Op facebook was dit voorjaar
de discussie gaande over het leren schrijven.
Waarom zouden kinderen nog leren schrijven?
Door het steeds meer gebruik maken van computers en tablets
heeft dat toch helemaal geen zin?
Er is ook een discussie gaande
of we kinderen beter het blokschrift kunnen aanleren of niet.
Beide discussie zijn ontstaan
In Nederland wordt heel veel gewerkt met de schrijfmethode
Pennestreken van Zwijssen.
In dit artikel vraagt men zich af hoe veilig die methode is,
of het dyslectie in de hand werkt
en of kinderen wel leesbaar leren schrijven.
In Vlaanderen wordt door 70% van de scholen
schrijfdans gebruikt bij de kleuters.
Schrijfdans is een methode
schrijfdans gebruikt bij de kleuters.
Schrijfdans is een methode
die kleuters zou voorbereiden op het schrijven.
Veel mensen zijn enthousiast.
er zijn maar weinig tegengeluiden
Deze veel gebruikte methodes
om kinderen netjes te leren schrijven
hebben kennelijk weinig effect?
Deze veel gebruikte methodes
om kinderen netjes te leren schrijven
hebben kennelijk weinig effect?
Onze tekenlessen zijn wel ontstaan uit het schrijfdans.
We begonnen in groep 3 met schrijfdans
maar zijn daar om redenen die genoemd zijn
in het bovenstaande artikel vanaf gestapt.
Stichting Schrift heeft onderzoek gedaan naar
het leren schrijven van jonge kinderen.
Ze hebben een schrijfmethode ontwikkeld
om kinderen netjes te leren schrijven.
De inzichten van Stichting Schrift
zijn meegenomen in deze tekenlessen.
daarom tekenen we wekelijks voor ongeveer een half uur.