dinsdag 29 maart 2016

Kip Florrie en de wedstrijd


groep 1-2

De haan vind kip Florrie wel leuk
én hij wil rust in het kippenhok.
Hij bedenkt een plan.
Hij organiseert een ei-leg wedstrijd.


Wie het mooiste ei legt 
heeft de wedstrijd gewonnen.


Dat wordt een makkie, denkt kip Florrie.
Alle kippen doen hun best.
De haan komt de eieren bekijken.
Hij ziet geen verschil, alle eieren zijn hetzelfde.


We gaan vandaag de haan inkleuren.
Naast de haan zien we 2 eieren die we 10x linksom omtrekken.
Het is de oefening voor de letter O en het cijfer 0.
De tekening mag worden afgemaakt met extra eieren:


Met kuikentjes:


Het kippen hok kan getekend worden
 en de stok waar de kippen op slapen:


De eieren mogen versierd worden:



De boer komt er ook bij:




vrijdag 25 maart 2016

Kip Florrie


groep 1-2

We gaan in het voorjaar werken 
uit het boek: Wie legt het mooiste ei?
Er zijn veel boeken over kippen die eieren leggen.
Dit boek is goed getekend
 én het onderwerp levert genoeg andere gespreksstof op.


Het verhaal gaat over kip Florrie.
Kip Florrie is anders dan de andere kippen.
Ze is niet gewoon bruin of beige net als de andere kippen
maar ze is mooi groen.
Ze vind zichzelf heel bijzonder.


Ze vindt zichzelf zo bijzonder 
dat ze niet veel op heeft met de andere kippen.
Ze doet zelfs heel erg onaardig.
De andere kippen laten haar prompt links liggen.
De haan heeft gelukkig een goed idee.


Kip Florrie staat op het blaadje met haar neus in de lucht.
We gaan Kip Florrie mooi maken.
In de hals van kip Florrie staan al een paar veertjes getekend.
We gaan er meer veertjes bijtekenen.
Het is een opdracht die niet veel voorkomt.
De veertjes hebben de vorm van een U



Er mag een mooie staart gemaakt worden:





 Er verschijnen paaseitjes op de tekeningen:


En zelfs de paashaas in het kippenhok:


Een kippenhok met stro:


En een hele kleurige Florrie:






donderdag 17 maart 2016

Mannetje en vrouwtje jas 5


groep 1-2

Valentijnsdag valt in de periode dat we werken met Mannetje Jas.
Dat komt goed uit want Mannetje Jas ontmoet uiteindelijk Vrouwtje Jas.
Vrouwtje Jas is net zo kouwelijk als Mannetje Jas
Ze worden verliefd op elkaar
en uiteindelijk hebben ze het allebei niet meer zo koud.
Eind goed.. al goed.



Wie is er verliefd en op wie?
Dat zijn de vragen.
De kinderen vinden het een leuk onderwerp.



Ik gebruik de opdracht van Valentijnsdag



 Mannetje en Vrouwtje Jas zitten verliefd op een bankje.
Ze mogen worden ingekleurd.


We gaan het kleine hart overtrekken
en het grote hart opvullen met kleine hartjes.
Dat lukt heel aardig.
De opdracht levert leuke tekeningen op.




Er vliegt door het hele boek een vogeltje mee
en die vindt op het eind ook een vriendinnetje 


Hard aan het werk:




.

zondag 13 maart 2016

Mannetje Jas in bed 4


Afbeeldingsresultaat voor mannetje jas
groep 1-2

Als mannetje Jas naar bed gaat 
 slaapt hij onder een heleboel dekens.
Hij slaapt onder zoveel dekens dat hij zich amper kan bewegen.
Dat slaapt natuurlijk niet zo fijn.


We gaan vandaag Mannetje Jas in bed tekenen.
We gaan verticale lijnen tekenen en horizontale lijnen.
De opdracht speelt in op de normale tekenontwikkeling 
van kinderen waarbij ze op een gegeven moment 
dwars lijnen gaan tekenen als ze hun eigen wil gaan ontdekken.


Het is een bekende oefening, we doen hem vaker.
Door de lijnen ontstaat er een lapjes deken.
De lapjes mogen worden versierd met allerlei patroontjes.
De kinderen die echt patroontjes gaan tekenen hebben er veel werk aan.



Er ontstonden weer een aantal variaties 
om de deken in te kleuren:



Mannetje Jas mag getekend worden,
hij ligt natuurlijk lekker in zijn warme bed:





woensdag 9 maart 2016

Mannetje jas 3


groep 1-2

Mannetje Jas heeft in de winkel een paar jassen gekocht.
Hij trekt ze over elkaar aan.
Mannetje Jas is zo dik door al zijn kleren
dat hij niet meer door de deur kan.


We gaan vandaag een tekening maken van Mannetje Jas 
zoals hij eruit ziet op de voorkant van het boekje.
We gaan patroontjes tekenen.


Om de opdracht toch een beetje aantrekkelijk te houden 
werken we vandaag met een fineliner.
Kleuters kunnen best met een fineliner werken.



Met de fineliner gaan we lijnen trekken.
Het is niet de bedoeling dat er vlakken ingekleurd worden.
Grotere vlakken inkleuren mag wel met kleurpotlood.


In de tekening hieronder 
is heel veel werk gemaakt van de streepjes en rondjes.
De kleuren werden bij elk streepje afgewisseld.
 Elke keer ging de ene dop erop en de andere dop eraf.
Er was dus niet veel tijd voor de rest van de tekening.