Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 juli 2011

krabbelen en babbelen



Kinderen rond de 18 maanden gaan tekenen
als ze toevallig een potlood in handen krijgen.
 "Gaat een kind brabbelen dan kan het ook krabbelen".

De eerste tekeningen 2 - 6 jaar:

De eerste tekening is de krastekening = grenzeloos.
De tweede vorm is de spiraal,
dan komt: de slang,
stippen (energie)
eivorm,
dwarsstrepen,
 de cirkel
en tenslotte de mensfiguur.

De verschillende ontwikkelingsfasen kunnen lang naast elkaar bestaan
 ook bij een normale ontwikkeling van het kind.
De eerste tekeningen van 2 tot ongeveer 4 jaar zijn “achteraf”  tekeningen.
Het kind verwerkt de periode van conceptie (grenzeloosheid)
tot en met het ontstaan van het Zelf, het ik gevoel.
De eerste 3-4 jaar wordt wel het tijdperk genoemd
dat het kind ‘psychisch nog niet geboren is”.
Het kind is zich nog niet van zichzelf bewust,
dat gebeurt pas rond het 3de 4de levens jaar.
Hier wordt de basis gelegd voor het kind om later zelfstandig te worden.
(Margareth Mahler)

De eerste krabbels van een peuter gaan over de randen van het papier,
nog zonder bewuste richting.
We noemen het de grenzeloze tekening.
Deze tekening stamt uit de tijd dat het kind nog niet geboren was,
de grenzen van zijn bestaan niet voelde
zich niet bewust was van zichzelf.
Ook in het spel is het kind nog grenzeloos
zowel in materiaal gebruik als in het rondlopen in de ruimte.


Lekker krassen bij het thema indianen    

Spiralen zijn de eerste herkenbare vormen na de grenzeloze tekening.
Een spiraal betekent: ontplooiing, ontwikkeling.
Een spiraal begint ergens en eindigt ergens.
Ze symboliseren het begin en einde bv. van het leven of een periode.
Als kinderen spiralen tekenen 
dan is dat een teken van ontwikkeling,
er is besef van tijd, van begin en eind en groei.
Kinderen tussen de 2 en 4 jaar jaar tekenen vaak spiralen.
Het is een teken dat ze zich losmaken van hun ouders.


spiralen in de heksensoep 

Na het spiraal ontstaat de eivorm en het zoeken naar de kern.
Cirkels en eivormen zijn een teken van groei,
een bewustwording, dat er iets van binnen zit dat uniek is.
Het zoeken naar een kern, een betekenis van leven.
Er wordt ook al een poging gedaan om een gezicht te tekenen.
De bewust wording is er nog niet maar komt er aan.
Het is een soort voorstudie een poging om de chaos te ordenen.

Eivorm bij het thema dinosauriërs: dino in een ei

Kruisingen: een eigen weg gaan, het geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen.
Er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.

Dwarslijnen in het droomdekentje

De cirkels worden gemaakt als er een innerlijk gevoel van eenheid is ervaren.
Het is de eerste uiting van een bewustwording tussen binnenwereld en buitenwereld.

Cirkels bij het thema indianen
     
De tekenopdrachten bij de kleuters sluiten aan
 bij de normale tekenontwikkeling.           
De normale tekenontwikkeling bij kinderen is over heel de wereld hetzelfde.
Ze volgt (min of meer) een vast patroon.



zondag 10 juli 2011

Breng kleur in je leven.



Kleuren hebben invloed op ons leven.
We gebruiken, vaak intuïtief, 
kleuren om ons lekkerder en zelfverzekerder te voelen.
Kleuren kunnen ook ingezet in de kinesiologiepraktijk
.
Daar wordt duidelijk hoe groot die invloed van kleur is.
Om te aarden werkt bv. een rode kleur heel goed. 

Er zijn verschillende mogelijkheden om kleur te gebruiken in een balans. 
Aura soma maakt altijd gebruikt van kleur.


Op een cursus Idee ontwikkeling viel de naam van Johannes Itten.
Johannes Itten (1888 -1967) was kunstschilder en pedagoog, 
hij gaf tussen 1919 en 1922 les aan het Bauhaus 
en was één van de kleurrijkste figuren van deze kunstopleiding.




Van hem is het standaard werk: "Kunst en kleur" 
waarin hij zijn ideeën en ervaringen beschrijft over compositie en kleur. 
De basis van de kleurenleer van Johannes Itten is een nieuwe kleurencirkel.
Volgens Itten moeten de tegenover elkaar liggende kleuren 
in de kleurencirkel complementair zijn en bij menging grijs opleveren.
De complementaire kleur van paars = geel, 
groen = rood, blauw = oranje.
Als we intensief naar een fel gekleurd vlak kijken 
en als we vervolgens ons oog richten op een neutraal wit of zwart vlak,
zien we een nabeeld in de complementaire kleur 
Onze ogen hebben de behoefte de felle kleur te neutraliseren.




In 1928 gaf Itten les over harmonische kleurakkoorden.
Harmonische kleur akkoorden zijn een aantal kleuren die goed combineren.
De klas ging aan het werk met de opdracht maar was erg onrustig.
De leerlingen vonden de opgegeven akkoorden 
onaangenaam en disharmonisch.
Itten liet zijn leerlingen daarom kleuren combineren 
die voor hen wel aangenaam en harmonisch aanvoelden en verliet het lokaal.
(Itten wist dus niet wie - welk werkstuk gemaakt had.)
Aan het eind van de les werden de werkstukken neergelegd en besproken.
Tot ieders verrassing had iedere student een eigen kleurenpalet.
In een opwelling gaf Itten een willekeurig werkstuk aan de maker.
Hij kon dus moeiteloos het werk van een leerling aanwijzen
 op basis van de gebruikte kleuren.
In een later stadium van het experiment gaf hij zijn leerlingen thema's 
die pasten bij hun persoonlijke kleuren.

werk van Itten

Nav het werk van Itten zijn 4 kleurtypen ontstaan: 
het winter, lente, zomer en herfsttype.
Bij elke kleurtype horen bepaalde kleuren.
Er zijn koele kleuren en warme kleuren, felle en gedekte kleuren.
daaruit ontstond oa: Kies je kleur.

Als we rekening houden met ons kleurtype 
zien we er op ons best uit, 
kopen we kleding die makkelijk met elkaar te combineren is 
en hebben we vrijwel geen miskoop meer.
Dat is goed nieuws voor je portemonnee.

kleurenwaaiers

We kunnen ons uiten in ons interieur en in onze kleding  
daarmee kunnen we kleur brengen in ons leven.
Thelma van de Werff heeft een boekje geschreven:
Waarom draag je die kleuren?



Waarom draag je bepaalde kleuren?
Waarom heb je geen zin in een kleur of juist wel
Kleur heeft invloed op hoe we ons voelen.
Bij sommige kleuren voel je, je flets en futloos.
Bij andere kleuren voel je, je lekkerder en fitter..

Met het gebruik van kleuren in onze kleding 
zenden we een boodschap uit.
Het lijkt ver gezocht maar kleur beïnvloed ons leven.
Hoe groot die invloed is zijn we ons niet altijd bewust.
Het handigste is de verschillende kleuren in onze kleding af te wisselen 
zodat we beïnvloed worden door alle kwaliteiten van alle kleuren.

De bladzijden van het boek zijn verdeeld in twee helften 
die apart kunnen worden omgeslagen, 
zo is gemakkelijk uit te zoeken wat je onbewust wil zeggen 
met een combinatie van bv een rode blouse en zwarte rok.

werk van Itten

Tenslotte laten we Johannes Itten nog aan het woord:
'Het diepste en meest wezenlijke geheim van de kleurwerkingen 
blijven zelfs voor het oog verborgen 
en kunnen alleen met het hart doorgrond worden.'

"Schoonheid zal de wereld redden"


woensdag 6 juli 2011

De kleuren van de regenboog



Een cursusdag voor intuïtieve ontwikkeling
 begint met een geleide meditatie.
De meditatie begint en eindigt in een weiland.
je ligt of zit lekker ontspannen in het gras.
Halverwege het verhaal bied iemand je een mantel aan.
Een mantel in je favoriete kleur: 
Een kleur die belangrijk voor je is.

Na afloop worden de belevenissen besproken in de groep.
Wat betekent de mantel en de kleur voor je?
Er waren 2 koningsmantels compleet met hermelijn, 
Er waren verschillende mantels in 1 of 2 kleuren, 
een mantel van parelmoer en een regenboogmantel.

Een mantel bied bescherming. 
 De mantel kan je gebruiken als afscherming en afweer. 
De kleur ondersteunt je op je weg.


Iedere kleur heeft een eigen betekening en werking.
Bij het interpreteren van een tekening is het handig 
als je weet welke betekenis een kleur heeft.
Gebruikt een kind vaak zwart en rood dan is dat een heftige combinatie.
Het kan een signaal zijn dat er iets aan de hand is.
Geel is een vrolijke kleur maar kan ook een aanwijzing zijn
dat een kind erg met zijn hoofd/verstand bezig is.

Er zijn veel boeken met een uitleg over de werking van kleuren.
Hieronder volgt een beperkte uitleg 
met de positieve en negatieve aspecten van een kleur:


Rood:
+ leider, energiek, creatief, dynamisch, dankbaar, vrolijk, 
pionier, vurig, liefde, het hart, vreugde, activiteit, emotie, moed, extravert.

- Ergernis, temperament, woede, boosheid, beweging, 
nerveus. onverdraagzaam, wreed, destructief, 
koppig, lomp, schaamte, schuldgevoel, strijd, drift, daadkracht.

 Roze:
+ maakt toegankelijk, volle bloei, rijpheid, helende schoonheid, 
genegenheid, verwezenlijking van mogelijkheden, vriendelijkheid,
 liefde, troost, ontbind oude patronen.
Kan verwijzen naar een trauma uit de jeugd, 
kan wijzen op een transformatie proces, zowel innerlijk als uiterlijk, 
verlangen naar een baby, kwetsbaar, verliefd,
op een kinderlijke manier in het leven staan, bezig zijn met iets nieuws.

- onrijpheid, blindelings vertrouwen, impulsiviteit, 
te veel behoefte aan bescherming, te emotioneel zijn.

Oranje:
+ thema is activiteit, creativiteit, gevoeligheid, idealen, 
intelligentie, vreugde, warmte, kracht, macht en machteloosheid,
  plezier in het leven, zwierigheid, hartelijk, gul, verdraagzaam, 
opwindend, energie, vrijheid, rechtvaardigheid.

- Extreem trots, pessimistisch, dominant, genotzuchtig, 
slachtoffer gevoel, geen grip hebben.

Geel:
+ thema is zonnelicht, actief, mentale kleur, kleur van de ratio, 
het denken, onderdrukken van gevoelens., moeite met voelen, 
snelheid, geestelijke wendbaarheid, eerlijkheid, vol vertrouwen, verdraagzaam, opmerkzaam, origineel, vreugde, ambitie, helder verstand, openheid.

- analytisch, zuur, weinig gevoel van eigen waarde, zeuren en klagen, 
onbetrouwbaar, lui.
(Kleur voor de linker hersenhelft.)

Groen:
+ rustige kleur, neutraal, ontspant, betrokkenheid, energie, 
evenwicht, groei, healing, innerlijke rust, kalmte, verandering, 
toegang tot vrijheid, zelfvertrouwen, .
Houden van; liefde geven en kunnen ontvangen, verwijst naar familieleden, 
sociaal, empathisch, raad en advies geven aan anderen, 
zorgzaam, kritisch, tactvol, praktisch, stabiel, productief, gul, 
rijk aan verbeelding, progressie, nieuw begin, vroege jeugd,
 ontwikkeling van de wil, medeleven.

- jaloers, verbolgen, vergeetachtig, egoïstisch, frustratie, schaarste, 
niet vragen om wat je nodig hebt en dus het gevoel hebben dat je tekort komt.
Eigendunk, materialistisch,wrok, hebzucht, afwijzen van verantwoordelijkheid, 
niets afmaken wel ergens aan beginnen.

Blauw:
+ vrede en oneindigheid, kalmerende kleur, geeft ontspanning, koele kleur, 
wijsheid, geduld, waarheid, spiritueel, kalmerend, helend, genezing,
 loyaal, leraar, rust, verdieping, serieus,spiritueel, structuur, dapper, 
inzicht, concentratie, een met alles, harmonie.

- zwak, labiel, bijgelovig, afstandelijk, moeite met vergeven, moeite met regels,
 verdriet en angsten, vasthouden van emotie,s, niet uiten van emoties,
 blijven hangen in verdriet, afstandelijk, eenzaam, introvert, gesloten, 
fanatisme, eigenwaan, verslaving, voorzichtig.

Paars:
+  ernst, waardigheid, meditatieve kleur, werkt op geestelijke bevrijding en creativiteit, 
(kleur voor de rechter hersenhelft.) spirituele kleur, 
kleur van diepgang, filosofie, psychologie, begaafdheid, fantasie, 
kracht, kunst, paranormaal, zuivering, onbaatzuchtigheid, menselijk, 
vindingrijk, gevoelig, liefde voor mooie dingen, zelfwaardering.

- zweverig, behoefte aan drugs of alcohol, energetisch open,
 telepathisch, helderziend, helder voelend, meedogenloos, 
spirituele arrogantie, streber, durft niet diep te graven, ijdel, 
verloren jeugd, te vroeg volwassen.

Bruin:
+ Heeft met aarden te maken, nuchterheid, uithoudingsvermogen,
degelijk, betrouwbaar, nuchter, zelfbewust, zorgzaam, loyaal, 
beide benen op de grond.

- teveel met jezelf bezig zijn, egoïsme, twijfelen aan jezelf, 
terugtrekken, depressie, ontevreden, frustratie, afsluiten voor anderen.

Zwart:
+ goed gebruik van macht, creativiteit, instructeur, helderziende gaven, 
verborgen schatten, mysterie en esoterie, begin en einde.

- afwezigheid van kleur, ernstig trauma, zwaarder dan de kleur blauw.
frustratie, dominantie, depressie, leeg, terughoudend. 
Kan ook wijzen op, op een negatieve manier bezig zijn met paranormale zaken, 
zwarte magie bv. om anderen te imponeren en te manipuleren,
 verlangen naar dood, suïcidaal gedrag of zelfverminking.

Wit:
+ ongerept, volledig, vrijgevig, lichtheid, wijsheid,

- isolement, steriel, kaal, stijfheid, saai, preutsheid.

Grijs:
+ een overgangsstadium, geestelijke gezondheid, 
realisme, verbanden kunnen leggen, respect.

- angst voor verlies, angst voor kritiek, verdriet, melancholie, depressie.

Goud:
+ zuiverheid en wijsheid, bewustzijn, de zon, persoonlijke groei, 
rijpheid, wijsheid, vitaliteit, toekomst, vergeving.

- argwaan, chagrijnig, pessimistisch, zonderling.

Zilver:
+ artistiek, communicatie, creativiteit, intuïtie, verhuld niets.

- gespleten, ongrijpbaar, krokodillentranen.


zaterdag 2 juli 2011

Kleur 1




Ik duik regelmatig de plaatselijke kringloopwinkel in.
Vanmiddag had ik prijs.
Bij de boeken vond ik het boek: Kleur van Victoria Finlays.

"Kleur" is een reisverslag. Ieder hoofdstuk beschrijft een deel van de zoektocht van de schrijfster naar de oorsprong van een kleur.
De schrijfster is journalist en heeft een prettige schrijfstijl, het boek leest lekker weg.
Ze heeft voor haar verhaal de hele wereld afgereisd en geeft gaande weg heel wat feitjes en weetjes over de verschillende kleuren.
Ik had het boek al gelezen uit de bieb maar nu 'heb' ik het zelf in mijn bezit.
Het boek is een aanrader als je met tekenen, schilderen en met kleur bezig bent.
Misschien als vakantieboek?

Het boek geeft geen uitleg over de werking en de betekenis van kleuren.














woensdag 29 juni 2011

De kringloop van het water


De 3de watertekening gaat over de kringloop van het water.
Het verhaal gaat over een waterdruppel
 die eerst lekker in de oceaan dobbert, 
opgetild wordt door het zonlicht 
en later als regen op een kind terecht komt. 
De regenboog laat zich ook nog zien.

 

De opdracht is: teken jezelf in de regen met een regenboog.
Het ging me vooral om de regenstreepjes.


Voor het waterproject is ook de les: onder de douche geschikt.


***



Masaru Emoto heeft water op een bijzondere manier onderzocht.
Hij fotografeerde ingevroren waterdruppels
die hij oplade met woorden, muziek en intenties.

Hij laat met zijn foto's zien hoe groot de invloed 
van woorden, gedachten en gevoelens is :     

idioot 
Water reageerd blijkbaar sterk op invloeden van buitenaf, 
Water opgeladen met negatieve woorden geeft een verstoord beeld.
Water opgeladen met positieve woorden geeft prachtige kristallen. 

 

Als Emoto gelijk heeft met zijn onderzoek 
dan heeft dat grote impact op de manier 
waarop we met onszelf en onze kinderen omgaan.
Bedenk dat mensen voor 75% uit water bestaan.
Een liefdevolle omgeving en complimentjes 
zullen een positieve invloed hebben op onze kinderen.

                                                            
Dank je wel.


maandag 27 juni 2011

Het leven in de sloot



groep 1-2

Het thema water duurt 3 weken. 
Het leven van een kikker is een leuk onderwerp voor een les in het voorjaar.
Het verhaaltje gaat over een kikker die verlieft wordt.
De kikkers krijgen samen kleine kikkertjes.
Maar met de kindjes van de kikker is iets speciaals aan de hand. 

Kikkerdril, donderkopjes zijn woorden die de kinderen wel kennen

De opdracht die er bij hoort is: teken de golven in de sloot.
Voor de tekenopdracht staan de golven al getekend op het papier. 
De kinderen trekken de lijnen een paar keer over, 
eerst met bv. blauw potlood en later met groen en eventueel met bruin.
Zo wordt het echt slootwater en kan de golf vaak geoefend worden.

De kinderen kunnen de tekening afmaken met vissen, waterplanten, kikkerdril en slakjes.
Het kikkertje kan worden ingekleurd met kleine ronde bewegingen.

Eén van de schrijfpatronen is de golf.
Bij de schrijfpatronen tekenen de kinderen
 lange golvende lijnen van de ene kant van het blad 
naar de andere kant van het blad.


In groep 3 zie ik wat dáár vervolgens gebeurt met het golfje van de 2 en de 7. 
De kinderen maken van het golfje achter de 2 een hele zee.
Het kost  soms veel moeite een goede 2 aan te leren

De golf was in het begin van mijn tekenlessen ook een lang schrijfpatroon.
Later werden die golven steeds korter.
De kinderen oefenen nu het golfje van de 2 en 7 gelijk goed.

Aandachtspunten bij deze opdracht zijn:
Let er op dat de kinderen de golven in één vloeiende lijn 'schrijven' 
en níet inkleuren wat nog wel eens gebeurt.


Verder pik je de kinderen er gelijk uit die moeite hebben de middellijn over te steken.
Ze leggen het papier in de lengte ipv in de breedte.
Ze bedenken dus een eigen oplossing om de opdracht toch te kunnen doen.
Doe de oefening samen.

***

Hebben kinderen moeite met het oversteken van de middellijn dan kan de 
Asymmetrische Tonische Nek Reflex (ATNR) nog aanwezig zijn.



De ATNR is nodig bij de geboorte en gedurende de eerste maanden.
Deze reflex zorgt dat de baby vrij kan ademhalen als het kind op de buik ligt.
Ze oefent de spieren als de spieren gestrekt worden aan één kant van het lichaam.
De eerste oog- hand coördinatie vindt plaats.
Een nog gedeeltelijke of helemaal aanwezige ATNR kan de volgende klachten geven: 

Evenwichtsstoornissen als het hoofd naar één kant bewogen wordt.
In plaats van kruisbewegingen, homolaterale bewegingen, tijdens het lopen.
Moeite met het oversteken van de middenlijn (moeite met lezen en schrijven)
De ogen volgen met moeite bewegingen rond de middenlijn.
Gemengde lateraliteit:
Voor dezelfde taak wordt afwisselend de rechterhand en de linkerhand gebruikt.
Slecht handschrift en uitdrukkingsvaardigheid op papier.
Problemen met visuele perceptie, vooral met de weergave van symmetrische figuren.
Gebrekkig ruimtelijk overzicht.
Zwart-wit denken, heen en weer schieten tussen ratio en emotie.

Is de ATNR nog aanwezig 
dan strekken de armen en benen aan dezelfde kant zich 
als het hoofd naar opzij gedraaid wordt.
Dus: hoofd naar rechts = rechterbeen en rechterarm strekken zich.
Linker arm en linker been buigen of ontspannen zich.
Draait het hoofd naar links dan strekken de ledematen aan de linkerkant zich.

Deze reactie treedt ook op als de ogen heen en weer bewegen tijdens het lezen.
Het bewegen van de ogen heeft hetzelfde effect als het draaien van het hoofd .
De kinderen zitten op een voet of haken hun voet achter een stoelpoot 
om geen last te hebben van de reflex.
Ze steunen vaak hun hoofd in hun hand op tafel.
De spieren in de schrijfhand en arm verkrampen snel.

Ze vinden het moeilijk om de middellijn over te steken en om kruisbewegingen te maken.
Doordat de ogen tijdens het lezen voortdurend de middellijn passeren van links naar rechts en andersom wordt de ATNR door de leesbeweging opgewekt en is lezen extra inspannend.

De ATNR verhindert een totaal overzicht van de ruimte.
Doordat er geen totaalbeeld van de ruimte is, is het moeilijk om opdrachten uit te voeren die een ruimtelijk overzicht vragen.
Het kind kan moeite hebben om de essentie van een beeld weer te geven.
Dikwijls zal het kind bij bestudering van beelden in het platte vlak op details gericht zijn.

De reflex verhinderd de vorming van een juist woordbeeld en belemmert bv. het netjes onder elkaar kunnen schrijven van cijfers (grafieken).
De ATNR kan het omdraaien van letters of onderdelen van letters bevorderen.
De nek, schouders en rug verkrampen en ook de ogen raken oververmoeid.

Lezen en schrijven is topsport voor deze kinderen.