dinsdag 30 december 2014

Scholen en creativiteit



In het boek van Berthold Gunster: omdenken is stom
worden in het naschrift 2 creativiteitsonderzoeken beschreven.

Omdenken is stom

George Land een Amerikaanse wetenschapper
was benieuwd hoe creatief en innovatief kinderen zijn.
In 1968 testte hij 1600 kinderen van 5 jaar oud
met een door NASA ontwikkelde creativiteitstest.

De NASA was in de jaren 60 op zoek 
naar innovatieve en creatieve ingenieurs
voor de ruimterace tussen America en de Sovjet Unie.

Wat bleek?
Volgens deze NASA test zou 
98% van de kleuters geniaal zijn op creatief gebied.
George Land startte een lang lopend onderzoek 
en testte de kinderen opnieuw
 toen ze 10 en 15 jaar oud waren.
Met 10 jaar was nog maar 30% van de kinderen geniaal
en met 15 jaar nog maar 12 %.

Hoe komt het dat kinderen hun aangeboren creativiteit kwijt raken?
Volgens Land was het onderwijs de grootste belemmerende factor.

De grote vraag is nav het onderzoek van Land:
Wat moeten scholen laten zodat kinderen creatief blijven?


In 2010 bedacht peter Skillman een experiment.
Hij liet teams van 4 mensen een bouwwerk maken 
van 20 spaghetti stengels en een marshmallow.
Elk team kreeg 18 minuten om een bouwwerk te maken.
de marshmallow moest het hoogste punt van het bouwwerk zijn.

Tom Wuljec voerde het experiment uit met 
verschillende groepen volwassenen én met kleuters.

Wat bleek?
De groep met architecten en ontwerpers presteerden het best.
Daarna kwamen de kleuters.
Hoe kwam dat?

Om een lang en spannend verhaal kort te maken:
Volwassenen gaan eerst "uitvoerig" vergaderen en berekenen
en gebruikten de laatste minuten  van hun tijd voor het uiteindelijke werk.
De kleuters gingen meteen aan het werk.
Ze leren door te doen, met vallen en opstaan.

Hun aanpak was:
Eerst doen en proberen en daardoor leren
 ipv eerst denken dan doen.