Totaal aantal pageviews

woensdag 15 mei 2013

Over schapen en lammetjes...


groep 1-2


Bertje Big wil geen paard worden,
hij kan niet zo goed rennen.
Daarom gaat hij een kijkje te nemen bij de schapen.
Misschien kan hij wel een schaap worden?

 
Maar... schapen worden 1x per jaar geschoren.
Ook dát is niets voor Bertje.


De kinderen zitten tijdens het verhaal goed  te luisteren.
Er ontstaan ook leuke gesprekken over de dieren.
 Ze gaan, zo te horen, regelmatig naar de kinderboerderij.



De vorige verhalen van Bertje big kunnen ze behoorlijk goed terug halen.
Terwijl het boek niet centraal staat in de klas.



Moeder schaap en 3 van haar kinderen liggen, 
op het papier, lekker te doezelen in de zon.



We gaan vandaag de krulletjes van het schaap tekenen.
We tekenen de krulletjes dicht bij elkaar 
en vullen het hele schaap op.

  

Als de schapen zijn in gekleurd 
mag de tekening worden afgemaakt zoals de kinderen zelf willen:
Er kan een hek om het weiland getekend worden:


Bertje Big hoort erbij en extra gras en wolken...
De boer met zijn vrouw en mooie bloemen:


Een lekker warm zonnetje, ballonnen en hartjes:


De boer en wolken

 

De boer en vogels in de lucht:







vrijdag 10 mei 2013

Over paarden en veulentjes...


groep 1-2

In elke klas zitten wel paardenmeisjes.
Meisjes die een pony of een paard hebben 
om te verzorgen en om op te rijden.
Zij vinden een verhaal over paarden heel leuk.



We volgen nog steeds het verhaal van Bertje Big.
Bertje wil niet in de modder spelen net als de andere varkens.
Hij wil ook geen koe zijn.
Hij gaat daarom een kijkje nemen bij de paarden. 

 

Maar...paarden houden van draven...
en zomaar voor de lol 3 rondjes rennen om de stal
is te veel voor Bertje Big met zijn korte pootjes.



In mijn verhaal wordt een veulentje geboren.
Het veulentje probeert te gaan staan.
Hij staat nog een beetje wankel op zijn benen.
Al snel doet het veulentje zijn eerste stapjes.

 

 Een paard is een vluchtdier
Het is dus belangrijk dat een veulen snel gaat staan en lopen. 


Er komen nog wat weetjes over paarden
en dan gaan we tekenen.

 

De opdracht is deze keer: 
teken de manen en de staart van het paard,
omdat veel meisjes het kammen en verzorgen van paarden erg leuk vinden.


Omdat je nooit achter een paard mag staan is de opdracht ook:
 teken jezelf op de juiste plaats bij het paard.
De kinderen  mogen zichzelf ook óp het paard tekenen.



Eén van de kinderen tekende de ruiter met een cap.




Verder verschenen er hekjes in de tekeningen:



Net op school: een prachtige koppoter voor het paard:



Manen getekend als stekeltjes:

 



 

zondag 5 mei 2013

Over koetjes en kalfjes...


Groep 1-2

We halen het verhaal van Bertje Big op van vorige week
de kinderen blijken nog heel wat te weten.



Bertje Big wilde niet met zijn familie in de modder spelen.
Daarom gaat hij bij de koeien kijken.
Maar de koeien worden elke dag 2x gemolken 
en dát is niets voor onze Bertje.



De kinderen luisterden vandaag heel aandachtig in de kring.
 De meesten zijn ook wel een keer in de kinderboerderij geweest 
en blijkbaar vinden ze het onderwerp heel interessant.
We hebben een leuk gesprek.



Bij het schrijven van een verhaaltje over koeien
loop ik tegen de misstanden in de bio-industrie op.
Koeien worden vanaf hun geboorte tot na hun dood
letterlijk uitgemolken door de mensen.



Maar ja...dat vertellen je kleuters nog niet.
Het verhaaltje gaat daarom over koeien in de ideale wereld.
Een wereld waarin het kalfje direct na zijn geboorte bij zijn moeder  
 mag blijven en bij haar mag drinken.

 

Koeien hebben allemaal andere zwart-witte vlekken.
 Dit geeft me de kans om een keer ronde gesloten vormen te tekenen.

 

 De ijsschotsen bij de pinguïns waren hoekige gesloten vormen.
maar deze keer worden de vormen rond.
De opdracht komt uit het mandala tekenen.

 

In het mandala tekenen is het een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.

 

 Ik was benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Dat lukte verrassend goed.

 


De koeien staan al op het blaadje.
De opdracht is: teken de vlekken van de koeien.




 Maak de tekening af met de boer:



En natuurlijk met Bertje Big:


Bertje kreeg een plekje op veel tekeningen.
Hieronder staat hij links onderaan:


Een blauwe Bertje 
staat met een hele lange krulstaart rechts onder op het papier:


De tekening hier onder, net 4 jaar:


De koeien met de boer:











woensdag 1 mei 2013

Over een eigenwijs biggetje...






groep 1-2

Het boek van Bertje Big wordt het uitgangspunt van de komende lessen



Bertje is een jong biggetje.
Hij houd niet van modder.
Hij vind modder vies!
Met zijn neus in de lucht loopt hij weg
als zijn familie lekker in de modder wil chillen



 Bertje Big gaat bij de andere boerderijdieren kijken.
Hij gaat vragen of hij met hén mee mag doen
maar of dat een goed idee is...?



Bertje Big is goed en vlot getekend 
en over het verhaal is ook nagedacht.
Het boek bied de kans om alle boerderijdieren te behandelen.
Het wordt de rode draad in de komende lessen.



 We beginnen vandaag met Bertje Big zelf.
De eerste bladzijden van het boek worden verteld
en de tekeningen laat ik zien.
In mijn eigen verhaal staan allerlei wetenswaardigheden over biggetjes.
De combinatie werkt goed.

 

De meeste kinderen hebben 
weleens een echt varken gezien in de kinderboerderij.

 

Waarom rollen varkens zo graag door de modder?
Dat is de grote vraag:
 Ze doen dat om af te koelen 
en om allerlei kriebelbeestjes kwijt te raken.
De kriebelbeestjes gaan in de modder zitten
en vallen van hun huid als de modder opdroogt

 
 
We gaan vandaag een biggetje tekenen.
We gaan een heleboel cirkels tekenen.
We beginnen groot voor het lijf,
een slag kleiner voor de kop
nog kleiner voor de neus
en nog kleiner voor de ogen en de neusgaten.



We doen alle cirkels 5x.
Daarna mogen de pootjes, 
de oortjes en het staartje getekend worden.



Er zijn extra roze potloden 
In het boek is de vader van Bertje gevlekt.
Dat hebben de kinderen goed onthouden
er werden verschillende gevlekte varkens getekend.
 


De modderpoel kreeg een plekje
en natuurlijk waren er bloemen, wolken en hartjes



En... er waren kleine biggetjes: