vrijdag 27 juli 2018

Je vinger opsteken



Om een klas te organiseren
zijn er regels nodig die de kinderen gaandeweg leren.
Een paar van die regels zijn:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Een andere regel is deze:

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Het is zo vanzelfsprekend dat kinderen op school hun vinger opsteken
als ze iets willen zeggen of vertellen. 
Dit is vooral om te voorkomen dat iedereen door elkaar praat 
en het is voor de leerkracht handig om het overzicht te bewaren.
Juf Linda introduceerde nog meer handgebaren in de klas.


Ellen Emonds schreef
 er een blog over
We gebruiken het vinger opsteken alleen op school.
Thuis moedigen we het praten en vragen stellen juist aan als ouders 
en tot 4 jaar redden alle kinderen zich uitstekend 
zonder hun vinger op te steken.
Ze mogen praten wanneer ze willen
 en ze hoeven niet stil te zijn.


Wat willen we de kinderen eigenlijk leren met het opsteken van de vinger?
Leren we ze beter naar anderen te luisteren?
Of leren we de kinderen dat iedereen wat mag zeggen?
Of leren we ze stil te zijn als een ander iets wil zeggen?


Kinderen die hun vinger opsteken 
denken vanaf dat moment alleen nog aan hun vinger. 
Want bij die vinger hoort een vraag of een opmerking.
Vaak krijgen kinderen die hun vinger opsteken niet direct een beurt. 
Ze moeten wachten én onthouden wat erbij hun vinger hoort. 
Ze volgen het gesprek niet goed meer, 
horen niet wat de ander zegt of vraagt.
Het is ook niet meer nodig om op te letten. 
De leerkracht bepaalt namelijk wie er wanneer de beurt krijgt. 


Het is pas echt frustrerend wanneer een kind eindelijk wat kan zeggen,
 en de opmerking die hij wilde maken niet meer relevant is 
of als hij zijn opmerking vergeten is…
Je vinger opsteken is dan eerder belemmerend
dan stimulerend.


Je kan met elkaar afspreken 
dat er alleen nog vingers opgestoken mogen worden 
bv als er ergens over gestemd wordt
 of wanneer je niet goed kan zien of een ander al klaar is met praten 
of op het punt staat iets te zeggen. 
De kinderen leren (zonder vinger) een gesprek te voeren
zoals dat gaat in het dagelijkse leven
 en ze leren al doende naar elkaar te luisteren.
De ervaring is dat kinderen elkaar ook gaan corrigeren.


Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken


Er zijn eigenlijk best veel handgebaren mogelijk met 1 vinger...

Afbeeldingsresultaat voor kind vinger opsteken

Kinderen die hun vinger opsteken, 
weten het antwoord vaak en zijn snel. 
Het zijn leerlingen die graag hun best willen doen. 
Degenen die niet zo gretig zijn, weten het antwoord niet, 
of ze zijn bang om fouten te maken, 
of ze willen niet de wijsneus zijn 
of ze blijven liever op de achtergrond. 
Voor alle leerlingen geldt dat ze het meest leren als ze actief meedenken.

Er zijn meer manieren om kinderen een beurt te geven.







zondag 22 juli 2018

Handpop in de klas



In één van de scholen gebruikt de juf prachtige handpoppen in de klas.
Ze heeft verschillende poppen die allemaal een eigen rol hebben.


Poppen kunnen heel goed gebruikt worden op school maar ook thuis.
Kinderen praten vaak gemakkelijker tegen een pop dan tegen een volwassene.
Ze zien de pop als een gelijke.
Niets menselijks is de pop vreemd.



Bij handpop.nl zijn mooie poppen te koop.
Er zijn menspoppen en dierpoppen
in diverse maten en vormen en prijzen.
Er zijn grote poppen, poppenkastpoppen en vingerpopjes.Sokpoppen, eenvoudig maar zeer effectief


Hoe zet je de poppen in voor je les?
Hieronder staan wat voorbeelden van juf Linda:

De verzamelkabouter of de verzamel eekhoorn
Kan goed verzamelen, 
maar heeft de hulp van kinderen nodig bij het sorteren en tellen.

Sam en Pam
Zijn een tweeling en gericht op het zien van kenmerken van voorwerpen
. Ze vergelijken spullen en kijken naar overeenkomsten en verschillen.

De cijfer-fee
Is dol op cijfers, raadseltjes en telspelletjes.

Nol de meetmol
Een traag, lief dier, dat houdt van meten.

Willy Weeg
Een stoere en sterke jongen, die graag laat zien hoe sterk hij is. 
Hij tilt alles op en is dol op wegen. 
Hier gebruikt hij zijn weegkoffer voor.

Bestaat uit een gezin van tien 10 kinderen.
 Vijf zijn er gebloemd en vijf gestreept.
 Er is steeds een paar van twee muizen te maken op kleur en vorm.
 De staarten zijn verschillend van lengte. 
De muisjes zijn ondeugend en maken steeds van alles mee.

Ze gebruikt ook de Giraffe Timon Tijd.
Timon snapt helemaal niets van de tijd.
Hij kent de dagen van de week niet 
en hij snapt niets van de seizoenen.

In dit boek staan nog veel meer voorbeelden

Spelend rekenen




dinsdag 17 juli 2018

Thema weken?



Gerelateerde afbeelding

De tekenlessen worden gegeven op 2 scholen.
De ene school werkt heel strak met elke 3 weken een nieuw thema.
De andere school laat het thema net zo gemakkelijk 6 weken duren.
Op dit moment gebruiken beide scholen 
regelmatig thema's van de kleuteruniversiteit.



Thema's geven houvast.
Het is gemakkelijk om daar je lessen aan op te hangen.
Het werken met thema's gebeurd veel in de kleuterklassen
maar het kan ook in de hogere klassen.
De aanleiding kan zijn:
de interesse van de kinderen,


Of voor de planeten en de ruimte

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en ruimte

De seizoenen en de feesten

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Het kan iets zijn van de leerkracht. 
bv de juf gaat trouwen, ze is in verwachting
of ze moet naar het ziekenhuis...

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Er is een naderend schooljubileum  
of een gebeurtenis in de woonplaats
zoals bv de kermis:

Afbeeldingsresultaat voor thema's op de kleuterschool

Het kan een actualiteit zijn
zoals het WK, de olympische spelen, de kroning.


Als een thema wordt geïntroduceerd 
komt er bij de kinderen thuis ook gelijk wat op gang.
Er worden boeken en speelgoed meegenomen
die met het thema te maken hebben.
De kinderen die wat meebrengen staan even in de belangstelling
Ze kunnen vaak wel wat vertellen over hun spulletjes.
Misschien pakken de ouders het ook op
en gaan ze met de kinderen naar een museum.


Het werken met thema's heeft zo zijn voordelen.
Maar het heeft ook wel wat nadelen.
Els Menu is onderwijskundige en pedagoog.
Zij pleit ervoor om voldoende weken in te plannen zonder thema.
Ze pleit voor meer rust.
Je leert je kleuter beter kennen.
 Ze schreef deze blog over het loslaten van thema's.

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en zomer

De school met het strakke thema rooster
 last ook wel eens een weekje rust in.
Ze kiezen dan voor het thema: Niks ;))

Afbeeldingsresultaat voor kleuters en niks



donderdag 12 juli 2018

De KLOS



Oudere leerkrachten kennen de term KLOS nog wel.
Op de KLOS werd je opgeleid tot kleuterleidster.
In 1985 is de opleiding opgegaan in de PABO
door de wet op het basisonderwijs.
De scheidslijn viel daardoor weg tussen kleuteronderwijs 
en onderwijs in de hogere groepen.

De Klossers, zoals degenen werden genoemd
 die nog opgeleid zijn op de KLOS,
hebben een opleiding gehad die helemaal gericht was op kleuters.
Kleuters leren anders dan oudere kinderen.
Misschien is het beter om de PABO te splitsen
 in een opleiding voor jonge kinderen en oudere kinderen.

Gerelateerde afbeelding

Zo langzamerhand zijn de kleuterklassen veranderd 
in een soort voorbereiding voor groep 3.
Er worden elke week nieuwe letters aangeboden 
en er worden allerlei werkbladen gemaakt
ipv dat de kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken.


Erica Ritzema heeft 29 jaar als kleuterjuf gewerkt.
Ze nam ontslag omdat ze het niet eens was 
met alle nieuwe ontwikkelingen
Ze schreef deze ontslagbrief 
om aan te geven dat wat haar betreft de maat vol was.

Ze is lid van de WSK (Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs)
Ze zet zich in om alle oude KLOSkennis te behouden
voor de leerkrachten die nu voor de klas staan.
Ze wil met de 'kennis van toen' ...
de kleuter in het 'onderwijs van nu' helpen!

De ervaringen van de Klossers dreigt verloren te gaan
omdat die generatie zo langzamerhand met pensioen gaat.
Gelukkig zijn er mensen die hun kennis willen delen.
Hier vind je online allerlei kloskennis.
Voor leden is er meer te lezen.

Afbeeldingsresultaat voor De klos kleuter leerkrachten



zaterdag 7 juli 2018

Tekeningen en intelligentie



Wetenschappers hebben een verband gevonden 
tussen de tekeningen die kinderen maken
en hun intelligentie op latere leeftijd.

Onderzoekers van het Londense King’s College 
lieten kleuters een mannetje tekenen 
en beoordeelden de tekening op de aanwezigheid 
en correcte weergave van lichaamsdelen, 
zoals oren, neus en armen.
Ze gaven daar punten aan.

De kinderen maakten ook op vier- en op veertienjarige leeftijd 
een intelligentietest.
 Er bleek een verband tussen de hoogte van het IQ 
op veertienjarige leeftijd en de kwaliteit van de kindertekening, 
die ze als kleuter maakten. 

Afbeeldingsresultaat voor kinderen die tekenen

Over het gevonden verband zegt een van de onderzoekers:
Om anatomisch correct te kunnen tekenen
moet een kind kunnen observeren, interpreteren en reproduceren.
De correctheid van een kindertekening 
zegt iets over de intelligentie en de ontwikkeling van de maker.

Dit verband is in grote groepen gemeten 
en geldt niet voor individuele gevallen.
Je hoeft dus niet direct bang te zijn 
als je kind niet goed kan tekenen voor een laag IQ laag.
en wat te denken van dit bericht?

Afbeeldingsresultaat voor kinderen die tekenen


dinsdag 3 juli 2018

Voetbalplaatjes tekenen



De 8-jarige Pedro uit Brazilië tekende zelf de voetbalplaatjes na.

Hoe kom je aan voetbal plaatjes als je er geen geld voor hebt?

                                       Dan teken je ze toch gewoon na!

De 8-jarige Braziliaanse Pedro Henrique Blaco Arouca 
wilde net als zijn klasgenootjes graag voetbalplaatjes sparen. 
Maar helaas er was geen geld voor.
 De jongen bedacht een goedkopere en creatieve oplossing: 
 Hij maakte zijn eigen album van het WK 2018 in Rusland.
Hij tekende de cover en 126 stickers van de spelers na.


Het verhaal kwam ook bij Panini terecht.
Op Twitter beloofde het Italiaanse bedrijf
de jongen een compleet album met voetbalplaatjes.



Deze jongen deed hetzelfde