dinsdag 30 juni 2015

De grote rode bus.


Groep 1-2

We gaan vandaag verder 
met het verhaal van het blauwe autootje.
De kinderen kunnen het verhaal aardig terug halen.
Ze weten nog hoe je veilig over moet steken
en hoe het zit met stoplichten.


Het blauwe autootje heeft de hele dag 
lekker in het water gespeeld.
Als het donker wordt komt hij uit het water.
Hij wil weer terug naar huis maar hoe komt hij daar?
In het donker ziet hij geen hand voor ogen.


Dan hoort hij piepende remmen.
Een grote rode bus kon gelukkig vlak voor zijn neus stoppen.
Het autootje was niet te zien in het donker.
Hij had zijn lichten uit.


De bus verteld dat er een knop is waarmee de lichten aan gaan.
Het autootje draait snel de knop om,
met zijn lichten aan is het autootje zichtbaar
en hij ziet zelf ook waar hij rijdt.


Het autootje is moe van het zwemmen.
Hij rijdt naar een parkeerplaats en gaat slapen.
Tot zo ver het verhaal voor de 2de les.


De vragen zijn:
Wie gaat er wel eens met de bus, de metro of de trein?
De meeste kinderen hebben wel eens in de bus of metro gezeten 
Vlak bij school is een metrohalte.


Op het blaadje staat de grote rode bus.
Er zitten geen ramen in de bus.
We gaan vandaag de ramen tekenen.
het zijn gesloten rechte vormen.


Als de ramen zijn getekend horen er 
passagiers en een chauffeur in de bus.


De bus mag worden ingekleurd.
De lichten horen aan
en er mag een weg en een stoplicht bij:


Het blauwe autootje:


Een zebrapad:

 

 Het woord BUS verscheen hier en daar op de bus:


 

 Tekeningen van 2 hele jonge kunstenaars:







vrijdag 26 juni 2015

Het blauwe autootje wil naar het strand


groep 1-2

Het thema is vlak voor de zomervakantie 'Vervoer'.
In de aanloop naar dit thema kom ik het boek
Het blauwe autootje tegen.


Het is een verhaal over een klein autootje 
die alleen op pad gaat en allerlei avonturen beleeft. 


Een blauw autootje staat 
op een grote parkeerplaats bij de autofabriek.
Hij wacht daar tot hij verkocht wordt.


Het is een zonnige dag en het autootje heeft het warm.
Hij wil weg, hij wil naar het strand. 
De andere auto's bij de autofabriek zijn bang dat hij verdwaalt,
maar het blauwe autootje is eigenwijs en gaat toch op weg. 


In mijn inleiding rijd het autootje door het rode licht...
en hij kijkt niet naar links of rechts als hij oversteekt.
Hij rijd zo snel mogelijk naar de zee.
Daar komt hij gelukkig veilig aan.


Hij rijd direct door naar het water.
Het water kietelt aan zijn banden.
Vissen zwemmen onder zijn buik door en glijden van de motorkap.
Het autootje heeft het naar zijn zin.
Hij speelt de hele dag in de zee.
Als het donker wordt wil hij weer naar huis.
Maar hoe komt hij thuis?
Hier stopt mijn eerste verhaal.


Het boek is een beetje grof getekend.
Ik vul het verhaal hier en daar aan
en ik laat het eerste deel van de prenten zien.


De vragen zijn: wie is er wel eens verdwaald?
Mag je al alleen oversteken?
Hoe steek je goed over bij een stoplicht 
en hoe steek je goed over zonder stoplicht?
De kinderen weten al hoe ze veilig kunnen oversteken.


We gaan de golfjes van de zee overtrekken.
Het is een bekende oefening. 
Zo vlak voor de grote vakantie wil ik hem nog een keer doen
omdat groep 3 al snel begint met de letter r en het cijfer 2.


Het autootje mag worden ingekleurd.
Welke kleur wordt gebruikt mogen de kinderen zelf weten.


Daarna kan er van alles bijgetekend worden.
Een huis:


Er mag een strand worden getekend, 



Een weg en bomen: 



Vissen in het water:


Een grote blauwe walvis:


vissen en mensen op het strand met een parasol:


Een kind op het strand en kwallen:





maandag 22 juni 2015

Verkeer ideeen



groep 1-2

Vervoer/verkeer is een thema met veel mogelijkheden.
Het is een belangrijk thema want kinderen
komen vroeg of laat in het verkeer en moeten zich dan kunnen redden.

Kinderen fietsen te weinig - zo zorg je ervoor dat je kind veilig ...

Het is ook een mooie aanleiding om
Doe een lintje om bv de linkerhand en speel een spelletje:
Linkerhand omhoog, ga op je rechterbeen staan ed.

Afbeeldingsresultaat voor links en rechts in het verkeer

De politie is op school geweest met een politieauto.
Er is een 'echte' politiepet.

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Misschien is er wel een vader of moeder
die op een vrachtauto rijdt
 en die daar iets over kan vertellen?

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Er worden zebrapaden gemaakt,
stoplichten, verkeersborden en richtingaanwijzers
Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters

Er zijn verschillende rekenlessen te verzinnen:
Laat de kinderen auto's parkeren
 op een strook karton met genummerde vakken.
Gooi met 2 dobbelstenen en parkeer de auto in het juiste vak.
Wie het eerst zijn auto's geparkeerd heeft heeft gewonnen.
Action heeft goedkope auto's.
Sjoelen met auto's en de punten optellen



Een luie 8 maken
in het klein maar dat kan ook groter met verf:

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters
Een geweldige afsluiter is een fietsendag.
Alle kleuters mogen op de fiets of met een step naar school.
De fietsen kan even je stallen in de gymzaal, dan hoeven ze niet op slot.

Op de fiets naar school! | Burgemeester de Vlugtschool
Fietsen wassen op het plein tijdens het buiten spelen, 
fietsen versieren 
daarna een route dwars door de school fietsen.
Door de ene ingang naar binnen en door de andere naar buiten
en op het plein nog een parcours.

Wil je tekenen? Teken dan mee...
Kleur het kind in en teken wat je allemaal beleeft hebt 
of verzin zelf een avontuur

Afbeeldingsresultaat voor verkeer kleuters
Op de fiets naar school! | Burgemeester de Vlugtschool


Of combineer het kleurplaatje met de luie 8 
en teken er dan iets bij