vrijdag 28 maart 2014

Postzegels


groep 1-2

Het onderwerp is: De post.
Hebben de kinderen wel eens een brief gehad of een kaart?
Er reageren niet veel kinderen op de vraag.


Kaarten worden vaak verstuurd als er iets bijzonders is.
Kerst, een verjaardag, een huwelijk, verhuizen, ziekte, een baby ed 


Tegenwoordig schrijven we niet veel brieven meer.
Mobieltjes en e-mail zijn makkelijker.
Toch heeft het wel iets als je een echte brief ontvangt. 


Voor de uitvinding van de telefoon 
was brieven schrijven de enige manier om met elkaar in contact 
 te blijven als je ver uit elkaar woonde.


Als je een brief of een kaart verstuurd 
dan plak je een postzegel op de brief.
Met de postzegel betaal je voor het versturen van de brief.


 Op 6 mei 1840 werd in Engeland 
                     de allereerste postzegel ter wereld op een brief geplakt.                                         
Op de postzegel staat het portret van koningin Victoria.  
Nog steeds staat het portret 
van de koning of koningin op een postzegel.


Ook andere thema's zijn populair
zoals bloemen, dieren, gebouwen...
Eigenlijk kan er van alles op een postzegel staan:

                                                                                       
We gaan vandaag een postzegel maken.
De opdracht is: teken de karteltjes over van de postzegel.
en teken je eigen postzegel.


De karteltjes overtrekken is een goeie oefening.
Gebogen en vierkante vormen worden afgewisseld.
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 lettertekens die bestaan
uit ronde en vierkante vormen die snel afgewisseld worden.
Schrijfpatronen oefenen maar 1 vorm, ze oefenen niet de afwisseling. 


Veel harten op de postzegel:


 Abstracte kunst:


Een familie portret:


Een trein:


Print de postzegels uit op postzegelformaat
en gebruik ze op enveloppen die klaar liggen.
Leg ook kaartjes neer.
De kinderen kunnen een tekening maken op het kaartje 
en iets op het kaartje schrijven voor hun vrienden.


Hang in iedere klas een brievenbus 
(kan een kartonnendoos zijn)
 Iedere dag wordt de brievenbus geleegd 
en de brieven worden uitgedeeld.


Misschien kan groep 3 ook mee doen 
of doe een uitwisseling met groep 8?
De kersttijd leent zich ook mooi voor dit thema.




maandag 24 maart 2014

Vissen


Afbeeldingsresultaat voor klein wit visje
groep 1-2

Ook al kan je vissen niet knuffelen en aaien..zoals katten
 of er mee ravotten en spelen zoals met honden,
toch zijn vissen populaire huisdieren bij de kinderen.


We combineren de huisdieren nu met 
Wit visje is niet zo bekent bij de kinderen 
als Dikkie Dik, Dribbel of Nijntje.

Gerelateerde afbeelding

Wit visje zwemt (in mijn verhaaltje) in een vissenkom.
 Hij speelt verstoppertje.
Wit visje moet zijn vriendjes opzoeken.
 Hij telt tot 10...
Wie niet weg is is gezien...
De kinderen tellen mee.


Waar hebben de vriendjes van wit visje zich verstopt?.


De watervlooien zitten tussen het grind op de bodem.
De guppy's tussen de waterplanten
en de goudvissen achter de schelp.
Het slakje is langs het glas naar boven geklommen.


We gaan het golfje tekenen van het water in de kom.
We trekken het golfje over van links naar rechts.
Dat is inmiddels geen probleem meer.


De tekening mag worden afgemaakt met waterplanten:



andere vissen:


 een slakje:

 

steentjes:


Wit visje mag worden ingekleurd:



Het water in de vissenkom kan worden ingekleurd:


en je mag jezelf bij de vissenkom tekenen:





vrijdag 21 maart 2014

Honden


groep 1-2

We hebben het over honden als huisdier.
Als je goed voor je hond zorgt wordt het je beste vriend.
Honden kunnen goed ruiken, het zijn echte speurneuzen.



De huisdieren worden nu gecombineerd met 
 Dribbel van Eric Hill.


Afbeeldingsresultaat voor dribbel eric hill

Dribbel zoekt als een echte speurhond
 altijd iets op, hij zoekt onder flapjes en achter deurtjes.


Dribbel speelt met bal in de tuin.
Dribbel laat de bal stuiteren.
Waar stuitert de bal naar toe?
Dribbel moet de bal opzoeken.


Op het blaadje staat Dribbel 
en de bal stuitert van groot naar klein.
Het is natuurlijk weer een oefening voor de M
De oefening doen we regelmatig


Dribbel en de bal mogen ingekleurd worden
en de M wordt over getrokken.


Er mogen bloemen bij getekend worden:


Op een aantal tekeningen verscheen een hondenhok 
en hartjes:


De oefeningen met de M leveren jammer genoeg 
nooit echt leuke tekeningen op...
De kinderen laten in de klas hun tekening zien.





dinsdag 18 maart 2014

Konijnen


groep 1-2

Konijnen zijn ook huisdieren.
We houden konijnen in een hok buiten 
of in een kooi binnen.
Van de 2 kleuterklassen heeft maar 1 kind een konijntje.



Konijntjes zijn lief en zacht.
 Je kan ze aaien en er mee knuffelen.
Als ze vrij rondlopen moet je opletten 
dat ze nergens aan gaan knagen.



We gaan de huisdieren combineren 
met bekende kinderboek-illustraties.
De rest van het verhaaltje gaat daarom over Nijntje:
het konijntje van Dik Bruna

Afbeeldingsresultaat voor dik bruna

Nijntje speelt buiten en vindt een vogeltje.



Het vogeltje heeft het koud en heeft honger (in januari!)
 Nijntje timmert een huisje voor het vogeltje
en geeft hem te eten.



Op het blaadje staat een leeg vogelhuisje en Nijntje.
We gaan streepjes zetten in het dak van het vogelhuisje.
Streepjes/neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.



Er mag een vogeltje in het huisje getekend worden.
Nijntje kan worden ingekleurd.
En daarna mogen de kinderen zelf weten hoe ze de tekening afmaken.



Ondanks dat het een winter van niks is 
worden er sneeuwpoppen getekend.
 Extra vogels in de lucht:



met sneeuw:



Extra bomen:



Bloemen:



Hartjes en een huis:



Er is goed gewerkt en er zijn leuke tekeningen gemaakt.