Totaal aantal pageviews

zondag 18 december 2011

De kerstboom


groep 3

Het is een beetje sentimenteel kerstverhaal:
Een klein kerstboompje is alleen achter gebleven in het bos.
De grotere en mooiere bomen zijn omgezaagd en meegenomen door de mensen.
Ze waren opgewonden over hun toekomst.


Als het eenmaal donker is
wordt het boompje toch meegenomen door een vader en zijn kinderen.
Ze willen een kerstboompje met kluit.
Thuis wordt het boompje mooi versierd met lichtjes en kerstballen.
Na de kerst krijgt het boompje een plaatsje in de tuin.


We gaan vandaag een kerstkaart maken.
Een kerstkaart voor jezelf.
De kinderen krijgen een groen blad papier.
Het is een half A4 tje dat dubbel gevouwen wordt.
Op een kleiner wit blaadje gaan ze het kerstboompje tekenen.
Als de tekening klaar is mag hij op de groene kaart geplakt worden.



Het is nog lastig om de kerstboom links en rechts ongeveer gelijk te maken.
De kinderen hebben de boom ingekleurd en versierd.





donderdag 15 december 2011

Het kerstklokje



Het verhaal gaat over een heel klein kerstklokje.
Het klokje heeft een mooie klank.
Als je heel stil bent kunt je het klokje horen.
Als je het een keer gehoord hebt dan vergeet je het geluid nooit meer.


Ons klokje zit in een doos met andere kerstklokken.
Die kerstklokken zijn mooier van kleur en prachtig versierd.
Ze klinker harder en scheller.
Ze zijn groter en natuurlijk belangrijker.


Het kerstklokje wordt over het hoofd gezien, 
hij blijft achter in de doos.
Gelukkig gaat een van de kinderen toch op zoek.
Hij hoort het zachte geklingel.
Het kerstklokje wordt gevonden 
en krijgt de mooiste plaats midden in de boom.


De tekening is een mandala.
Er staan in een cirkel 8 klokjes op het blad.
De opdracht is:
versier de grote klokken met kleine rondjes, streepjes, kruisjes ed.
Het is een arceer opdracht.
De kinderen mogen zelf weten hoe ze de klokken versieren met goud potlood.


Het vervolg van de opdracht is:
Teken in het midden het kleine klokje.
Teken met groen potlood dennentakjes.


Kersttakken tekenen is toch best moeilijk!


Kinderen gaan op een gegeven moment dwars lijnen tekenen.
Het is de fase van de peuterpubertijd.
Het kind wil zijn een eigen weg gaan en gaat botsingen niet uit de weg.
Het is de periode dat een kind behoorlijk dwars kan liggen.





maandag 12 december 2011

Het kerstengeltje


groep 1-2

Het verhaal gaat over het versieren van de boom.
De kinderen in het verhaal mogen meehelpen.
Eén voor één worden de kerstballen uitgepakt.
Er zijn een paar bijzondere, 
doorzichtige kerstballen waarin sterretjes stralen.


Er zit ook een kerstengeltje in de doos.
Het engeltje springt, 
net voor het in de kerstboom gehangen wordt, zelf op een takje.
Het is een ondeugend engeltje 
dat aan het eind van het verhaal bijna uit de boom valt.
Gelukkig gaat het net goed.
Dat brengt ons op het onderwerp: beschermengel.


Wie heeft er een beschermengeltje op zijn schouder?
In elke klas zit wel een kind die iets heeft meegemaakt 
dat gelukkig goed afgelopen is.
Een bijna verdrinking of een bijna ongeluk...


Op het blaadje staan verschillende kerstballen 
en in het midden staat de engel.
De opdracht is: teken een aantal sterren.
De sterren kunnen in de kerstballen getekend worden maar ook erbuiten.


De kinderen mogen de ballen versieren en de engel inkleuren.
Ze zijn vrij om de tekening af te maken zoals ze zelf willen.
Omdat het bijna kerst is zijn er gouden potloden!


Deze sterren komen regelmatig terug.
Op het blaadje staat een voorbeeld hoe de sterretjes getekend worden.
Het tekenen wordt ook nog voorgedaan in de klas.
Het is géén gemakkelijke opdracht.




Kinderen van ongeveer 6 jaar zouden de sterretjes moeten kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x

Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.
Niet alle kinderen in groep 1-2  kunnen de sterren maken.

Als het nog niet lukt zie je dat de kinderen 
op een eigen manier de sterretjes maken.

    
Met de kinderen die er moeite mee hebben tekenen we samen de sterren.


Kinderen in groep 3 moeten deze sterretjes wél kunnen maken.
Een enkel kind zal er moeite mee blijven houden.
Het zijn vaak de kinderen met motorische problemen.



vrijdag 9 december 2011

De ster


Groep 1-2

Het is de tijd tussen Sinterklaas en kerst.
Er is even een adempauze.
De kerstversiering zit nog in de dozen.
De kerstbomen moeten nog in elkaar worden gezet.


Het verhaal gaat over de sterren.
Het is in de winter vroeg donker.
Als de kinderen gaan slapen kunnen ze vanuit hun bed de sterren zien.


Knipoogt er een sterretje naar je?
Hoeveel sterren zijn er ?
Heb je wel eens een vallende ster gezien?
Dat zijn de vragen...


Waar ik woon is het eigenlijk te licht om de sterren te kunnen zien.
De industrie en de grote concentratie woningen geven te veel licht.
We zien hier alleen een paar grote opvallende sterren.
De Melkweg heb ik ooit in het buitenland voor het eerst gezien.


De maan en heel veel sterren... mooi gekleurd!

De ster is een mooi onderwerp voor de donkere dagen van het jaar.
De ster hoort bij de kersttijd.
In het verhaal van het kindje Jezus speelt de ster een belangrijke rol.


We gaan een 5 puntige ster tekenen.
De 5 puntige ster kan je achter-elkaar-door-tekenen met 1 lijn.
We gaan lange lijnen trekken van de ene punt naar de andere.


De 5 puntige ster lijkt een beetje op een mens
met een hoofd en armen en benen.
De 5 puntige ster is een oud symbool en staat voor de volmaakte mens.


Kinderen die moeite hebben met het oversteken van de middellijn
trekken de lijnen niet helemaal door.
Ze tekenen alleen de buitenste punten van de ster.
We tekenen dan een paar keer samen de ster.


De tekening van de ster maakt verhalen los
 over mensen en kinderen die zijn overleden en in de hemel zijn.

de ster en de kerstman.

In de ster kan een wens geschreven worden,
dan is het een wens-ster.


dinsdag 6 december 2011

Dag Sinterklaasje...dag....


groep 1-2

Op 6 december slapen de pieten uit na een lange nacht werken.
Ze komen in pyjama naar beneden.
Uiteindelijk komt ook de Sint in pyjama naar beneden.
Dat vinden de kinderen maar raar: De Sint in pyjama.

Sinterklaas is vandaag pas echt jarig.
Hij wordt toegezongen door de pieten en hij krijgt nog een cadeau:
Hij mag een weekje op vakantie in een warm land.
Hij krijgt ook nog een zonnebril en een korte broek.

Dan worden alle spullen ingepakt
en naar de boot gebracht.
De Sint gaat weer weg.


Omdat de tekenles op 6 december valt
maken we nog één Sinterklaas tekening.


We gaan vandaag de zonnebril tekenen.
Deze opdracht is al eerder gedaan in groep 3 bij het cijfer 0.
Ik wilde met deze groep 1-2 een keer cirkels tekenen.
Het knippen en plakken uit de oorspronkelijke opdracht is een beetje te lastig voor kleuters.
Dat hebben we dus niet gedaan.


De opdracht is: teken een heleboel rondjes in de bril.
Begin bij de stip en teken het rondje links om.
Zo schrijf je ook de letter o en het cijfer 0.
Neem voor elk rondje een andere kleur dat geeft niet alleen een leuk effect
maar op deze manier maak je ook bewuster de cirkel.


Als je dat gedaan hebt mag je bril versieren.
Teken ín de bril wat de Sint en de pieten zien.


Op de school waar deze opdracht gegeven is zijn 2 kleutergroepen.


De eerste klas was in 10 minuten klaar met de tekening
en ze wilden en konden er niets meer van maken.
De tweede klas heeft 2x zo lang zitten tekenen met leuke resultaten.


Zelfs één van de kinderen die normaal niet zo veel doet had een grappige tekening:






zaterdag 3 december 2011

Verlanglijstje


Groep 3

Als Sinterklaas in het land is mag je, je schoen zetten.
Je zet je mooiste of je grootste schoen.
Je doet er een wortel en een verlanglijstje in.
Je zingt alle liedjes die je kent.


Dan ga je vroeg naar bed en je wacht af...
Krijg je van de Sint wat op je verlanglijstje staat?


Wat wil je graag hebben van de Sint?



Er staat al een schoentje op het papier.
De schoen mag worden ingekleurd.
Daarna is de opdracht vrij.


Sinterklaas en zwarte Piet horen natuurlijk op de tekening.



en veel cadeautjes

 



Alle tekeningen zijn anders!