dinsdag 31 januari 2017

Klein mannetje heeft geen huis 2.


groep 1-2

Klein mannetje woonde in een kartonnen doos.
Toen het 3 dagen regende en waaide stortte zijn huis in.
Klein mannetje moet op zoek naar een ander huis.
We volgen hem in de komende tekenlessen.


Na wat omzwervingen 
komt klein mannetje kikker tegen. 
Kikker weet wel een huisje voor hem.
Er ligt een lege jampot in het bos.
Het glazen huis is uiteindelijk 
te benauwd voor klein mannetje 
maar voldoet voor onze les.


Op het blaadje staat een lege jampot.
Klein mannetje staat er naast.
We gaan klein mannetje met kleine rondjes inkleuren.
Dat is de oefening voor deze week.
Stichting Schrift heeft de oefening onderbouwd.


Daarna gaan we het huisje van Klein mannetje
 een beetje gezellig maken.
Wat staat er allemaal in een huis?
Met elkaar verzinnen we welke meubeltjes we nodig hebben
Maar wat zijn meubeltjes?


Er mag van alles getekend worden
 in het nieuwe huisje van klein mannetje:
een tafel, een stoel, ramen en een keuken:



Een trap naar boven voor het bed:







En een bloemetje op de tafel in een zwart huis:







vrijdag 27 januari 2017

Klein mannetje heeft geen huis 1


groep 1-2

De sitotoets heeft veel vragen over voorwerpen in huis. 
Die voorwerpen gaan de juffen tijdens het nieuwe thema bespreken.
Ik ga het boek gebruiken voor verschillende soorten huizen.



Klein mannetje heeft in het begin van het boek een mooi huis.
Het is een lege schoenendoos.
Als het een paar dagen slecht weer is geweest
is zijn huis verregend en verwaaid.
Hij moet op zoek naar wat anders.



Op het blaadje staat klein mannetje.
De opdracht is:
Kleur klein mannetje netjes in
en teken een huis voor hem.
De kinderen mogen zelf weten 
hoe het huis van klein mannetje eruit ziet.


Er is veel geschreven over huizentekeningen,
Het is leuk om je daar in te verdiepen
zeker als je meer van de kinderen weet
zodat je bepaalde signalen kan plaatsen. 
 Bij Eveline Ruitenberg kan je een online training volgen.





Een aantal open gewerkte huizen:






Werk van een jonge kunstenaar:





dinsdag 24 januari 2017

Onder water.


Het leven onder water is mysterieus en boeiend.
In de klas kan je er van alles van maken.
Je kan bv een zeemeermin huren voor de opening van het thema.
Natuurlijk kan je ook zelf een zeemeermin staart maken:


Wat leeft er allemaal in de zee?
Britt Bekhuis maakte dit digitale prentenboek.







Make fishing boats out of cardboard boxes, lay down a blue tarp to make it look like water, use a sand bucket to put the fish in and use those play fishing poles with fish that you get in any toy section at any large super store:

Een paar onderwater knutselwerkjes:

Haai uit papieren bordje:

Een leuke manier om in het thema dieren of zee kwallen te maken. In de bovenbouw kunnen ze zelf op een creatieve manier aan de slag!:

Vissen van lege flessen

Afbeeldingsresultaat voor vissen van lege flessen

En nog één 

exotische vis van plastic fles petfles:

Golven scheuren en blauw verven:

torn painted paper + sand paper. Have kids finger paint blue paper then tear into wave shapes:

Regenboogvis uit 16 vierkantjes:


Om even mee te spelen:

Piranha ate my sister:


en er staan nog veel meer ideeën op pinterest.

Afbeeldingsresultaat voor traktatie mandarijn nemo
een mandarijntje als traktatie




zaterdag 21 januari 2017

De mooiste vis in de zee helpt een ander 3



groep 1-2

Er zijn verschillende boeken van mooiste vis.
Voor de 3de tekenles gebruik ik het verhaal uit het bovenstaande boek.



 Sinds Regenboog zijn prachtige schubben 
gedeeld heeft met de andere vissen, 
zijn ze vrienden geworden. 
Op een dag duikt er een kleine, verdwaalde vis op in de vriendengroep.



De kleine vis wil graag bij Regenboog en zijn vriendjes blijven, 
maar hij wordt weggejaagd. 
Regenboog weet nog hoe het voelt om alleen te zijn
en houd de kleine vis in de gaten.
Als er een grote haai op hen afkomt helpt Regenboog de kleine vis.



Vandaag gaan we de grote gemene vis tekenen.
De opdracht vond ik bij Krokotak.
We gaan streepjes tekenen in de vinnen en in de staart. 


Arceren is een goede oefening 
voor het trekken van evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
Het is de bedoeling dat de streepjes
 van lijn tot lijn getekend worden,
er niet overheen gaan of er te veel binnen blijven,
dat de kinderen secuur leren werken. 
De tekening mag zo gedraaid worden
dat er inderdaad neerhalen gemaakt kunnen worden.




De vis mag worden ingekleurd:





woensdag 18 januari 2017

De mooiste vis van de zee en de octopus 2


groep 1-2

Regenboog is al zijn vrienden kwijt door zijn ijdelheid.
Hij is daar erg verdrietig over.


Regenboog gaat naar Octopus.
Octopus raad hem aan 
toch zijn mooie zilveren schubben 
te delen met de andere vissen.


Hij wil daar in eerste instantie niets van weten.
Zijn mooie schubben zomaar weg geven...?
daar wordt hij erg ongelukkig van
Uiteindelijk realiseert hij zich dat hij nu ook niet gelukkig is.


Als het kleine visje 
nog een keer vraagt om een glinsterende schub 
geeft hij het kleinste schubje wat hij kan vinden weg...
en dat wordt het keerpunt...


De andere vissen draaien bij
als iedereen een schubje krijgt van Regenboog 


Wat wordt de opdracht deze keer?
De octopus mag worden ingekleurd.
De tentakels van de octopus gaan we langer maken.
De kronkels gaan we overtrekken.
In de lussen mogen visjes getekend worden.



De jongste kleuters trokken de lijn wel over 
de visjes tekenen lukte niet zo.
 Bij de oudere kleuters lukte het wel.
Er mocht nog van alles bijgetekend worden.
Dat gebeurde niet echt.


Ik had zelf van te voren bedacht 
dat de kinderen meer lussen zouden tekenen
maar dat was te hoog gegrepen 
in het begin van het schooljaar.
Een zeemeermin:


Een zeester:


Een regenboog Octopus: