Er is een nieuw boek (september 2023)
Dat boek is de aanleiding voor deze blog.
Er zijn al langer zorgen over het handschrift van onze kinderen.
Op veel scholen worden oefeningen gedaan
als voorbereiding voor het schrijven.
Krullenbol en Schrijfdans zijn de bekendste methodes.
En/of er worden werkbladen gebruikt zoals hieronder.
Schrijfdans en de werkbladen oefenen één bepaalde beweging
terwijl woorden gemiddeld uit 5 lettertekens bestaan
die uit alle mogelijke bewegingen bestaan.
Kinderen leren iets aan wat ze later weer af moeten leren.
Krullenbol en schrijfdans beginnen groot
en hebben lessen om met twee handen tegelijk te oefenen.
Ik vind dat eigenlijk meer oefeningen voor peuters.
Mijn ervaring is dat de meeste kleuters
best met gewone potloden kunnen werken.
Een enkel kind heeft problemen met de motoriek
en dan is er mogelijk meer aan de hand.
We gebruiken voor de kleuters vaak te dik kleur- en schrijfmateriaal
waardoor het buigen en strekken vanuit de vingers moeilijk is.
De beweging die gemaakt wordt bij schrijven is ongeveer 1 cm.
Gebruiken we te dik materiaal dan dwingen we het kind min of meer
om vanuit de schouders te werken.
Al vanaf de jaren '60’ van de vorige eeuw is bekend
dat de schouder-motoriek en de hand-vingermotoriek
onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd.
We hoeven dus niet eerst de schouder-motoriek te ontwikkelen
voor we aan de fijne motoriek toekomen.
Hoe is dit alles zo ontstaan?
ergens/ooit heeft men geconcludeerd,
ergens/ooit heeft men geconcludeerd,
dat kinderen die niet goed schrijven
over een ‘slechte motoriek’ beschikken.
Deze conclusie maakte dat we
motorische oefeningen gingen doen voor het schrijven.
dat het geen slechte motoriek is,
die het verkeerde schrijven veroorzaakt,
maar de lettervormkennis!
Hoe is een letter precies opgebouwd.
De inzichten van Stichting Schrift
zijn meegenomen in deze tekenlessen.
Zo is er bij elke tekenles een klein kleurplaatje
die ingekleurd mag worden met kleine rondjes.
en zijn er oefeningen als voorbereiding op het schrijven.
Het rondjes kleuren oefent de kleine ronde bewegingen
die nodig zijn bij het schrijven.
Sommige oefeningen sluiten aan
bij de natuurlijke tekenontwikkeling van kinderen.
Zoals cirkels tekenen en dwarslijnen.
Of we doen iets met arceren.
Arceren geeft gevoel voor de afstand tussen de letters.
De luie 8 is een goede oefening
voor samenwerking tussen de linker en rechterhersenhelft
En er zijn oefeningen en opdrachten die een beeld geven
van de ontwikkeling van de kinderen.
We tekenen regelmatig streepjes
omdat dat de belangrijkste letteronderdelen zijn
Vaak kan er nog iets bijgetekend worden naar eigen inzicht.
De lessen sluiten aan bij bekende prentenboeken
en/of regelmatig terugkerende thema's.
Een oefening die maakt dat de kinderen
gebogen en rechte letterdelen gaan herkennen is