Totaal aantal pageviews

zondag 7 oktober 2012

De dromenvanger


Groep 1-2

Op de scholen waar ik kom 
wordt tijdens het Kinderboekenweek-thema:
Hallo Wereld...gewerkt over Indianen.


Er is veel te vertellen over indianen.
De lesjes van de vorige keer liggen nog klaar.
Er zijn een paar lessen al uitgetest en een paar nog niet.

 

Deze les over de dromenvanger heb ik al eerder gegeven.
Het is een leuke les...


Ik heb een dromenvanger bij me om te laten zien.

 

Sommige kinderen hebben zelf een dromenvanger op hun kamer hangen.
Ze weten ook waar hij voor is.
  

Indianen maken voor een nieuwe baby een dromenvanger.
Ze maken hem van wilgenhout.
In het midden maken ze van draad een soort spinnenweb 
en ze versieren de dromenvanger 
met kralen, veren en andere dingen uit de natuur 
die ze belangrijk vinden.


De indianen hangen de dromenvanger boven het bedje van het kindje
De dromenvanger houd de kwade dromen tegen
en de goede dromen laat hij door.
Ze denken dat de dromenvanger het kindje helpt op zijn weg door het leven.
Een mooie gedachte...toch?


We gaan de cirkel om de dromenvanger 10x linksom tekenen.
Daarna mag de dromenvanger versierd worden met veren, kralen ed.
Ik doe voor hoe je het beste een veer kan tekenen.

Als er dan nog tijd over is kan er een indiaantje bij getekend worden