zaterdag 6 mei 2017

Kindertekeningen slechter dan 20 jaar geleden?



Kinderen tekenen tegenwoordig schematischer 
en maken vaker afzonderlijke elementen 
van een tekenopdracht, meldt Trouw.
 Twintig jaar geleden verbeeldden kinderen 
vaker een heel verhaal, zegt de inspectie. 
Ze concluderen daarmee dat de tekeningen 
tegenwoordig van mindere kwaliteit zijn.

Net als in 1996 maakten 11 en 12 jarige leerlingen
nav een verhaal een tekening.
Kunsthistorici beoordeelden de tekeningen.
Ze keken of het verhaal overtuigend werd afgebeeld,
ze keken naar de volledigheid en de ruimtelijkheid.
De manier waarop handelingen werden weergegeven
en het handschrift.
Is het erg dat de tekenkwaliteit achteruitgaat
of verandert de manier van tekenen?

De Inspectie zegt dat de kwaliteit van het beeldend onderwijs
  achteruit is gegaan. 
Dat kan komen doordat er minder vakdocenten zijn
en omdat er ook op de pabo minder aandacht voor is.

Het rapport Peil kunstzinnige orientatie 
van het ministerie van onderwijs begint zo:
Iedere dag verrijkt onderwijs in Kunstzinnige oriĆ«ntatie het leven van kinderen. 
Jezelf kunnen uitdrukken, technische vaardigheden ontwikkelen, 
van kunst leren genieten: dat geeft het leven kleur. 
Kinderen krijgen tijdens lessen beeldende kunst, 
drama, muziek, dans en lessen over cultureel erfgoed 
een breed scala aan mogelijkheden aangereikt 
om te communiceren en samen te werken. 
Werken aan creativiteit en expressiviteit 
is daarmee niet alleen een aangename afwisseling, 
het is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen.
 Je leert spelen, verbeelden en al je zintuigen gebruiken: 
vaardigheden en competenties die meer dan ooit nodig zijn. 

Dat is helemaal waar.
Het is alleen een beetje jammer dat het zelfde onderwijsministerie 
amper geld uittrekt voor kunstonderwijs.