Een goede pengreep vinden we belangrijk.
Met een goede pengreep schrijf je met de minste inspanning.
Er zijn allerlei hulpmiddelen ontwikkeld
om een verkeerde pengreep te corrigeren.
De pengreep ontwikkeld zich op een goede manier
De Palmer grijpreflex is een primaire reflex
De primaire reflexen heeft een baby nodig in de zwangerschap,
tijdens de geboorte en het eerste levensjaar om te overleven.
Met de grijpreflex klampt de baby zich
in geval van nood aan zijn moeder vast.
De baby kan zijn eigen gewicht dragen door de grijpreflex.
De handjes van een baby zijn tot een maand of 3 vaak als “knuisjes” gesloten.
Na 3 á 4 maanden zullen ze meer open en ontspannen zijn
en niet meer op een stimulus van de handpalm reageren.
Dit is een teken dat de grijpreflex geïntegreerd raakt.
Een grijpreflex die actief blijft
zorgt voor spanning in de handen wanneer je bv een pen vasthoudt.
De hand wil dan, als in een reflex, de pen te hard vastgrijpen.
Het schrijven wordt lastig maar ook andere vaardigheden
Mooier schrijven is dus niet altijd een kwestie van beter je best doen'.
Het kan ook een reflex zijn die dwars ligt
Het is belangrijk voor meerdere primaire reflexen
dat een baby op z,n buik gelegd wordt
ipv dat hij/zij veel in een maxicosi of wipstoeltje zit.
Als het kind op de buik ligt kan het omrollen en zich gaan opduwen.
Bij het opduwen en later bij het kruipen
worden de handjes plat op de grond gezet en
daarmee wordt een nieuw patroon aangelegd,
zodat de vingers het buigen 'afleren'.
Als een baby veel op de grond gelegd wordt en kan oefenen
zal de grijpreflex verdwijnen.
Met de volgende oefening kan de grijpreflex geinhibeerd worden.
Laat het kind de handen plat op tafel leggen
daarna wordt er een ezelssprong naar achter gemaakt.
Het gaat niet om de sprong
maar om de platte handen en het steunen op de handen.
Oefen elke dag 10x achter elkaar
(gebruikt als warming up voor het schrijven)
1. De duim is binnen de vuist. Knijp even een paar keer.
2. De duim wordt uit en op de vuist gelegd.
3. De duim beweegt zich van boven naar beneden en weer terug
langs de voorkant van de vuist, over de vingers.
(Dit is de eerste ervaring van de duim in oppositie).
4. De duim en de wijsvinger maken een pincetgreep.
Gestrekte vingers openen en sluiten.
5. De duim en de wijsvinger maken het OKAY symbool.
6. Druk nu om de beurt elke vinger op dezelfde wijze tegen de duim.
7. Begin nu te tekenen of te schrijven.
Er is ook een liedje bij:
Tikke takke tik
Tik jij mijn vingers aan net als ik?
Heeft je kind veel last van deze of andere reflexen
Door te googlen vind je een therapeut in de buurt
die de reflexen kan behandelen.