die hij in zijn doosje heeft.
Dit is een win-win situatie.
De haai en Kay worden allebei blij van deze oplossing.



De haai ziet wel wat in de ruil.
Nu lachen alle vissen hem immers uit 
omdat hij geen tanden meer heeft.
én hij is ook nieuwsgierig naar de schat.


De volgende keer gaan we verder met het verhaal.
De haai op het blaadje heeft geen tanden.
We gaan hem zijn tanden terug geven.


We tekenen driehoekige vormen.
driehoekige vormen kan een kind tekenen met 6 jaar.
Het is dus eigenlijk een opdracht voor groep 3.
Het geeft een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.


Als de tanden getekend zijn mag de haai worden ingekleurd:


Er mag wat bijgetekend worden.
Extra visjes:


En zeemeerminnen:






donderdag 14 januari 2016

Haaientanden zoeken 2


groep 1-2

Het thema is: Onder water.
Het boek over Kay en de haaientanden is klaar
en daar gaan we uit werken.
Het boek is nog niet uitgegeven.


De eerste les gaat over Kay.
Hij loopt langs de rand van de zee.
Kay verzameld haaientanden en schelpen.
Hij vind die dag een gave haaientand
 en hij vindt een mooie schelp.
De schelp verteld Kay dat er een schat in de zee ligt.
Dit is het begin van een onderwater avontuur.


Op het papier staat een cirkel met haaientanden.
De opdracht wordt:
Teken de ribbels in de wortel van de haaientand.
We tekenen vaker streepjes.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.
Daarna is de opdracht vrij.


Er waren een paar leuke tekeningen met zeemeerminnen:






Er mag van alles bij getekend worden
zoals de zee:



De tanden mogen worden ingekleurd.
Hier is strand getekend en een zeester.


Tot slot een tekening van één van de jongste kunstenaars. 




zondag 10 januari 2016

Kay en de Haaientanden 1



Afbeeldingsresultaat voor kind haaientanden zoeken
groep 1-2

Hij heeft er een jaar aan gewerkt
maar nu is het prentenboek af.
Het boek is nooit uitgegeven, helaas. 
Het wordt voorgelezen door de leerkracht 
We zijn erg benieuwd naar de reacties van de kinderen.


Vorig jaar zijn de reactie's al gepeild in groep 3
nu zijn we bij de kleuters.
Is het boek niet te ingewikkeld,
snappen ze het verhaal, boeit het ??
Loopt de tekst...zitten er hiaten in?
Het zijn zomaar een aantal vragen.


De kinderen luisteren aandachtig
ze vinden haaien(tanden) fascinerend.
Het onderwaterverhaal is ook boeiend op deze leeftijd
omdat veel kinderen op zwemles zitten
en door het gat moeten zwemmen.


Het boek leest erg leuk voor.
Je kan verschillende stemmen gebruiken
en het sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Het boek gaat over een dilemma wat opgelost kan worden 
als beide partijen meewerken.
Er wordt een win win situatie verbeeld.
Deze school werkt met de methode van Covey
De 4de stap in deze methode is:

Denk in termen van win/win.
Je doel bereiken lukt het best
als je de belangen van de ander in het oog houdt.
Langdurige relaties bestaan bij de gratie van wijderzijds voordeel.
Streef dus naar win/win situaties.

De kinderen worden aangespoord
om een conflict zo op te lossen dat iedereen er blij van wordt.





woensdag 6 januari 2016

Vuurwerk



groep 1-2-3

Zo snel na de jaarwisseling ligt deze opdracht voor de hand.


Ik gebruik de tekening en het verhaal 
maar we gaan het anders aanpakken.


Bij de Action verkopen ze voor weinig geld 4 tolletjes met een viltstift.
We gaan deze tolletjes gebruiken om vuurwerk te maken.
Het is een oefening voor de fijne motoriek.


De kinderen zijn enthousiast
 maar voor sommigen is het nog wel lastig.
Er zijn ook kinderen waar je het niet van verwacht 
die het tollen gelijk in hun vingers hebben.

                                     

De letters mogen worden ingekleurd


De vuurpijl ook:


Groep 3 krijgt de tolletjes ook.
Ze schrijven in mooie cijfers het nieuwe jaartal.


 


Je mag jezelf tekenen bij het vuurwerk:
















maandag 21 december 2015

Waarom kinderen "moeten" tekenen?




Op basisscholen is het niveau van de knutsellessen
 naar beneden bijgesteld.
Werkjes die vroeger in groep 4 werden gemaakt
worden nu door groep 6 gemaakt.


Kinderen knutselen steeds minder.
Ze oefenen thuis niet meer.
Ze kunnen amper met een schaar overweg (wegens te eng?)
De computer en tablet zijn vaak favoriet 
én geven minder rommel.


Knutselactiviteiten zoals tekenen 
zijn goed voor de ontwikkeling van het kind.

Afbeeldingsresultaat voor kinderen knutselen en tekenen

Tekenen bevordert de fijne motoriek.
Dat komt van pas bij het aankleden
 bij het eten en later bij het schrijven.


Tekenen helpt je je fantasie te gebruiken.
Om een vlinder te tekenen heb je, je voorstellingsvermogen nodig.
Je ideeën goed vormgeven en "out of the box"  denken
 zijn ingrediënten voor succes.


Tekenen helpt je om expressiever te worden.
Door te tekenen uit je wat er onbewust in je leeft.
Door te oefenen leer je, je steeds beter uit te drukken.
Een tekening geeft de mogelijkheid om in gesprek te komen met je kind.
Wat heb je getekend en waarom heb je het zo getekend.


Tekenen vergroot het zelfvertrouwen van je kind.
"Mama kijk eens wat ik heb gemaakt!"
Iedere beetje leuke ouder zal zijn of haar kind prijzen met:
"Wauw, dat is super gedaan!"
Natuurlijk hang je alle meesterwerken trots op in huis.


Tekenen vergroot het concentratie vermogen.
Als kinderen serieus aan het werk gaan wordt het stil.
Dat komt omdat het kind zich concentreert op zijn werkje.
Naarmate de tekeningen uitgebreider worden 
wordt ook hun vermogen om langer geconcentreerd te werken geoefend.
Hun spanningsboog wordt groter.


Tekenen is een sociale bezigheid.
Het zorgt voor een betere band.



Geef eens een complimentje tussendoor
en praat over de kleur van bv. de lampjes.
Het is een mooie gelegenheid om de kleuren te leren aan je kind
en de woordenschat uit te breiden.
Een beetje extra aandacht zal je kind zeker waarderen
waardoor het eerder zijn kleurtjes pakt.


Tekenen is de basis van abstract en logisch denken.
Je creëert al tekenend symbolen dmv vormen en lijnen.
Je moet deze symbolen logisch rangschikken.
Onze scholen werken net zo.
Kinderen leren abstracte symbolen zoals letters, cijfers en muzieknoten.
Door ze logisch te combineren kunnen we de informatie ontcijferen.


Tekenen motiveert je om leuke dingen te doen. 
Om je te richten op iets dat mooi is.
Het is een combinatie van een fijne gedachte en een mooi eindproduct.
Tekeningen laten ons ook zien wat kinderen mooi vinden.
Ze leren om daarop te focussen.
Als ze weten waar ze gelukkig van worden 
hebben ze de sleutel gevonden voor het ervaren van geluk.


Tekenen traint je om zelf je problemen op te lossen.
Tijdens het tekenen heb je vaak meerdere ideeën.
Je moet keuzes maken, combineren en oplossingen bedenken.
Zelfs gekke oplossingen zijn voor een kind logisch.
Het is een les in zelfredzaamheid.


Tekenen activeert je hersenen.
Oefening baart kunst.
Tekenen activeert beide hersenhelften
Je houd je geest scherp op een creatieve manier.
Zo creëer je mooie ervaringen voor een kind.


kadotip:
Geef je kinderen 
knutselspullen en tekenmaterialen voor de kerst!