zondag 5 mei 2013

Over koetjes en kalfjes...


Groep 1-2

We halen het verhaal van Bertje Big op van vorige week
de kinderen blijken nog heel wat te weten.



Bertje Big wilde niet met zijn familie in de modder spelen.
Daarom gaat hij bij de koeien kijken.
Maar de koeien worden elke dag 2x gemolken 
en dát is niets voor onze Bertje.



De kinderen luisterden vandaag heel aandachtig in de kring.
 De meesten zijn ook wel een keer in de kinderboerderij geweest 
en blijkbaar vinden ze het onderwerp heel interessant.
We hebben een leuk gesprek.



Bij het schrijven van een verhaaltje over koeien
loop ik tegen de misstanden in de bio-industrie op.
Koeien worden vanaf hun geboorte tot na hun dood
letterlijk uitgemolken door de mensen.



Maar ja...dat vertellen je kleuters nog niet.
Het verhaaltje gaat daarom over koeien in de ideale wereld.
Een wereld waarin het kalfje direct na zijn geboorte bij zijn moeder  
 mag blijven en bij haar mag drinken.

 

Koeien hebben allemaal andere zwart-witte vlekken.
 Dit geeft me de kans om een keer ronde gesloten vormen te tekenen.

 

 De ijsschotsen bij de pinguïns waren hoekige gesloten vormen.
maar deze keer worden de vormen rond.
De opdracht komt uit het mandala tekenen.

 

In het mandala tekenen is het een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.

 

 Ik was benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Dat lukte verrassend goed.

 


De koeien staan al op het blaadje.
De opdracht is: teken de vlekken van de koeien.




 Maak de tekening af met de boer:



En natuurlijk met Bertje Big:


Bertje kreeg een plekje op veel tekeningen.
Hieronder staat hij links onderaan:


Een blauwe Bertje 
staat met een hele lange krulstaart rechts onder op het papier:


De tekening hier onder, net 4 jaar:


De koeien met de boer: