maandag 30 oktober 2017

Muis en meeuw


groep 1-2

Muis is onderweg naar de noten boom.
Hij stapt dapper door.
De lucht wordt donkerder en het gaat harder waaien.
Muis ziet het niet.
Meeuw hangt in de lucht en waarschuwt hem voor de storm
maar muis hoort het niet...


De tweede tekenles gaat over meeuw.
Meeuw vliegt door de lucht samen met zijn familie en vrienden.
De les gaat over de vogeltrek,
een apart fenomeen in de herfst


De opdracht is eerder gedaan en is aangepast aan dit boek.
We gaan de vogels overtrekken.
De meeuwen mogen worden ingekleurd
Er kan van alles worden bijgetekend.
Er werden door een paar kinderen zelfs tractors getekend:




De boerderij en een andere machine:


Bomen:



Het holletje van muis:


Eigen vogeltjes:



Er kan van alles fout gaan aan het overtrekken van de vogels.



1 De kinderen beginnen aan de rechterkant van de vogel en tekenen naar links.
2 Ze trekken de vogel niet precies over.
3 Ze tekenen de middelste poot van de vogel/de letter M niet helemaal door.



Sommige meeuwensoorten zijn trekvogels.
Onze zomermeeuw trekt in de winter naar zuid europa 
en onze wintermeeuw komt uit noordelijkere streken.
Meeuwen hebben zich goed aangepast aan de mens.
Ze scharrelen hun kostje bij elkaar langs de kust 
maar ook op vuilnisbelten, op de markt, in parken en in de havens.










donderdag 26 oktober 2017

Noten en muis

groep 1-2

Noten is een echt herfstboek
Muis woont in een hol in de duinen.
Ze heeft een prachtig uitzicht.
Ze kijkt uit over de akkers en weilanden. 
In de verte ziet ze de boerderijen én een grote noten boom.


Muis gaat op pad om noten te verzamelen voor de winter.
Ze trekt een warme jas aan met grote zakken.
Onderweg gebeurt er van alles.


Het boek is gemaakt door Paula Gerritsen.
De kleuteruniversiteit heeft lessen bij het boek gemaakt.


Muis steekt haar neus uit het holletje.
Ze ruikt de herfst.
In de verte ziet ze de notenboom.
Ze gaat op weg.


Mijn verhaaltje gaat over de eerste 2 bladzijden van het boek.
en wordt aangevuld met het algemene verhaal over muizen.
Het boek is nog niet voorgelezen in de klas,
 dat mogen de juffen doen.


We gaan muis en de boerderijen inkleuren:


Daarna gaan we met een stippellijn de muizenholletjes 
en de boerderijen verbinden.


We tekenen muizen-stapjes.
Een stippellijn maken is nog best lastig voor de kinderen.
Er zijn dan ook een paar variaties:




Natuurlijk mag er nog wat bij getekend worden.
Extra muisjes rechts:


De boer:


Hieronder zijn van de muizenholletjes mannetjes gemaakt:


Een tekening van een hele jonge artiest:





zondag 22 oktober 2017

De Gruffalo 6


groep 3

Groep 3 gaat ook werken uit het boek: De gruffalo.
De kinderen kennen het boek bijna allemaal.


 Muis heeft een gruwelijk monster verzonnen
en groep 3 gaat vandaag een zelfverzonnen monster tekenen.


De kinderen kunnen al een beetje lezen en schrijven
en ze gaan een naam voor hun monster verzinnen.
Er staan dus namen van monsters op de tekeningen.


We beginnen met 2 ogen.
We trekken de ogen 10x linksom om
als oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Daarna mogen de kinderen hun fantasie de vrije loop laten.
Er ontstonden verrassende monsters.
Met 3 lijven en een groot hoofd:


Monsters met 2 ogen:








Met 3 ogen:



Met 4 of meer ogen:




Als je geen griezel mag tekenen van je geloof 
dan teken je toch een knuffel dier?





maandag 16 oktober 2017

De Gruffalo 5


groep1,2

Muis wordt dreigt opgegeten te worden door vos, slang en uil.
Hij verzint een verschrikkelijk monster: de Gruffalo.

   
Vos, slang en uil staan op het papier.
We gaan de dieren netjes inkleuren met kleine rondjes.
Dat is best veel werk maar we hebben er ruim de tijd voor.


 Daarna mag er een eigen monster bij getekend worden.
 De resultaten waren leuk.








Hier zijn knuffelmonsters getekend:



en dan is de Gruffalo ineens op school: