maandag 29 oktober 2018

De zon en de maan


groep 3

Kern 2 gaat over een jongen die naar bed moet
maar het wordt die nacht niet donker.
De maan laat zich niet zien en dat is raar...
Zou de maan op visite zijn bij de zon??


Deze kern leent zich voor een uitstapje naar de ruimte.
De meeste kinderen vinden
 alles wat met het heelal te maken heeft
erg interessant.


Ze weten er ook best wat van
ondanks dat het de laatste 3 jaren 
geen thema is geweest bij de kleuters.


De aarde draait in 24 uur om zijn as
 waardoor het dag en nacht wordt.
Als de zon schijnt is het warm
en 's nachts als de zon weg is, is het koud.


Ik leg ook uit dat er warme en koude kleuren zijn.
De warme kleuren zijn: geel, oranje, rood en bruin.
De koude kleuren zijn: blauw, groen, paars en zwart.


We gaan vandaag een tekening maken van de maan en de zon.
Er staat een cirkel op het blaadje.
De warme kleuren gebruiken we aan de zon kant
en de koude kleuren aan de maan kant. 

Het is een bekende opdracht
ergens van internet geplukt
maar hij is wel passend in het thema.
De onderstaande afbeelding is zichtbaar op het digibord tijdens de les 

Gerelateerde afbeelding

Veel kinderen laten zich door het voorbeeld
inspireren voor hun tekening.


Met sterren:




Met Zoem en Zara van veilig leren lezen.

 

 Met een raket en de planeten:






donderdag 25 oktober 2018

Selfie aan zee


Afbeeldingsresultaat voor kind op het strand
groep 3

De eerste schoolweek zit er op.
De kinderen zitten al helemaal in het schoolritme.
Het eerste woordje wat in groep 3 wordt aangeleerd is 'IK' 
We gaan een selfie maken.


Het was een uitzonderlijk mooie zomer dit jaar 
en dan ga je vast wel een keer naar het strand
of naar het zwembad.
Hoe goed kunnen de kinderen al zwemmen?
is één van de vragen.


Op het blaadje staan de golven van de zee
en er ligt een handdoek op het strand.
De opdracht is: trek de golven over
en teken jezelf op de handdoek.
Het is een opdracht die past bij het thema zomer
 én bij het eerste woordje IK.









maandag 22 oktober 2018

Jip en Janneke, vriendschap en rekenen



Een leuk idee kwam voorbij op facebook: 
Rekenen met Jip en Janneke.
Jip & Janneke spelen verstoppertje. 
In welk huis zitten ze verstopt? 
Het ene kind verstopt, het andere kind raadt dmv vragen: 
'is het vóór het huisnummer....of na huisnummer...'

Afbeeldingsresultaat voor reken bekertjes met jip en janneke



Je kan even huisnummers en oneven huisnummers gebruiken.
Je kan de kinderen de huisjes laten tekenen
 en die tekeningen op de bekertjes plakken
enz enz..

Afbeeldingsresultaat voor huis met jip en janneke


donderdag 18 oktober 2018

Jip en Janneke en het mandje appels voor opa


groep 1-2

Jip en Janneke doen een klusje voor moeder.
Ze moeten een mandje met appels naar Opa brengen.
Jip en Janneke dragen allebei een hengsel van de mand.


Onderweg merkt Janneke op
dat er groene en rode appels in de mand zitten.
Welke appeltjes zouden lekkerder zijn?
Ze nemen de proef op de som
en aan het eind van het verhaal
 zijn er uit alle appeltjes een hapje genomen.
Zou Opa boos zijn?


De kinderen moeten soms ook een klusje voor mama doen.
Dat varieert van koken tot speelgoed opruimen
en tafel dekken of afruimen.
Samen een klusje doen is natuurlijk gezelliger dan alleen.


Het thema is vriendschap 
en het valt nog niet mee om geschikte Jip en Janneke verhaaltjes te vinden
maar deze komt in de buurt. 
Want als je vrienden bent dan doe je dingen samen. 
Toch?


Jip en Janneke dragen de mand met appels.
De mand is groter gemaakt om de oefening te kunnen doen.


We gaan horizontale streepjes zetten in de mand.
Dat ging heel aardig en er waren niet veel variaties.


 De kinderen mogen deze keer kleur gebruiken
en al waren er een paar kinderen die zwart /wit wilden werken
de meeste kinderen kozen voor kleur of ze combineerden het.



Een combinatie van kleur en zwart wit:



We gaan weer met kleine rondjes inkleuren,
dat doet deze klas heel goed:



Er mogen natuurlijk appels bij getekend worden:






zondag 14 oktober 2018

Janneke is jarig


groep 1-2

Je verjaardag vieren 
is een belangrijke gebeurtenis in het leven van kleuters.
Wie er wel of niet op een feestje mag komen
wordt vaak al lang van te voren besproken.
Voor ouders is het ook vaak een heel gepuzzel.


Janneke is jarig en Jip is de enige jongen op het feestje.
Jip heeft geen zin om met de nieuwe pop te spelen.
Hij wil rovertje spelen en er dreigt een ruzie.
Maar moeder heeft nog een spelletje achter de hand. 
Ze gaan blindemannetje spelen
 en na afloop is er taart.
Jip mag de kaarsjes uitblazen.


De tekening die we gaan maken hoort bij een ander verhaal
maar is wel toepasselijk
Jip en Janneke staan op hun stoel 
en buigen voorover naar... een leeg bord.
We gaan vandaag een  verjaardagstaart tekenen mét kaarsjes.


We gebruiken ook nu alleen zwart.
De kinderen gaan dus weer bedenken 
wat ze wit laten en wat ze zwart inkleuren.
Dat ging redelijk goed.


De opdracht is: teken meer vlaggetjes.
Vlaggetjes tekenen is best moeilijk.
Driehoekige figuren kunnen de kinderen pas met ongeveer 6 jaar tekenen.
het zegt dus wat over hun ontwikkeling 
als ze de vlaggetjes wel of niet kunnen maken:


We gaan ook met kleine rondjes inkleuren.
Deze groep is daar inderdaad vrij serieus mee bezig.
Ze proberen het in ieder geval:


De vlaggetjes werden hier en daar versierd:


Het tafelkleed mocht worden versierd
en natuurlijk de taart ook:




Bij een verjaardag horen kadootjes
en een verjaardagsmuts:



En siepie en takkie 


en hartjes ballonnen: