Totaal aantal pageviews

zaterdag 7 mei 2011

Wat zijn primitieve reflexen?







Primitieve of primaire reflexen zijn reflexen die een baby in de baarmoeder en in het eerste levensjaar nodig heeft om te overleven.
Een baby heeft zijn spierbewegingen nog niet onder controle en kan nog niet bewust handelen. Na de geboorte gaan deze reflexen geleidelijk over in houdingsreflexen.
De houdingsreflexen blijven het hele leven actief. 
De primitieve reflexen moeten door het lichaam onder controle worden gebracht.
Ze  hebben een tijdelijke functie. 



Er zijn acht primitieve reflexen:
  • Terugtrekreflex
  • Mororeflex
  • Palmreflex
  • Asymetrische tonische nekreflex
  • Ruggengraat- bekkenreflex
  • Aarden- zuigreflex
  • Tonische labyrinthreflex
  • Symetrische tonische nek reflex
Als de reflexen niet onder controle zijn kunnen zij lichamelijke en emotionele klachten geven. 
Het aantal reflexen die niet onder controle zijn gebracht kan variëren van 1 tot 8      

Klachten die o.a. voor kunnen komen zijn:
  • Faalangst
  • Uitdagingen uit de weg gaan
  • Kan niet stil zitten, hyperactief gedrag
  • Overgevoelig voor zintuiglijke prikkels. Moeilijk keuzes kunnen maken
  • Allergieën
  • Keel-, neus- en oorproblemen
  • Moeite met het vasthouden van een pen
  • Evenwichtsproblemen
  • Snel afgeleid zijn
  • Zwakke rug, pijnlijke onderrug
  • Moeite met slikken, articuleren en spreken
  • Onhandig
  • Stijve houterige bewegingen
  • Duizeligheid
  • Slechte houding
  • Draaiende heupen



Het boekje: Primaire reflexen reageren of ageren van Margaret Mulder geeft een eenvoudige en begrijpelijke uitleg over de gevolgen van nog aanwezige primaire reflexen. Een heel leesbaar boek voor ouders en leerkrachten. 














zondag 1 mei 2011

Schrift


Afbeeldingsresultaat voor schriftontwikkeling

Stiching schrift ontwikkeling maakt zich zorgen 
om het slechte handschrift van onze jeugd.
Ze heeft een eigen visie op het schrijfonderwijs ontwikkeld.  
De site van Stichting schrift ontwikkeling 
is een uitgebreide site met veel informatie.
De informatie is voor mij soms te technisch 
maar een aantal ideeën zijn zeker bruikbaar.
Ze stellen dat ook kleuters tot fijne motorische vaardigheden in staat zijn 
mits ze de juiste gereedschappen: dunne potloden ed, in handen krijgen 
en uitgedaagd worden met de juiste oefeningen.

Uit hun onderzoekt blijkt dat de schoudermotoriek en de pols/hand motoriek 
zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen 
en dat het niet nodig is om eerst de schoudermotoriek te ontwikkelen 
alvorens de pols/hand motoriek.
Veel van de huidige schrijfmethodes gaan er van uit dat schrijven 
een motorische vaardigheid is terwijl stichting schrift ontwikkeling 
er van uit gaat dat schrijven een instrumentale vaardigheid is, 
dus net zoiets als eten met mes en vork.

Als je gek bent van voetballen, word je lid van een voetbalclub.
Je bent bij elke training en je speelt met alle wedstrijden mee. 
Je gaat overal waar het mogelijk is met vrienden een balletje trappen.
Je probeert de bal zo lang mogelijk hoog te houden 
en je doet allerlei kunstjes met de bal.
Je kijkt naar alle wedstrijden.

Als muziek je passie is kies je een instrument wat bij je past.
Je neemt les en je studeert ieder vrij uurtje.
Je leert noten lezen of je zoekt de nummers uit die je mooi vind en speelt ze na.
Je speelt met vrienden in een bandje en je componeert je eigen muziek.
Je maakt geen propjes of iets dergelijks...

Er zijn "10.000 uur nodig" om op topniveau te komen en te blijven. 
Hoe meer je oefent hoe beter je wordt.
Dat geldt voor alle sporten, voor alle instrumenten, 
voor alles... dus ook voor schrijven.

De kinderen moeten een goed pengreep aangeleerd krijgen. 
Dat valt niet altijd mee. 
              Bij sommige kinderen is de verkeerde pengreep hardnekkig.                            
Voor een juiste pengreep zijn driekantige potloden ontwikkeld 
maar deze potloden zijn eigenlijk te dik.
 Leer kinderen liever gelijk werken met de 6 kantige potloden.
Door dunne schrijfmaterialen te gebruiken
 zien ze de punt van het potlood beter, 
ze zien beter wat ze doen en de kleine bewegingen 
die nodig zijn bij het schrijven kunnen ze makkelijker maken 
met dunne potloden dan met dikke.

Probeer als volwassene maar eens 
met te dikke potloden netjes te kleuren! 



zaterdag 23 april 2011

Weer naar school...




6 jaar geleden ben ik op school begonnen met de tekenlessen
Ik begon in groep 3, 
bij S. een jonge lerares die het experiment wel aan durfde. 
Ze leerde me de eerste beginselen van het lesgeven.

        Het tempo in groep 3 is erg hoog. 
De vraag was:
kan er in groep 1-2 meer voorwerk gedaan worden 
maar dan wel op een manier die past bij kleuters ?

Mijn zus, een oud klosser, kreeg ook een jaar groep 3.
Als kleuterjuf zag ze toen waar de kinderen
én de leerkrachten van groep 3 tegen aan lopen.
We zijn het jaar daarop, toen ze weer een kleuterklas had, 
in haar klas begonnen met tekenen: 
iedere week.. een half uur... met de hele klas! 

Kinderen die uit zichzelf niet zo snel voor tekenen kiezen...
Kinderen die van huis niet gestimuleerd worden om te tekenen...
'moeten' aan het werk tijdens de tekenles, 
ze mogen geen ander werkje kiezen.
Ze hebben op deze manier elke week een potlood in handen.

Schrijfdans: de vulkaan.

We zijn begonnen met Schrijfdans oefeningen.
En tekenopdrachten die daar op lijken.

Later ontdekte ik de site van Stichting Schriftontwikkeling.
De tekenlessen zijn inmiddels aangepast aan hun ideeën. 
Over andere inspiratiebronnen voor de lessen leest u hier meer.