vrijdag 5 september 2025

Van Praatjes naar plaatjes in het onderwijs



Anke van Horne heeft een online programma  
waarin ze leerkrachten leert hoe ze illustraties 
in kunnen zetten in hun les.
Ze noemt haar programma:
Van Praatjes naar Plaatjes in het onderwijs.


Omdat kinderen dan in 1 oogopslag zien wat je bedoelt...
Het ene kind zal beter reageren op gesproken woord
en het andere kind beter op beelden.
Als je nu door simpele tekeningen je lessen toegankelijker 
hoe mooi is dat?


Maar wat als je niet kan tekenen?
Als je niet kan tekenen kan je zeker meedoen.
het gaat niet om mooi tekenen
maar om helder uitleggen.

Anke leert je eenvoudige pictogrammen te maken
die echt iedereen kan toepassen.
Ze leert je stap voor stap 
hoe je beelden in kan zetten bij je lessen
Hoe je, je leerlingen betrokken houd met die tekeningen
en hoe je moeilijke lessen helder 
en toegankelijk maakt voor alle leerlingen

En wat als je wel kan tekenen?
Ook dan kan je het programma volgen
want je leert hoe je de beelden doelgericht inzet en
hoe je tekenen integreert in je lessen.


Je kan het programma volgen naast je werk.
Je krijgt 1 jaar toegang tot alle lessen en materialen 
zodat je in je eigen tempo de lessen kan volgen.

Je kan met gewone stiften en papier beginnen.
Je kan ook een tekenpakket aanvragen 
met de favorieten tekenmaterialen van Anke.

Je breid je visuele woordenschat uit 
en teken elke dag een nieuw icoon 
– met 366 stap-voor-stap voorbeelden.

Als je recht hebt op een scholingsbudget 
dan kan je jouw budget gebruiken voor dit programma. 

2 voorbeelden:
Juf Sandra groep 6
Ze vertelde haar klas dat 1/4 gelijk is aan 2/8 en 4/16 
maar het bleef abstract.
Totdat ze deze tekening maakte: 



Meester Bas (groep7)
Probeerde uit te leggen wat het lijdend voorwerp is:
Het lijdend voorwerp doet zelf niets
maar ondergaat het, er wordt iets mee gedaan.
De klas bleef glazig kijken
tot meester Bas deze tekening maakte:



Wie schopt: de jongen
Wat wordt geschopt: de bal.
Simpel maar duidelijk!