zaterdag 28 september 2013

Kinderboekenweek 2013 Sport en spel


groep 1-2

We beginnen al aan het thema van de kinderboekenweek:
Het thema is: Sport en spel.
Omdat de klas de letter B leert van BAL
is er vandaag een bijpassend verhaal en opdracht.

 

In mijn verhaaltje spelen Manon en Joris buiten met de bal.
Ze laten de bal zoveel en zolang mogelijk stuiteren.
Het lukt steeds beter,
Manon krijgt er lol in.


Eerder die dag, op school, lukte het stuiteren niet.
 Manon werd uitgelachen.
Het liefst wilde ze zich verstoppen op een onzichtbaar plekje.



Joris, de leukste jongen van de klas, wilde Manon wel helpen.
Zo komt het, dat ze nu samen buiten spelen.


"Je zit op school om te leren en van proberen kan je leren!"
 Dat wordt de kinderen regelmatig voorgehouden op deze school.
In het verhaaltje komt naar voren dat
 als je oefent het uiteindelijk wel gaat lukken..

 

 We gaan vandaag sporten op papier.
We tekenen het stuiteren van de bal en we tekenen de bal.
Het zijn bekende opdrachten.


We tekenen de bal 20x in de richting van het pijltje: links om.
Het is een oefening voor de letter O.
Als de kinderen tellen stoppen ze heel even bij het pijltje.

 

Het stuiteren is een oefening voor de letter M
We trekken de lijnen precies over.
 De kinderen die het moeilijk vinden worden geholpen.

 

 Als de oefeningen zijn gedaan 
mogen de kinderen de tekening afmaken zoals ze zelf willen.
Ik geef een voorzetje door als voorbeeld twee kinderen te tekenen.
Dat voorbeeld wordt door veel kinderen overgenomen.
 

De kleuters zijn aan het begin van het schooljaar nog erg jong.
Er verschijnen dan ook nog veel koppoters op papier.


Hier volgen een paar mooie voorbeelden:


 

 



 Aan het begin van het verhaal is één van de vragen 
of de kinderen verschillende soorten ballen op kunnen noemen.
Voetballen, strandballen, stuiterballen 
maar ook golfballen en basketballen worden genoemd.


Deze 2 tekenaars tekenden een paar kinderen 
én een heleboel verschillende ballen:


Buiten met de bal spelen tussen de bloemen en onder een regenboog:



Hier en daar hangen ook feestelijke vlaggetjes boven het grasveldje:


  Een vrolijke kras tekening:


Een grasveldje met bomen en vogelnestjes met eitjes:




maandag 23 september 2013

Boodschappen doen


groep 1-2

We gaan verder met eten.
Mama gaat elke week naar de supermarkt.
De kinderen gaan regelmatig mee.


Mama heeft een lege boodschappentas bij zich.
De boodschappentas weegt bijna niets.
Ze kijkt in de winkel wat ze nodig heeft.
Ze koopt fruit en groenten, brood, melk en vla en doet alles in het karretje.


Bij de kassa moet ze de boodschappen betalen.
Ze doet de boodschappen in de tas.
De tas is nu vol en zwaar.



Er komt van alles aan de orde:
Leeg en licht
zwaar en vol
reclame, betalen, geld...

 

AH heeft als deze les gehouden wordt 
weer een actie met mini's en met een keukentje.
De kinderen sparen de mini's.
Dat komt goed uit.

 

Op het tekenblaadje staat de eerste winkel van AH
Het is een speelwinkeltje dat werd aangeboden door AH 
bij de eerste mini-aktie.


 

 In de vakken van het winkeltje horen groenten en fruit.



We tekenen onszelf achter de toonbank
en wat er in de reclame is. 
Wat is reclame eigenlijk?



We tekenen 10 rechte lijnen om het grote raam:



Het winkeltje mag worden ingekleurd.
Dat is vrij veel werk.
 Niet iedereen was al klaar met tekenen toen ik weg ging. 

 

Maar in welke winkel zijn we nu? .
Is het het winkeltje van AH
of van de LIDL?
Of is het BAS of de Mac Donalds?


 

Dit winkeltje wordt wel heeel mooi ingekleurd:



De kassa mevrouw


en de laatste:





woensdag 18 september 2013

Holle bolle Gijs


groep 1-2

De kinderen kennen holle bolle Gijs wel van de Efteling.
Holle bolle Gijs heeft altijd honger.
Hij eet zijn buikje kogelrond.


Het oude kinderversje van holle bolle Gijs kennen ze niet.


Ik lees het voor in de klas:
Gijs eet een koe, een kalf en een heel paard half
Een os en een stier en zeven tonnen bier
Een schip vol schapen en een kerk vol rapen.


Tegenwoordig eten we koekjes en snoepjes, chips, pizza en patat.
We drinken geen bier maar cola en limonade.


Holle bolle Gijs kan zijn nieuwe broek niet meer aan.
Hij kan niet meespelen met de andere kinderen
en hij kan niet meedoen met sporten.


Holle bolle Gijs wil gezond gaan eten.
Maar wat is gezond eten?
Ik vraag het aan de kinderen en ze komen met 
allerlei met gezonde voorbeelden. 



 

 


Holle bolle Gijs zit voor een leeg bord.
 De opdracht is: 
teken 10x het rondje in het bord van Gijs.
Kleur Gijs netjes in 
en  teken gezonde dingen op het bord van Gijs.


Gijs moet nog een beetje wennen aan het idee.


Hij mag worden ingekleurd.


Het bord mag worden versierd.


Het tafelkleed mag ingekleurd worden.


En er worden vlaggetjes bijgetekend:


Hard aan het werk:


het thema eten gebruikt worden.