zondag 29 mei 2016

Ik zou wel een kindje lusten



groep 1-2

We gaan werken over een kleine krokodil.
Hij krijgt van zijn ouders alleen bananen.
Op een dag wil hij wel eens iets anders.
Hij zou wel een kindje lusten.
Hoe dat afloopt kunnen we zien en lezen in het boek.



Het is een bekend en populair kinderboek.
Op internet is niet veel te vinden over de schrijfster en de illustrator.


De recensies zijn lovend:
Kinderen vinden het vaak een grappig verhaal 
Het boek heeft eenvoudige kleurige, heldere tekeningen.
Het verhaal kan helpen bij angsten.


Het thema van het boek kan ook zijn
Je inzetten om je doel te bereiken,



Het boek wordt op school
gebruikt bij het thema "Voeding".
Dat wordt wat mij betreft lastig.



Het lukte me niet een link naar voeding te maken
bij het schrijven van de inleidende verhaaltjes
en het verzinnen van de opdrachten.



Uiteindelijk ontstonden er gelukkig toch 3 verhaaltjes over krokodillen.
We beginnen met de eieren van de krokodil.
Krokodilleneieren zijn niet eens zo groot.
Ze zijn ongeveer 10 cm.
Een krokodil die net uit het ei gekropen is,
 is ongeveer 25 cm lang.
Moeder krokodil legt wel 90 eieren per keer.
Ze zit niet op het nest maar let wel goed op haar eieren.



We gaan vandaag 10x het ei links om natekenen.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Daarna mag het krokodilletje ingekleurd worden.



Er hoort natuurlijk een krokodil in het ei:





Er mag van alles bijgetekend worden:
Er zijn verschillende tekeningen met kinderen
want het krokodilletje lust nog steeds een kindje:




Hier zijn veel extra eieren getekend en een nest:


Tot slot een hele complete tekening 
met een boom omdat als krokodillen heel stil in het water liggen 
ze op een boomstam lijken.
Met een gevaarlijke krokodil in het ei.


 De kinderen vinden het spannend om over krokodillen te praten.
Hier vind je prachtige foto's van krokodillen.



woensdag 25 mei 2016

Er zit een gat in mijn emmer 3


groep 1-2

Het gaat hard regenen.
De bloemen hebben in korte tijd genoeg water gekregen
en staan er weer fris en stevig bij.


Egel krijgt als dank voor het helpen
een bosje bloemen mee naar huis
maar waar gaat hij de bloemen inzetten?


Dan blijkt dat hij nog een emmer thuis heeft.
En beer?... Beer voelt zich duidelijk een beetje in de maling genomen.


We gaan vandaag streepjes tekenen in de randen van de emmer.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.
Het is een arceer oefening.


Er mogen natuurlijk bloemen in de emmer getekend worden,


De emmer kan worden ingekleurd:



Beer hoort erbij en egel:








zaterdag 21 mei 2016

Er zit een gat in mijn emmer 2



groep 1-2

Beer en egel willen de emmer repareren met strootjes.
De strootjes zijn te lang.
De strootjes moeten kleiner geknipt worden
maar dan blijkt de schaar te bot.


Beer en egel zoek een grote steen.
Op een steen kan je de schaar slijpen, weet egel.
Ze hebben inmiddels een steen gevonden
maar dan hebben ze nog water nodig.


Hoe komen ze aan water als de emmer lek is?


Beer en egel zijn zo druk met oplossingen bedenken
dat ze niet door hebben dat er een donkere lucht aan komt.
Het gaat regenen...heel hard regenen.
Beer en egel gaan schuilen in de grot.


Wij gaan vandaag het riviertje tekenen dat ontstaan is door de regen.
We trekken de golfjes over.
Het is een oefening voor het golfje van de letter r.


We gaan extra stenen tekenen.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
We tekenen gesloten ronde vormen.


In het mandala tekenen is dit een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen elkaar niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.


Beer en egel mogen worden ingekleurd.


Er mag nog weer wat bijgetekend worden.
Het is feest want het regent:


De grot van beer:


Regen en bloemen:













dinsdag 17 mei 2016

Er zit een gat in mijn emmer 1.




groep 1-2

Er zit een gat in mijn emmer van Ingrid en Dieter Schubert
is een boek waaruit gewerkt werd in de kinderboekenweek 2015

Afbeeldingsresultaat voor ingrid en dieter schubert biografie

De leerkracht  is heel enthousiast  over het bijbehorende lespakket.
De tekeningen in het boek zijn prachtig, het verhaal is leuk.
We maken een tekening 
over het eerste gedeelte van het verhaal.


Op een mooie zonnige dag zit beer voor zijn hol.
De grasklokjes zijn verlept.
Beer wil ze water geven maar zijn emmer is lek.
Wat nu?

Het thema is: oplossingen bedenken.


Op het blaadje staat beer die in de emmer kijkt.
De emmer is duidelijk kapot.
We gaan 10x de cirkel links om rond draaien aan de rand van de emmer.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna repareren we de emmer met horizontale en verticale lijnen




Er waren ook kinderen die zelf een andere oplossing bedachten:



Beer en egel mogen worden ingekleurd


En er mogen bloemen bij getekend worden:


En bomen: