zondag 30 december 2012

Creatief denken




Wat is creativiteit?

Creativiteit is een frisse kijk hebben op iets wat we doorgaans voor gezien houden.
Creativiteit is het vermogen om naar antwoorden uit te kijken op onverwachte plaatsen.
Creativiteit is een andere manier van denken om de dingen anders te kunnen zien.

Kunstenaars ‘zien’ de werkelijkheid ‘anders’.
Ze kunnen naar believen overschakelen van de ene naar die andere zienswijze.

Hoe kan je creatiever worden?

Men kan creatiever worden door 
dat deel van de geest te ontwikkelen 
dat met creatief denken verweven is. 

Tekenen is een (goedkoop) middel om anders te leren zien.
Het versterkt en vergroot het creatieve denken 
en de artistieke mogelijkheden 

Tekenen is een manier om spelenderwijs je hersenen te trainen.
Tekeningen zijn puzzeltjes die opgelost moeten worden.
Hoe zet ik het op papier wat ik in mijn hoofd heb?
In een tekening is alles mogelijk, want fantasie kent geen grenzen

Creatief denken beperkt zich niet tot kunst.
We kunnen het ook gebruiken in ons dagelijks leven.
We kunnen problemen op lossen door er anders naar te kijken.
Alleen al om die reden is het belangrijk creatief bezig te zijn.

Tekenen is ook een manier om de motoriek van het kind 
te oefenen en te verfijnen.
Reden genoeg dus om door te gaan.

Het is belangrijk dat scholen 
zich bezig houden met beeldende vorming
om de zelfredzaamheid van de kinderen te vergroten.


Afbeeldingsresultaat voor creatief kind 4 jaar



donderdag 27 december 2012

Waarom tekenles?






Het doel van deze tekenlessen is in eerste instantie:
 kinderen enthousiast maken voor tekenen.
Het is gewoon een leuke hobby.
Daarnaast zijn de tekenlessen een voorbereiding op het schrijven in groep 3,
...oa. omdat je tijdens het tekenen een potlood in je handen houd 
en door de oefeningen.

Halverwege 20ste eeuw zijn we bang geworden 
de creativiteit van kinderen te schaden maar:

Alle grote kunstenaars hebben eerst vakkundig leren tekenen 
op een klassieke manier.
Ze hebben leren tekenen zonder dat dit hun creativiteit belemmerde. 
Integendeel !


 We leren kinderen ook lezen en rekenen 
en op een enkeling na leert iedereen dat.
We volgen daarvoor een bepaalde lesmethode.
Het is niet zo dat we kinderen lesboekjes geven 
en dan gaan kijken wat er gebeurt.
We laten de kinderen niet zonder lessen lezen 
om de kinderlijke leescreativiteit niet te schaden.
 Betty Edwards
 
Met dit idee in het achterhoofd zijn de tekenlessen ontstaan.
De afgelopen tijd zijn alle verhalen 
en opdrachten/oefeningen geïnventariseerd.
 Er zijn 17 verschillende oefeningen 

Er zijn oa. oefeningen met cirkels
met het golfje, met streepjes
met vierkante vormen, met driehoeken
met de luie 8 enz.



Naast de oefeningen bieden de opdrachten
  ruimte voor vrij tekenen.

Het is natuurlijk het leukste 
als er afwisseling in de tekenopdrachten zit 
én dat alle oefeningen regelmatig aan bod komen.


zondag 23 december 2012

Kerst



De kerstman beleeft níet 
net Sinterklaas allerlei avonturen als hij zijn werk doet.
Er is (nog) geen 'kerstjournaal' 
waarin van alles gebeurt en mis gaat met de kerstman en zijn elfjes.
 
De kerstverhalen en opdrachten van de afgelopen 2 jaar
behandelen allerlei aspecten van het kerstfeest.

Dit jaar waren er 2 tekenlessen mogelijk met het thema Kerst.
Welke opdrachten gekozen worden
hangt af van de tekenopdrachten die al aan bod geweest zijn
 bij Sinterklaas en herfst ed.

Het is natuurlijk het leukst 
om de verschillende oefeningen voldoende af te wisselen.

Omdat er 2 jaar gekleuterd wordt
kunnen de opdrachten ook per jaar afgewisseld worden.
Dat vraagt enige planning...

In de aanloop naar de decembermaand zie ik de views ophoog schieten
Dat is natuurlijk erg leuk maar...
ik hoop dat er niet alleen 
met Sinterklaas en Kerst getekend wordt
maar ook in de rest van het jaar.

Een creatief 2013 toegewenst!!

 


woensdag 19 december 2012

De stal


groep 1-2

Het is de laatste week voor de kerstvakantie.
De juffrouw heeft het kerstverhaal inmiddels voorgelezen 
en er is aardig wat blijven hangen.


Het verhaal voor de tekenles gaat over het ezeltje dat Maria mag dragen.
Het ezeltje staat ook eerste rang als het kindje Jezus geboren wordt. 

 

Het kerststalletje is in de periode voor kerst 
natuurlijk een voor de hand liggend onderwerp.
Maar wat moest de tekenopdracht worden?


Op het papier staat het stalletje met het ezeltje.
 We gaan in de dakrand streepjes zetten.
We trekken de streepjes van boven naar beneden.
De streepjes zijn een goede oefening
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
We blijven binnen de lijnen met het tekenen van de streepjes.

 

We kleuren de ezel netjes in:

 

en de ster:

  
Wat dan met de rest van de tekening?
Kunnen kleuters de tekening afmaken met Jozef en Maria
of is dat teveel gevraagd?
Ik besloot het er op te wagen.
De resultaten vielen helemaal niet tegen.


En de engel:


Dit is de hele tekening:


 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt met Kerstbomen en hartjes:


Extra veel stro in de stal 
én wolken en een engel


Zo,n grote kerstboom dat er niemand meer in de stal past:



Heel veel sterren en een engel:



Een lekker warm kacheltje? in de stal:

 

 Misschien lijkt het of er altijd alleen maar 'goeie' tekeningen worden gemaakt.
Dat is natuurlijk niet zo.
Er zit van alles wat tussen.
Ik kies de beste, de opvallendste en de leukste tekeningen uit 
die ik fotografeer voor deze blog.

2 aandoenlijke tekeningen van 2 beginnende tekenaars:
Jozef en Maria en sterren:


en de ezel met een engel: 

 

En tot slot het kerstkind met zijn trotse ouders:



Gezellige feestdagen !




zondag 16 december 2012

De herders


groep 1-2

In het donker van de nacht 
hielden de herders bij hun kudde de wacht
toen de engel hen kwam vertellen dat het kindje Jezus geboren was.


In de klas waar deze les gegeven is 
is niet veel kennis over het Bijbelverhaal.
Volgens één van de kinderen hoorden Adam en Eva bij het kindje Jezus...

 

Het verhaal gaat over de herders
die bezoek krijgen van de engel.
De engel verteld hen dat er een bijzonder kind geboren is.


Tobias zit als enige nog bij het vuur.
Hij overdenkt de vreemde gebeurtenissen van de afgelopen nacht. 
De andere herders zijn op weg gegaan om de baby te bezoeken.
 

 

De opdracht gaat over de schaapjes.
We gaan de krullen van de vacht tekenen.
We tekenen rondjes en we gaan wandelen over het papier.
De opdracht vraagt de nodige potlood beheersing.

 

Het is geen uitgebreide opdracht,
er genoeg tijd en ruimte om er iets bij te tekenen.
Er mogen natuurlijk meer sterretjes worden getekend.


En...de bijzondere ster:



en engeltjes: 



 Gras en de pootjes van de schaapjes:



en nog een engel:






donderdag 13 december 2012

De engel


groep 1-2

Het Bijbelse kerstverhaal wordt wel verteld maar
komt niet uitgebreid aan bod op een openbare School.


Ik wil dit jaar stukjes van het kerstverhaal vertellen 
en er een opdracht bij maken.

 Het verhaal gaat over de engelen 
die de herders vertellen
dat het kindje Jezus geboren is.

Het is een drukte van belang boven in de hemel.
De engeltjes maken zich klaar voor hun reis naar de aarde.

 

Op het papier staat een engel, 
en allerlei kleine sterretjes.


We gaan vandaag eerst de grote ster tekenen.
We tekenen de lijnen van de ster 20x
De kleine sterretjes worden over getrokken
en de engel mag worden ingekleurd.

 

Als dat allemaal gedaan is 
mag er natuurlijk een kerstboom bijgetekend worden.
 

extra sterretjes...


Meer engeltjes...

  Hartjes en een grote kerstboom