Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 september 2015

Doornroosje


groep 1-2

Er zijn 2 scholen bezig met sprookjes.
Er staan al een paar lessen op de site over dit onderwerp
maar er komen dit keer andere sprookjes aan bod.
Het eerste sprookje wordt Doornroosje.


Als Doornroosje geboren wordt 
zijn er 12 feeën uitgenodigd op het geboortefeest.
Zij wensen het nieuwe prinsesje alle moois en goeds toe in haar leven.
De 13 fee is niet uitgenodigd 
en boos wenst ze het meisje een vroege dood toe.
De laatste fee heeft gelukkig nog geen wens uitgesproken 
ze kan alleen het leed alleen verzachten.
Doornroosje zal niet sterven maar 100 jaar slapen.


Doornroosje prikt zich, zoals voorspelt,
op haar 15de verjaardag aan een spinnewiel.
Ze valt in slaap en met haar 
 iedereen die in het paleis woont.


Zodra Doornroosje slaapt begint er  
een doornenhaag rond het kasteel te groeien.


Als de 100 jaar voorbij zijn 
komt er een prins uit een ver land langs.
De doornenhaag veranderd in een haag met mooie bloemen
en wijkt uit elkaar voor de prins.
Als de prins Doornroosje vindt
 kust hij haar wakker.
De prins en Doornroosje worden verliefd.
en ze leven nog lang en gelukkig
zoals het hoort in een sprookje.


Op het blaadje staan de kantelen van het kasteel 
en de doornenhaag.


We gaan de kantelen met rechte lijnen overtrekken
en we maken scherpe rechte hoeken.
Deze oefening komt niet veel voor.
Het kasteel mag verder afgemaakt worden.


Er kunnen extra ramen ingetekend worden
 en een poort met ophaalbrug.


Misschien zie je door het raam Doornroosje wel slapen?

 

De roosjes mogen worden ingekleurd.
Dat gebeurde een paar keer echt netjes:



                                             Maar meestal was dit het resultaat:


Er horen wachters op de kantelen:


En de prins en de prinses mogen er natuurlijk ook erbij:

    



En een vliegende draak:


Maar wat zijn kantelen en wat is een spinnewiel?


vrijdag 28 augustus 2015

Efteling



groep 1-2

De school bestaat 30 jaar.
Er zijn allerlei leuke workshops voor de kinderen
en het schoolreisje gaat dit jaar naar de Efteling.


Het thema is de komende weken natuurlijk: Sprookjes.
We beginnen met een bekende bewoner van de Efteling: Langnek.
Het sprookje wat bij Langnek hoort is echter niet zo bekent.


Er was eens een gemene koningin. 
Deze koningin had een hele mooie stiefdochter.
De prinsen die om haar hand vroegen 
moesten een onmogelijke opdracht doen.
Als ze daar niet in slaagden raakten ze hun land en geld kwijt.


Een jonge prins had het verhaal van de mooie prinses gehoord.
Hij was slimmer dan zijn voorgangers
en nam 6 speciale dienaren mee.
Met de hulp van zijn dienaren 
slaagde de prins er in zijn opdracht goed uit te voeren
en kon hij uiteindelijk met de prinses trouwen.



Langnek is één van die bijzondere dienaren.
Langnek is in de Efteling gebleven 
omdat daar altijd wel iets te beleven en te zien is.


Langnek staat al op het blaadje.
 en we gaan 10x linksom de cirkel natrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Geef Langnek een gezicht, kleur hem in
en teken er iets bij van de Efteling.
bv kabouters:

 



De reus:


en roodkapje:


Een ander markant figuur uit de Efteling is
Hij zou ook passen 
in een reeks tekenopdrachten over de Efteling.













zaterdag 4 juli 2015

Klein blauw autootje weer veilig thuis


groep 1-2

Het autootje heeft overnacht op een parkeerplaats.
Als hij wakker wordt heeft hij het koud.
Zijn ramen zijn bevroren en hij kan niets zien.
Een grote vrachtwagen
 verteld hem hoe hij de kachel aan moet zetten.
Even later zijn, zijn ramen ontdooit 
en kan het autootje weer verder.


Goed zicht is belangrijk in het verkeer.


Het volgende probleem voor het autootje is regen.
Door de regen ziet hij niets.
Een tractor verteld hem dat hij ruitenwissers heeft
en legt hem uit hoe hij ze aan kan zetten.


Het autootje kan weer verder.
Hij bereikt uiteindelijk 
het grote parkeerterrein met zijn familie.


We gaan een tekening maken van het autootje onderweg.


De kinderen gaan de middenstreep tekenen.
Het is een onderbroken strepenlijn
en dat is best nog lastig om te tekenen.
Na de middenstreep kan het autootje ingekleurd worden
en mag er van alles bij getekend worden,
zoals stoplichten en verkeersborden:



Een aangereden kindje links:


Een zebrapad:


Extra wegen:


En parkeerplaatsen:


Vrachtwagens op de weg:



Gelukkig kwam het kleine blauwe autootje weer veilig thuis





dinsdag 30 juni 2015

De grote rode bus.


Groep 1-2

We gaan vandaag verder 
met het verhaal van het blauwe autootje.
De kinderen kunnen het verhaal aardig terug halen.
Ze weten nog hoe je veilig over moet steken
en hoe het zit met stoplichten.


Het blauwe autootje heeft de hele dag 
lekker in het water gespeeld.
Als het donker wordt komt hij uit het water.
Hij wil weer terug naar huis maar hoe komt hij daar?
In het donker ziet hij geen hand voor ogen.


Dan hoort hij piepende remmen.
Een grote rode bus kon gelukkig vlak voor zijn neus stoppen.
Het autootje was niet te zien in het donker.
Hij had zijn lichten uit.


De bus verteld dat er een knop is waarmee de lichten aan gaan.
Het autootje draait snel de knop om,
met zijn lichten aan is het autootje zichtbaar
en hij ziet zelf ook waar hij rijdt.


Het autootje is moe van het zwemmen.
Hij rijdt naar een parkeerplaats en gaat slapen.
Tot zo ver het verhaal voor de 2de les.


De vragen zijn:
Wie gaat er wel eens met de bus, de metro of de trein?
De meeste kinderen hebben wel eens in de bus of metro gezeten 
Vlak bij school is een metrohalte.


Op het blaadje staat de grote rode bus.
Er zitten geen ramen in de bus.
We gaan vandaag de ramen tekenen.
het zijn gesloten rechte vormen.


Als de ramen zijn getekend horen er 
passagiers en een chauffeur in de bus.


De bus mag worden ingekleurd.
De lichten horen aan
en er mag een weg en een stoplicht bij:


Het blauwe autootje:


Een zebrapad:

 

 Het woord BUS verscheen hier en daar op de bus:


 

 Tekeningen van 2 hele jonge kunstenaars: