donderdag 1 maart 2012

Delftsblauw


groep 1,2

Het thema Kunst leent zich uitstekend voor een oer-Hollandse opdracht.
Delfts-blauw schilderen is een ambacht.
Ik heb 35 jaar als plateelschilderes gewerkt
 eerst bij de Royal Delt,waar ik m,n opleiding kreeg
 nu bij Heijnen Delftware.
Er is genoeg te vertellen en te laten zien van dit bijzondere vak.


In de VOC tijd werd Chinese Porselein naar Europa geïmporteerd. 
Toen die import stopte bloeide de aardewerkindustrie vooral in Delft op.
In Delft stonden in die tijd nogal wat brouwerijen leeg.
De gebouwen, de ovens en het personeel waren dus aanwezig.
De aardewerkindustrie bereikte zijn top in 1695.
Er bestonden toen 32 aardewerkfabriekjes in Delft.
De Porceleyne Fles (1653) en de aardewerkfabriek De Pauw (1651)
zijn de overgebleven fabrieken uit die tijd.
(De Pauw is helaas in coronatijd gesneuveld)
Heinen Delftware is als familie bedrijf begonnen 
in de jaren 70 van de vorige eeuw 
en heeft na corona tijd nog wel wat handschilderwerk
maar daar ligt niet meer het zwaartepunt.
Bij de royal Delft/ De Porceleyne Fles draait het allemaal nog wel
om het oude ambacht van plateelschilderen. 
                         
Dit vertellen we niet aan de kinderen.



Nog steeds word het aardewerk bij de Porceleyne Fles
 van begin tot eind met de hand gemaakt en beschilderd.


Delfts-blauw wordt geschilderd met een zwarte verf.
De verf verandert tijdens het bakken in blauw.
Het is een chemisch proces met de glazuur
en het procedé is fabrieksgeheim.



In het Delfts-blauw zien we Hollandse motieven zoals molens en schepen, 
portretten of reproducties van oude meesters of grote bloemenmanden.
We zien ook Chinese bloemmotieven, vogels en rotsen in het middenstuk.
Er is vaak een drukke bloemenrand op de buitenkant.


Met behulp van een gietmal,
onbeschilderd aardewerk, een ponsief en een gebakken vaasje  
en foto's wordt het productieproces verteld.



De kinderen kennen het Delfts-blauw amper.
Een enkele Opa en Oma heeft iets van Delfts-blauw in huis.
Ze hebben geïnteresseerd zitten luisteren.


Na de inleiding gaan we aan het werk.
We maken een Delfts-blauw bord.


We werken op een wit kartonnen bordje.
De kinderen krijgen een lichtblauwe en een donkerblauwe viltstift.
Ze mogen zelf weten hoe ze hun bord versieren.



Dit zijn de resultaten van een klein half uur werken.
De kinderen werken er in de loop van de week verder aan.


De borden komen op de grote kunst tentoonstelling.